Frågeställarens S40 tappar kraft och ratten blir trög vid inbromsningar till korsningar.
”När lampan tänds blir ratten trög och bilen är på väg att dö. Varför?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en fråga gällande min Volvo S40 som har gått cirka 16 100 mil. Ibland när jag är ute och kör så tänds en lampa som ser ut som ett batteri på instrumentpanelen. Det händer när jag saktar ner farten inför exempelvis en rondell eller sväng i korsning.
När lampan tänds blir ratten trög och bilen är på väg att dö. De flesta gånger så har det bara varit att gasa på och då släcks lampan och det är bara att köra vidare.
Jag har haft bilen inne på två verkstäder som gjort felsökning samt mätt upp generatorn utan att det har visat något fel.
Jag har även en fråga om när kamremmen bör bytas. Jag köpte bilen privat och vet inte om något sådant är gjort.
Louise
Svar:
Så som det beskrivs verkar det vara något fel på laddningen i bilen. Vad vi kan se i våra system har bilen inte varit på en auktoriserad Volvoverkstad sedan i april 2009. Därför kan vi inte heller uttala oss om vilken felsökning som gjorts på bilen för att komma till rätta med problemet.
Vi kan inte heller se att något kamremsbyte är gjort, troligtvis av samma anledning, att bilen lämnats in på en fristående verkstad.
Generellt så är intervallet för byte av kamrem 12 000 mil alternativt max åtta år, beroende på vad som uppnås först. Den aktuella bilen togs i trafik 1998, vilket betyder att kamremmen skulle ha bytts senast i november 2006, om den inte uppnått 12 000 mil innan det.
Nästa kamremsbyte borde ha gjorts i november 2014, det vill säga efter åtta år eftersom bilen inte gått så långt som 24 000 mil.
Vår rekommendation är att omedelbart beställa tid på en Volvoverkstad för byte av både kamrem och hjälpaggregatsrem då dessa kan vara gamla och slitna. Detta för att undvika skador på motorn.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
Diskutera: Håller du med om svaret?
Fråga:
Jag har en fråga gällande min Volvo S40 som har gått cirka 16 100 mil. Ibland när jag är ute och kör så tänds en lampa som ser ut som ett batteri på instrumentpanelen. Det händer när jag saktar ner farten inför exempelvis en rondell eller sväng i korsning.
När lampan tänds blir ratten trög och bilen är på väg att dö. De flesta gånger så har det bara varit att gasa på och då släcks lampan och det är bara att köra vidare.
Jag har haft bilen inne på två verkstäder som gjort felsökning samt mätt upp generatorn utan att det har visat något fel.
Jag har även en fråga om när kamremmen bör bytas. Jag köpte bilen privat och vet inte om något sådant är gjort.
Louise
Svar:
Så som det beskrivs verkar det vara något fel på laddningen i bilen. Vad vi kan se i våra system har bilen inte varit på en auktoriserad Volvoverkstad sedan i april 2009. Därför kan vi inte heller uttala oss om vilken felsökning som gjorts på bilen för att komma till rätta med problemet.
Vi kan inte heller se att något kamremsbyte är gjort, troligtvis av samma anledning, att bilen lämnats in på en fristående verkstad.
Generellt så är intervallet för byte av kamrem 12 000 mil alternativt max åtta år, beroende på vad som uppnås först. Den aktuella bilen togs i trafik 1998, vilket betyder att kamremmen skulle ha bytts senast i november 2006, om den inte uppnått 12 000 mil innan det.
Nästa kamremsbyte borde ha gjorts i november 2014, det vill säga efter åtta år eftersom bilen inte gått så långt som 24 000 mil.
Vår rekommendation är att omedelbart beställa tid på en Volvoverkstad för byte av både kamrem och hjälpaggregatsrem då dessa kan vara gamla och slitna. Detta för att undvika skador på motorn.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
Diskutera: Håller du med om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det gäller att låtsas om att kamremsbyten endast kan ske på märkesverkstad.. dessutom har det ju inte med generatorn att göra.
Spontant låter det som om generatorns styrning behagar skoja, byt generator och problemen försvinner.
Möjligen kan lagren i en spännrulle vara på väg att packa ihop, och det kan påverka remmen.
Det låter som att frågeställaren trampar ner kopplingen och manövrerar endast med bromsen istället för att också använda motorbroms. Min ömma moder kör också på det sättet och hon har varit påväg av vägen när motorn stannat och servot upphört.
Skulle tro att ett kamremsbyte på auktoriserad Volvoverkstad kostar ungefär lika mycket som denna snart 20 år gamla Volvo S40 är värd.
I mina öron är det solklart. Multiremmen (den som förr var smal och kallades för "fläktrem") och som driver både generator och servopump till styrningen, är gammal och torr och slirar. När den slirar stannar servopumpen (=trög styrning) och även generatorn (=laddningslampan tänds). Byt remmen och saken är klar!
Så betedde sig min v40 när multiremmen var slut, servon har inte med generatorn att göra, men remmen slirade gärna på motorbroms....
Byt rem, så funkar den nog igen.....
Byt gärna kamrem, för att vara säker, om ingen etikett satts på kåpan att det är gjort, eller inskrivits i servicehäftet....
Men inte på volvoverkstad, så mycket är bilen inte värd......
Varför dessa dumheter som V.I.B. skriver i svaren *att vända till märkesverkstad*???
Det finns massor med mer kunnande verkstäder än märkesverkstäder.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.