På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
På min nyinköpta Citroën C5 -08 med 2.0-motor så rekommenderas kamremsbyte vid 15 000 mil eller 120 månader. Bytet sker vid det som uppnås först. Om min bil är åtta år och körd 10 500 mil som exempel och kamremmen brister, då har jag inte längre någon maskinskadeförsäkring som täcker reparationskostnaden. Och borde då inte generalagenten stå ansvarig för att delarna klarar utsatta miltal eller månader som de rekommenderar?
Vem garanterar att grejerna håller vad bilföretagen lovar, det vill säga kamremsintervallerna? Frågan är generell. Vem ställer sig bakom biltillverkarnas rekommenderad bytesintervaller om det rasar i förtid och försäkringen inte längre täcker på grund av ålder och körsträcka?
K-G
SVAR:
Tyvärr är det så att även om man följer serviceinstruktionerna till punkt och pricka finns det ingen garanti från biltillverkaren för ett evigt liv (för bilen). Är garantin slut så finns, i juridisk mening, inget skyddsnät om motorskador inträffar.
Nu är kamremsbrott dock ett specialfall. Går vattenpumpen sönder så byter man den. Brister kamremmen kan hela motorn behöva bytas. Därför är det rimligt att tillverkaren tar ett större ansvar här om servicarna gjorts. Här kan goodwill lämnas i form av delansvar för den inträffade skadan. Observera att detta kan variera mellan olika tillverkare och är inte att betrakta som någon garanti.
Citroën svarar så här:
”Antalet mil/år som anges i servicehandboken är Citroëns rekommendation. Vid ett kamremshaveri, av den typ som läsaren beskriver, görs en individuell bedömning. Verkstaden vänder sig till Citroëns garantiavdelning, som tar ställning till det enskilda fallet, bland annat tas hänsyn till om serviceintervallerna gjorts enligt våra rekommendationer.”
Detta måste tolkas som en positiv inställning till att hjälpa till om olyckan skulle vara framme och serviceboken är ifylld.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Borde kamremmen täckas av en separat garanti?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej, ingen garanterar att bilen har evigt liv. Men en kamrem som har servats enligt tillverkarens instruktioner skall väl hålla fram till nästa byte? Det handlar inte om evigt liv, endast att den garanteras hålla fram till dess den skall bytas mot en ny.
Om man köper en piratrem med tillbehör (som vattenpump, spänrulle, löprullar m.m) och gör jobbet hos en ej märkesbuden verkstad, hu ställer sig tillverkaren av delarna till detta vid en evt. reklamation, det skulle kunna vara så att garantin är bättre hos pirat verkstanden än orginal
En liten fundering när det gäller miltal och antal månader så verkar Citroén var mycket generösa jämfört med Peugeot som jag tidigare var ägare av. Det var en Peugeot 307 SW med 2,0 l. motorn
och årsmodell 03. där gällde 12000 mil eller. 3 år. Byte av kamrem låg på ca:8000 kronor vilket be-
tyder att om man kör som jag gjorde ca:1000mil/året så blir det en dryg milkostnad. Det är väl
samma PSA motor i både Peugeot och Citroén. Varför ska skillnaden då vara så stor kan man ju fråga sig. Nu till expertisen att kommentera detta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.