Frågeställaren, vars åtta år gamla Skoda Octavia är sönderrostad, vill ha en motivering från Skoda om varför problemet inte kan lösas via rostskyddsgarantin.
”Sparklådan på bilen är helt sönderrostad. Vad kan man göra, när man bara möts av tystnad, när man bestrider generalagentens bedömning?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har problem med min Skoda Octavia som precis passerat 11 000 mil och är åtta år gammal. Sparklådan på bilen är helt sönderrostad och det finns rostskyddsgaranti kvar. Trots detta har jag fått avslag på garantireparation. Jag har krävt en motivering från generalagenten men möts bara av total tystnad.
Konsumentrådgivaren i kommunen säger att jag ska kontakta ARN. Men för det krävs en motpart.
Vad kan man göra, när man bara möts av tystnad, när man bestrider generalagentens bedömning?
Jonas
Svar:
Den aktuella Skoda Octavian har kontrollerats av en Skoda-verkstad som bedömde att rostskadan inte omfattas av garantin mot genomrostning. Samma slutsats har Skoda Sverige dragit efter att kontrollerat ärendet ytterligare en gång.
Skoda Sverige har, precis som Skoda-verkstaden, gjort bedömningen att rostskadan beror på yttre åverkan och därmed omfattas den inte av garantin mot genomrostning.
Vi har haft en tät dialog med kunden och rekommenderat honom att vända sig till kommunens konsumentrådgivare för vidare hantering i ärendet om han inte är nöjd med vår bedömning.
Då kunden har köpt bilen begagnad har vi också upplyst honom om att reklamationer enligt konsumentköplagen ska ställas till säljande part.
Erik Gustafsson, Skoda Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har problem med min Skoda Octavia som precis passerat 11 000 mil och är åtta år gammal. Sparklådan på bilen är helt sönderrostad och det finns rostskyddsgaranti kvar. Trots detta har jag fått avslag på garantireparation. Jag har krävt en motivering från generalagenten men möts bara av total tystnad.
Konsumentrådgivaren i kommunen säger att jag ska kontakta ARN. Men för det krävs en motpart.
Vad kan man göra, när man bara möts av tystnad, när man bestrider generalagentens bedömning?
Jonas
Svar:
Den aktuella Skoda Octavian har kontrollerats av en Skoda-verkstad som bedömde att rostskadan inte omfattas av garantin mot genomrostning. Samma slutsats har Skoda Sverige dragit efter att kontrollerat ärendet ytterligare en gång.
Skoda Sverige har, precis som Skoda-verkstaden, gjort bedömningen att rostskadan beror på yttre åverkan och därmed omfattas den inte av garantin mot genomrostning.
Vi har haft en tät dialog med kunden och rekommenderat honom att vända sig till kommunens konsumentrådgivare för vidare hantering i ärendet om han inte är nöjd med vår bedömning.
Då kunden har köpt bilen begagnad har vi också upplyst honom om att reklamationer enligt konsumentköplagen ska ställas till säljande part.
Erik Gustafsson, Skoda Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Med det resonemanget som Skoda har ,klistrar in :Då kunden har köpt bilen begagnad har vi också upplyst honom om att reklamationer enligt konsumentköplagen ska ställas till säljande part.: färdigklistret. Så är ju garantin värdelös när bilen säljs i andra hand.
Är det ingen som snart tröttnar på VW och deras dåliga bilar med allt från kamkedjehaveri, utsläppsskandaler dåligt bemötande och garantiåtagande? Dom gör upp med Amerikanska myndigheter i Dieselgate och betalar en stor summa medan i Europa vägrar dom ersätta bilister eller lösa in bilarna där nu EGR-ventilen slits ut snabbt efter uppdatering av bilarna efter Dieselgate.
Volkswagen har också avvisat krav från investerare om att offentliggöra resultaten från en rapport om utsläppsskandalen, som advokatbyrån Jones Day står bakom.
Även om det finns tjänstebilsförare som älskar VW och dess Passat, finns det inget företag som tillhandahåller dessa bilar och ingår avtal med VW som har någon egen moralisk kompass där man säger att -Vi vill inte som företag ha VW som leverantör av våra tjänstebilar för Ni sköter er inte och tar ert samhällsansvar vad det gäller miljö, etc?
Köper man en bil från VW koncernen får man skylla sig själv, ALLTID!
Sju års nybilsgaranti, 12 års rostskyddsgaranti, fem års elektronikgaranti o.s.v.
Jättebra alltihop, tills man vill utnyttja någon av dem...
Leif, läs hela svaret, och inte den del som behagar dig. Det kvittar vilken bil det är frågan om, ifall en yttre åverkan har orsakat rostskyddets funktion, som jag läser det. Tycker allmänt att denna typ av frågor som har med ägarens försumlighet att göra, behöver ta plats i tidningen.
Det enda skälet kan vara att ge övriga bilägare ett uppvaknande, ifall man har skrapat i underredet, att då snarast kolla upp och åtgärda skadan.
Ser man att något negativt fortlöper utvändigt så agerar man. Ingen skulle med avsikt låta sin bil att rosta sönder. Kan japanska bilar ha "bristande konstruktionslösningar som på sikt leder till rost" så kan andra också. Sedan så spelar det ingen roll vilket märke man kör, det är mycket svårt att få någon ersättning.
Skulle vara intressant att få veta vad den "yttre påverkan" bestod av.
Men detta ger ju i alla vag-hatarna att spy galla ännu en gång. Grattis till dem.
Ännu en bilägare som blivit kränkt för att han saknar kunskap om vad som gäller. Garanti är en frivillig åtgärd från ett företag till första köparen. Det kan dock hända att garantin följer objektet och gäller även i andra hand. Det är dock ingen självklarhet vilket många verkar tro många. Men allt finns reglerat i första köpeavtalet och bör inte kunna leda till missförstånd.
I detta fall verkar garantin följa bilen då Skoda inte gjort invändningar mot just detta. Att den inte går att åberopa beror på att Skoda gör bedömningen att skadan uppkommit på sådant sätt som inte omfattas av garantin. Garantins omfattning finns även det reglerat i första avtalet.
Eventuella fel på bilen som inte täcks av Skodas fabriksgaranti får Jonas ta upp med företaget/personen som sålde bilen till honom.
Är det en privatperson är det i enlighet med köplagens regler, som gäller då bilen säljs mellan två privatpersoner. Köplagen är dock inte tvingande och har de kommit överens i avtalet om att Jonas inte kan påtala fel så är det det som gäller.
Är det en bilfirma som sålt bilen går det att hänvisa till reklamation enligt konsumentköplagen, som gäller mellan företag och privatpersoner. Dessa regler är till viss del tvingande och kan inte avtalas bort. De ger ett större skydd för köparen än om bilen köpts av en privatperson.
Ynkedom att bilen är så rostskadad efter 8 år idag. På 70-talet var det normalt, men dagens bilar brukar klara sig mycket bättre, men tydligen inte Skoda.
Om det är rost p.g.a. yttre påverkan så kan man knappast skylla på biltillverkaren.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.