Det blev problem med bakvagnsbussningarna efter 2600 mil på frågeställarens XC60.
”Då jag lämnade den på service blev det anmärkning på bakvagnsbussningarna. Jag tycker de borde hålla mer än 2 600 mil!” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Volvo XC60 årsmodell 2013 och har serviceavtal. Bilen besiktigades i juni utan anmärkning, men då jag lämnade den på service några månader senare blev det anmärkning på bakvagnsbussningarna. Jag tycker de borde hålla mer än 2 600 mil!
Sven-Erik Hermansson
Svar:
Enligt Volvo kan vissa bilar ha försetts med dåliga bakvagnsbussningar och verkstäderna bedömer själva om tillverkaren ska hjälpa till att betala reparationen. I detta fall tog Volvo hela kostnaden.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du råkat ut för något liknande?
Fråga:
Jag har en Volvo XC60 årsmodell 2013 och har serviceavtal. Bilen besiktigades i juni utan anmärkning, men då jag lämnade den på service några månader senare blev det anmärkning på bakvagnsbussningarna. Jag tycker de borde hålla mer än 2 600 mil!
Sven-Erik Hermansson
Svar:
Enligt Volvo kan vissa bilar ha försetts med dåliga bakvagnsbussningar och verkstäderna bedömer själva om tillverkaren ska hjälpa till att betala reparationen. I detta fall tog Volvo hela kostnaden.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du råkat ut för något liknande?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Börja byta bussningar på en Volvo efter 2600 mil är inte okej, testar man inte produkterna innan man monterar? Undra hur många kunder som får betala detta själv ur egen plånbok?
Reparera bilen och sälj den med detsamma. Köp en riktigt SUV istället.
Sälj traktorn och köp en BIL istället.
Ni som tipsar att köpa en riktig SUV - vilken är den? Litar inte själv på Volvo längre och tycker att japanerna tillverkar pålitligare bilar. För de pengarna man tar betalt för en XC90 skulle jag nog köpa en Lexus RX.
Volvo får väl återkalla samtliga och byta ut bussningarna på de. Så länge det är gratis är det inget att gnälla om.
Men Volvo har ju erkänt att en del bakvagnsbussningar var felaktiga och står för kostnaderna, så vad är problemet?
Då tycker jag det var värre med de usla bakvagnsbussningar Saab 9-5 tvingades ärva från Opel. Det tog flera år innan de ersattes med hållbara och det bytet fick bilägaren stå för.
Helt i sann GM-anda!
Finns bara en riktig Suv och det är Hummer, den militära versionen.
Gösp, menar du nya XC90:s airbag? läs svaret en gång till "verkstäderna bedömer själva om tillverkaren ska hjälpa till att betala reparationen. I detta fall tog Volvo hela kostnaden"
Volvo har ju samma sjuka med dessa bakvagnsbussningar på flera modeller exempelvis nyare V70, Ford har för övrigt samma problem på sin snarlika bakvagn.
Detta är såpass vanligt att vi på allbilsverkstaden jag jobbar har köpt in dyra specialverktyg för att byta dessa bussningar och jag kan lova att Volvo inte betalar för dessa byten utan kunderna själva, så att det skulle vara något som bara råkar drabba vissa exemplar som Volvo vill få det till köper jag inte.
Det är ju samma sak på Saab 9-5 som Saabnisse nämner, men vette sjutton om dom ens någon gång under produktionen blev bra?
Jo Hanzzon, polyuretanbussningarna som ersätter Opelbussningarna är bra!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.