Min bil sackar i uppförsbackar, är det normalt? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Min Toyota Yaris från 2008 med automat vill inte växla ner i uppförsbackar. När jag kör i 90–100 km/tim på landsväg och kommer till en uppförsbacke börjar bilen sacka och skulle förmodligen stanna om jag inte började ”pumpa” med gaspedalen. Detta händer ofta. Märkesverkstaden hittar inget fel. Är detta normalt beteende?
Paul
Svar:
Nej, bilen ska inte stanna i uppförsbacke och man ska inte behöva pumpa med gasen för att detta inte ska ske. Men man behöver förstås alltid ge
mer gas i en uppförsbacke för att hålla farten uppe.
I en service ingår inte någon lång provkörning. Om det finns ett misstänkt fel på en bil som normalt bör registreras i bilens elektronik räcker det ofta med att ansluta ett testinstrument till bilen. Men om det rör sig om ett fel som är mekaniskt och uppstår under speciella förhållanden är en provkörning under just sådana förhållanden ofta nödvändig.
Jag rekommenderar att du kontaktar din verkstad och vid en provkörning visar vad som händer med bilen.
Bengt Dalström, Toyota Sweden
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Min Toyota Yaris från 2008 med automat vill inte växla ner i uppförsbackar. När jag kör i 90–100 km/tim på landsväg och kommer till en uppförsbacke börjar bilen sacka och skulle förmodligen stanna om jag inte började ”pumpa” med gaspedalen. Detta händer ofta. Märkesverkstaden hittar inget fel. Är detta normalt beteende?
Paul
Svar:
Nej, bilen ska inte stanna i uppförsbacke och man ska inte behöva pumpa med gasen för att detta inte ska ske. Men man behöver förstås alltid ge
mer gas i en uppförsbacke för att hålla farten uppe.
I en service ingår inte någon lång provkörning. Om det finns ett misstänkt fel på en bil som normalt bör registreras i bilens elektronik räcker det ofta med att ansluta ett testinstrument till bilen. Men om det rör sig om ett fel som är mekaniskt och uppstår under speciella förhållanden är en provkörning under just sådana förhållanden ofta nödvändig.
Jag rekommenderar att du kontaktar din verkstad och vid en provkörning visar vad som händer med bilen.
Bengt Dalström, Toyota Sweden
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Låg oljenivå i automatlådan skulle vid viss lutning kunna ge dåligt oljeflöde till automatlådans hydraulpump och därmed dålig funktion hos växlingslogiken.
nee... trasig är den nog inte.. det är nog som Klarsyn säger..
Den lutning som blir vid en uppförsbacke, där en Yaris nästan orkar på högsta växeln, är inget som ska kunna få oljenivån att ändra såpass att det skulle påverka växlingen. Dessutom hittade märkesverkstaden inget fel, jag utgår från att de kollat oljenivån. Troligen något mekaniskt som håller på att lägga av! Dyrt och bra! Hoppas bara att "Paul" servat bilen regelbundet, så kanske det kan bli fråga om goodwill.
Dags för en uppdatering?
Att Yaris sackar i uppförsbackar är helt normalt för denna lilla ganska motorsvaga bil och då speciellt med automatlåda. Man kan ju oftast manuellt växla ner även en automatlåda om den har flera steg och inte är av gummibandsmodell.
Har lådan 4 steg så växla manuellt ned till steg 3 så varvet ökar. Se bara till att du inte har full gas och högt varv innan du växlar ner.
Om det är samma låda som i den Yaris som det talas om i denna tråd så är det nog "normalt" för den lådan - http://www.zatzy.com/forum/showthread.php?382313-Toyota-Yaris-2010-Automat-l%E5dan!-N%E5t-och-oroa-sig-f%F6r
Så - det verkar som att även en Toyota kan ha automatlåde-problem...
Har inte mycket till övers för den lådan, till och med handlarna avrådde från att köpa den här halvautomatiska lådan, tråkigt för dom som köpt och hoppas att Toyota kan göra en bra deal med ägarna, ska man ha automat så ska man ha den steglösa
Helt normalt med tanke på bilens syfte... att spara bränsledroppar. Aut.lådan är gjord så att den inte ska växla ner förrän det är absolut nödvändigt. En riktig motorsvag bil sackar naturligtvis in betänkligt i en sådan situation.
Att pumpa med gasen säger också en del av frågeställarens bilkunskaper... kanske därav hans felaktiga bilval. Vill man ha en bil som håller farten oavsett backe, då ska man inte köpa en Yaris.
Om Yaris är utrustad med kick-down, då ska man inte ´pumpa´ heller utan snabbt trycka ner gasen och sen hålla gasen i mattan...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.