"Först sades det att det skulle göras efter 20 000 mil. Nu säger de 15 000 mil! Stämmer det?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Har en Volvo V90 -17 där det först sades att kamremsbyte ska göras efter 20 000 mil.
Nu säger de 15 000 mil! Stämmer det och varför en sänkning? Min bil har nu rullat 14 500 mil. Kör 3 500-5 000 mil per år. D3 med automat och fyrhjulsdrift.
Harry Jatko
Svar:
Det är riktigt att Volvo ändrat intervall för byte av kamrem och multirem på bilar med den fyrcylindriga dieselmotorn VEA, tillverkade från och med 2014. Det gäller D2, D3, D4 och D5. Intervallet som gäller informerade Volvo Cars om i september 2019 och är maximalt 10 år/15 000 mil – det som inträffar först. Det motiverades med att man inte längre ansåg sig kunna garantera en livslängd på 24 000 mil. Man informerade då bilägare med berörd motor och med känd körsträcka på mellan 12 000 och 14 000 mil. Så det gäller att följa rätt serviceintervall.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Har en Volvo V90 -17 där det först sades att kamremsbyte ska göras efter 20 000 mil.
Nu säger de 15 000 mil! Stämmer det och varför en sänkning? Min bil har nu rullat 14 500 mil. Kör 3 500-5 000 mil per år. D3 med automat och fyrhjulsdrift.
Harry Jatko
Svar:
Det är riktigt att Volvo ändrat intervall för byte av kamrem och multirem på bilar med den fyrcylindriga dieselmotorn VEA, tillverkade från och med 2014. Det gäller D2, D3, D4 och D5. Intervallet som gäller informerade Volvo Cars om i september 2019 och är maximalt 10 år/15 000 mil – det som inträffar först. Det motiverades med att man inte längre ansåg sig kunna garantera en livslängd på 24 000 mil. Man informerade då bilägare med berörd motor och med känd körsträcka på mellan 12 000 och 14 000 mil. Så det gäller att följa rätt serviceintervall.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vore Volvo lite seriösa, borde man kalla in alla dessa bilar och stå för det första tidigare kamremsbytet, har man överdrivet intervallet så pass, så bör man ta den kostnaden för att inte framstå som ett oseriöst företag, jag skulle då inte överväga en Volvo igen om du får en information när du köper bilen, sen ändras allt och du bara får tugga i dig kostnaden själv.
Toyota har kamkedja, inget bytesintervall alls...
Ja Volvo borde på nått sätt kompensera kostnaden för bytet på grund av undermil.
Ja bra att de ändrar och inte stoppar huvudet i sanden men någon kompensation vore ju bra att få.
På XC40 T3 står det 24.000 mil men ÄVEN 5 år. Så har du t ex kört 5.000 mil på 5 år så måste du ändå byta kamremmen. Eller?
En arbetskamrat har en Toyota Yaris han fick byta kamkedjan för det började rassla från motorn. Vilket inte är helt ovanligt på alla bilar med kamkedja när dom kommer upp i ca 25 tusen mil. Det är därför motorer som konstruerats för att gå långt (ofta diesel) har kamrem för det är lättare och billigare att byta.
Ja i teorin måste du byta efter 5 år pga. att gummit i remmen åldras. Men jag skulle våga påstå att i det Svenska klimatet med ingen extrem värme så kan man bara inspektera skicket på remmen och byta efter ca 8-10 år.
Varför gör inte Volvo, motorer med kamkedja?
Jag har 9000 Turbo my 1997. Gått 27000 mil. Motorn - konstruerad av Scania - har kamkedja OCH kedjesträckare.
En SCANIA lastbilsmotor går - utan vidare - 100.000 mil. Jag är inte orolig.
SAAB hade kamkedja.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.