Olika slitna däck kan vara en påfrestning för fyrhjulsdriftsystemen.
"Jag äger en Subaru Forester 2013. Vid köpet blev jag informerad om att däckens slitage inte fick skilja sig åt mer än högst 1,6 mm. Är Subarus 4WD mer känsligt än andra bilmärkens 4WD?"
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
På bilfrågan i nummer 17/2014 ”Växla hjul på en Volvo” så svarar ni: ”Systemet är egentligen inte så känsligt för olika slitage på fram- och bakhjul.” Jag äger en Subaru Forester 2013. Vid köpet blev jag av säljaren informerad om att däckens slitage inte fick skilja sig åt mer än högst 1,6 mm. Är Subarus 4WD av en annan sort och mer känsligt än Volvos och andra bilmärkens 4WD?
Kjell Johansson
Svar:
En Subaru, som har permanent 4-hjulsdrift, sliter inte däcken ojämnt. Därför finns det ingen anledning att skifta fram- och bakhjul. Däremot har säljaren rätt som säger att slitageskillnaden inte bör vara mer en till två millimeter eftersom det ”stressar” mellandifferentialen om hjulen fram och bak rullar med olika hastighet. Principen som sådan gäller för alla bilar som har mellandifferential och fungerande 4-hjulsdrift.
Thomas Possling, Subaru Nordic
Diskutera: Har du stött på ett liknande problem?
Fråga:
På bilfrågan i nummer 17/2014 ”Växla hjul på en Volvo” så svarar ni: ”Systemet är egentligen inte så känsligt för olika slitage på fram- och bakhjul.” Jag äger en Subaru Forester 2013. Vid köpet blev jag av säljaren informerad om att däckens slitage inte fick skilja sig åt mer än högst 1,6 mm. Är Subarus 4WD av en annan sort och mer känsligt än Volvos och andra bilmärkens 4WD?
Kjell Johansson
Svar:
En Subaru, som har permanent 4-hjulsdrift, sliter inte däcken ojämnt. Därför finns det ingen anledning att skifta fram- och bakhjul. Däremot har säljaren rätt som säger att slitageskillnaden inte bör vara mer en till två millimeter eftersom det ”stressar” mellandifferentialen om hjulen fram och bak rullar med olika hastighet. Principen som sådan gäller för alla bilar som har mellandifferential och fungerande 4-hjulsdrift.
Thomas Possling, Subaru Nordic
Diskutera: Har du stött på ett liknande problem?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är bra att växla hjul ibland, som vid skifte mellan vinter- och sommarhjul, men däremot bör man inte göra det under färd utan detta görs bäst med bilen stillastående.
Intressant då jag har nu kört 20.000 mil med min Subaru, ca: 60% med sommardäcken o 40% av milen med dubbade vinterdäck. Alla 8 däck är i dagsläget lika slitna på micro-mm.
@teamet1 kan hålla med dig fullständigt. Har inte med tillgänliga sätt att mäta slitaget kunna se någon som helst skillnad i slitage mellan fram och bak på Imprezan. Vart faktiskt riktigt förvånad när jag kontrollerade slitage första gången, hade räknat med en skillnad.
Med fyrhjulsdrift borde däck slitas ung lika mycket, med tvåhjulsdrift borde det däckpar som driver slita mer.
Har samma erfarenhet på min Impreza! Ingen skillnad i slitage fram/bak alls. Inte som jag får fram med skjutmåttet i alla fall.
Sedan ska man komma ihåg att det som sagts bara gäller bilar med konstant AWD. Bilar som normalt driver på ett hjulpar, t.ex. Haldex, har ojämnt däckslitage.
Nu har jag kört min Forester 8000 mil med både sommar-och vinterdäck. Ingen skillnad i slitage mellan fram- och bakhjul. Säljaren måste jobba på en VAG-firma för jag fick samma information när jag hämtade ut en Passat 98á med s.k. fyrhjulsdrift, (Syncro) som tjänstebil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.