"Vem har företräde om båda vill byta till mitten? Eller är det ömsesidig hänsyn som gäller?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
På en trefilig motorväg, om det ligger en bil i högerfilen och en i vänsterfilen. Vem har företräde om båda vill byta till mitten? Eller är det ömsesidig hänsyn som gäller? Är det samma regler på andra vägtyper än motorväg?
Alexander
Svar:
Inte helt självklart. Transportstyrelsen hänvisar till Trafikförordningens 3:e kapitel 43 § som gäller oavsett vägtyp.
”En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.”
”En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.” Mer information finns i 65 § och 66 §. Åklagarmyndighetens presstjänst i Stockholm kunde inte svara på om det fanns en juridisk praxis på vem som eventuellt har rätt att byta först. Martin Hagberg på Körkort online svarade: Ingen av förarna har företräde. Det är ömsesidig hänsyn som gäller!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
På en trefilig motorväg, om det ligger en bil i högerfilen och en i vänsterfilen. Vem har företräde om båda vill byta till mitten? Eller är det ömsesidig hänsyn som gäller? Är det samma regler på andra vägtyper än motorväg?
Alexander
Svar:
Inte helt självklart. Transportstyrelsen hänvisar till Trafikförordningens 3:e kapitel 43 § som gäller oavsett vägtyp.
”En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.”
”En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.” Mer information finns i 65 § och 66 §. Åklagarmyndighetens presstjänst i Stockholm kunde inte svara på om det fanns en juridisk praxis på vem som eventuellt har rätt att byta först. Martin Hagberg på Körkort online svarade: Ingen av förarna har företräde. Det är ömsesidig hänsyn som gäller!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Genom att det är olagligt att uppehålla sig i vänsterfilen på motorväg över 70 km/h (och mittenfilen på 3-filiga vägar) förutom vid omkörning så kan resonemanget vara att bilen som ligger i vänsterfilen har högre rätt till företräde till mittfilen jämfört med bilen i högerfilen som ska ge sig ut i mittfilen.
Det finns inget i lagen som säger att man måste köra om, så bilen i högerfilen har ingen skyldighet att byta till mittfilen. Bilen under omkörning i vänsterfilen är däremot skyldig att återgå till högerfilen efter avslutad omkörning (Trafikförordningen 3kap 37§ 1st)
Jag tänkte först samma sak Mattse - och jag är den förste att hålla med om att alltför många är usla på att köra på trefilig motorväg i det här landet, och håller inte till höger som man ska om man inte har anledning till annat. På E4 norr om Stockholm ser man alltför ofta bilar ligga och blockera vägen i mittfilen när de borde ligga längst till höger.
MEN - i det här fallet har Vi Bilägare valt en synnerligen bra illustrerande bild, nämligen av Essingeleden, där det råder 70 på en sträcka av någonstans åtminstone 7-8 km trots att det är motorväg, och vägen är omväxlande både 3- och 4-filig, dessutom med avfarter och i södra delen en delning där två filer går åt höger (E4) och två till vänster mot Huddinge och Nacka via Södra Länken. På denna sträcka kan det mycket väl uppkomma situationer som den som frågeställaren beskriver.
Har också funderat på denna situation och varit där flera gånger bl a på Essingeleden, bra att frågan tas upp-mycket dåligt att det inte finns en tydlig trafikregel som reglerar detta. Mattses åsikt känns logisk och bra.
Besvarar frågan delvis:
9 § 2 stycket Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält.
Lägg till att man får köra om på höger sida på motorväg om hastighetsbegränsningen är 70km/h eller lägre.
Passera (alltså inte köra om) på höger sida har man alltid fått göra, dock inte överskrida hastigheten. Något som jag mycket flitigt använder på trefiliga motorvägar eftersom jag alltid håller så långt höger som möjligt. Oftast är högra körfältet tomt då alla sitter i mittfilen i 80km/h fast vägen har 90km/h.
Kan ge lite utförligare svar:
http://www.trafiksakerhet.se/far-jag-kora-om-till-hoger-pa-110-vag/
@Kanske,
NEJ, du får INTE köra om (eller "passera", om du föredrar det ordet) till höger på en väg med högre hastighetsbegränsning än 70 km/h där ditt körfält och körfältet för den du tänkt "passera" inte har olika skyltade färdmål. Det spelar ingen roll om du personligen har bestämt att det är en "passage" istället för en "omkörning", lagen och de trafikanter som följer lagen gör inte någon sådan skillnad.
Sidan du länkar till och dess utdrag ur lagtext är ju också tydlig med detta. Kör inte om till höger. De undantagsfall vid vilka det är tillåtet att passera till höger står också där, och "en bil kör i mitt- eller vänsterfilen fast den inte borde göra det" är inte ett sådant undantag. Det spelar ingen roll att den i mitt- eller vänsterfilen egentligen skall hålla till höger, hans lagbrott ger inte dig lov att bryta mot lagen. Som sidan du länkar till också påpekar.
Tvärtom är det ju STÖRRE anledning att ALDRIG passera på högersidan av någon som tydligen inte ens har koll på att han borde hålla till höger, för den personen lär också vara sämre på att hålla koll att det är fritt på hans högersida och bakåt ifall han plötsligt kommer på att han ska byta till den fil han borde hålla sig i.
Angående läsarfrågan till ViB så har ingen någonsin företräde, bara olika plikter.
Många som inte är vana vid tät trafik och flera filer och inte känner till vägen väljer helst mittfilen för att bara behöva byta ett filsteg när skylt visar att det är dags att byta till vänster eller höger fil. Alla har dessutom inte GPS som vägledning.
Är det inte ”störst går först” som gäller?
Eller BMW före Aygo eller Mercedes före Kia??
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.