På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag köpte i februari 2013 en fabriksny Mercedes A 200 CDI hos Rylander Nyttofordon i Sundsvall. Ända sedan jag köpte bilen har det varit problem med att bakrutan slår på sig själv spontant utan att jag har tryckt på knappen för att den ska gå igång. Jag har lämnat in bilen ett flertal gånger på verkstaden utan att de har hittat något. Senast jag hade den inlämnad hittade de ett internt dokument där det framgår att bakrutan ibland kan slås på spontant för att öka belastningen på motorn för att motorn snabbare ska komma upp i arbetstemperatur. Det framgår ingenstans att detta dokument är avsett för min bil och bilmodell. Jag tycker att det känns väldigt märkligt att belastningen på motorn ska öka per automatik med tanke på miljöaspekten. Har ni hört något om detta tidigare och är det verkligen sant att det ska vara så här?
Hans-Olov Bäcklund, Sundsvall
Svar:
Det är helt korrekt att till exempel den elektriskt uppvärmda bakrutan aktiveras vid kallstart. Samma sak kan hända med både de elektriskt uppvärmbara ytterbackspeglarna och de värmetrådar som finns i inluftkanalerna till kupén. Allt i syfte att så fort som möjligt öka belastningen på motorn och snabbt höja avgastemperaturen så att de i avgasreningen ingående komponenterna kan bidra till att sänka miljöbelastningen.
Sverker Dahl, Mercedes-Benz Sverige AB
Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och till er som inte har dessa finesser kan jag "rekommendera" att köra med parkeringsbromsen till hälften åtdragen :)
@VW Polo 2012
Låter som en påhittad och desperat lösning.
Varför inte lösa problemet permanent och köra med ett släp till hälften fullt med sand istället.
På så sätt så sliter du inte ner bromsen, har en jämn belsatning på motorn samt alltid har sand i närheten om det är halt.
@ Reverend Benny
Tänkte inte på det !
Fördelen med POLO´s sätt är att de bakre bromsskivorna inte rostar.
Alla andra bilmärken klarar av att uppfylla gällande avgaskrav UTAN den nämnda idiotin. Tilläggas kan att på Mersor med 7G-tronic automatlåda måste den kalla (bensin)motorn varvas till 3200 (!) i tvåan för att lådan ska växla upp till trean (med motiveringen att snabbt öka avgastemperaturen). Jag har ALDRIG kört en bil som hade SÅÅÅ många egenheter och speciallösningar som det finns på en modern mersa. Citroen har aldrig ens kommit i närheten...
Man behöver inte funderar så mycket på hur tekniken fungerar. Kör och var glad!
Har även läst att look-up inte låser på några automatlådor vid kall motor/växellåda för att den skall bli fortare varm. Verkligen snillrika ingenjörsuppfinningar samtidigt som man med laddluftkylaren som saknar termostat kyler bort värmen från avgasturbon. Utnyttja hela avgasvärmen för att värma upp kylvattnet i stället så bli det lägre förbrukning och miljövänligare i kvadrat.
När Saab testade sin motor med variabel kompression var en av fördelarna att man kunde låta den gå oekonomiskt i början just för att snabbt få upp temperaturen. En smartare lösning, kort och gott. (Plus alla andra fördelar, förstås.)
Två minus till Merca med anledning av insändaren. För det första, tror inte elrutan bak drar många watt, lär med andra ord knappt påverka motorn. För det andra tog det alldeles för lång tid innan Merca kom på vad "felet" var med bilen.
Någon ingenjör har haft tråkigt tror jag.
@Bortom: Nja, det vet jag inte - i varje fall behöver definitivt inte min Merca varvas upp till 3200 för att lägga i trean... nu är den ju i o f s 10 år gammal, så kanske den inte kvalar in i epitetet "modern"... :) :) :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.