Nästa artikel
Bilfrågan: Varför sänkt intervall för byte av kamrem i min Volvo?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför sänkt intervall för byte av kamrem i min Volvo?

Publicerad 30 oktober 2020
"Först sades det att det skulle göras efter 20 000 mil. Nu säger de 15 000 mil! Stämmer det?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har en Volvo V90 -17 där det först sades att kamremsbyte ska göras efter 20 000 mil. 
Nu säger de 15 000 mil! Stämmer det och varför en sänkning? Min bil har nu rullat 14 500 mil. Kör 3 500-5 000 mil per år. D3 med automat och fyrhjulsdrift.
Harry Jatko

Svar:
Det är riktigt att Volvo ändrat intervall för byte av kamrem och multirem på bilar med den fyrcylindriga dieselmotorn VEA, tillverkade från och med 2014. Det gäller D2, D3, D4 och D5. Intervallet som gäller informerade Volvo Cars om i september 2019 och är maximalt 10 år/15 000 mil – det som inträffar först. Det motiverades med att man inte längre ansåg sig kunna garantera en livslängd på 24 000 mil. Man informerade då bilägare med berörd motor och med känd körsträcka på mellan 12 000 och 14 000 mil. Så det gäller att följa rätt serviceintervall.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-30 09:28
skarj

Vore Volvo lite seriösa, borde man kalla in alla dessa bilar och stå för det första tidigare kamremsbytet, har man överdrivet intervallet så pass, så bör man ta den kostnaden för att inte framstå som ett oseriöst företag, jag skulle då inte överväga en Volvo igen om du får en information när du köper bilen, sen ändras allt och du bara får tugga i dig kostnaden själv.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-30 10:04
Hybridnörd

Toyota har kamkedja, inget bytesintervall alls...

#3 • Uppdaterat: 2020-10-30 10:05
mso 1000

Ja Volvo borde på nått sätt kompensera kostnaden för bytet på grund av undermil.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-30 10:45
K_Klabbe

Ja bra att de ändrar och inte stoppar huvudet i sanden men någon kompensation vore ju bra att få.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-30 13:44
pinjong

På XC40 T3 står det 24.000 mil men ÄVEN 5 år. Så har du t ex kört 5.000 mil på 5 år så måste du ändå byta kamremmen. Eller?

#6 • Uppdaterat: 2020-10-30 13:49
Dana

En arbetskamrat har en Toyota Yaris han fick byta kamkedjan för det började rassla från motorn. Vilket inte är helt ovanligt på alla bilar med kamkedja när dom kommer upp i ca 25 tusen mil. Det är därför motorer som konstruerats för att gå långt (ofta diesel) har kamrem för det är lättare och billigare att byta.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-30 13:54
Dana

Ja i teorin måste du byta efter 5 år pga. att gummit i remmen åldras. Men jag skulle våga påstå att i det Svenska klimatet med ingen extrem värme så kan man bara inspektera skicket på remmen och byta efter ca 8-10 år.

#8 • Uppdaterat: 2020-10-30 16:46
Carl Trefalt

Varför gör inte Volvo, motorer med kamkedja?

#9 • Uppdaterat: 2020-10-30 17:13
Tjalle

Jag har 9000 Turbo my 1997. Gått 27000 mil. Motorn - konstruerad av Scania - har kamkedja OCH kedjesträckare.

En SCANIA lastbilsmotor går - utan vidare - 100.000 mil. Jag är inte orolig.

#a • Uppdaterat: 2020-10-30 17:38
Carl Trefalt

SAAB hade kamkedja.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.