På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Det sägs att rent vatten är enda utsläpp från bilar som drivs med vätgas. Jag undrar vart detta vatten tar vägen? Finns det ”spillvattentankar” på dessa bilar? Om inte, och vattnet istället rinner ut på vägen, lär det bli halt på vägarna vintertid.
GP
Svar:
Vattnet som släpps ut från en bil som drivs via vätgas och bränslecell sker mest som ånga, men visst kan det hamna mer vatten på vägen, kanske främst vid stillastående. I början av utvecklingen av bilar som drivs på el via bränslecell och vätgas minns jag att det vintertid, vid minusgrader, kunde ställa till problem med stopp i ”avgasröret” för vatten. Det är troligen eluppvärmt vintertid. Främst är annars kritiken mot vätgas om den produceras med fossil energi. Därför siktar man på produktion via el, som tillverkas av vind- eller solenergi, genom elektrolys. Att driva bilen på vätgas via gasbehållare innebär en viss risk som måste hanteras. Men det blir också fler led innan bilen kan göra om vätgasen till el i bränslecellen, varför elbilen anses vara effektivare.
Vätgas kanske är mer användbart för båtar och tyngre fordon. Men även där finns skillnader – Scania satsar på batteridrivna fordon , Volvo jobbar både med batteri- och bränsleceller drivna av vätgas. De senare har lägre vikt, god räckvidd och går snabbt att tanka. Men bränslet i sig medför en viss risk som måste hanteras. Utsläpp av vattenånga/vatten på vägen är nog bränslets minsta problem för närvarande.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (22)
- 29 maj 2022 Att miljöbonusbilar…
- 29 maj 2022 48 Fcev i trafik i Sverige…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.