Nästa artikel
Bilfrågan: Varför rycker Skodan?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför rycker Skodan?

Publicerad 24 november 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Frågeställarens Skoda Octavia har mystiska ryckningar.
"När jag kör på jämn gas rycker den, precis som att motorn dör någon sekund och sen kommer tillbaka. Vad kan ryckningarna bero på?" Vi BIlägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi köpte nyligen en Skoda Octavia 2.0 FSI, årsmodell 2006, som har gått 13 200 mil. Bilen känns stabil och säker att köra men det finns ett problem: när jag kör på jämn gas rycker den, precis som att motorn dör någon sekund och sen kommer tillbaka. Det händer också ibland när jag bromsar. Ibland varvar motorn upp till 3 500.
Bilen är nyservad och växellådsoljan är bytt. Vi har också gjort en felsökning som inte visade något.
Vad kan ryckningarna bero på?
Farad
 
Svar:
Ryckningarna kan ha flera orsaker. Det kan vara fel på såväl motorstyrningen som växellådans styrsystem. Låt en märkesverkstad göra en ny felsökning.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du att felet kan vara?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-24 10:29
Reverend Benny

Vet att på 2.0 TFSI så är det inte helt ovanligt med fel på tändspolarna. 2.0 FSI bygger ju på samma motor och verkar ha samma reservdel så det är kanske ingen dum ide att kolla det.
Vet inte på vilken verkstad du gjorde felsökningen på, men kan vara en bra ide att höra hur dom gjorde den.
Kollade dom t.ex. efter felkoder?
https://www.youtube.com/watch?v=yXRVbifIaRE

#2 • Uppdaterat: 2015-11-24 11:43
Hackenbush

Bra inlägg Japsen, det märks att du gillar VW

#3 • Uppdaterat: 2015-11-24 12:00
LeifV

Svår felbeskrivning... jag skulle dock i första hand chansa på "glappkontakt" och tänker mig att kontakter till diverse sensorer glappar (räcker oftast med att ta dän kontakten, sätta tillbaka och "rucka/skaka" lite. Ser kontaktytorna lite dåliga ut så kan man göra rent och fixa till.

Det här med glappkontakt i bilar har jag upplevt så ofta så det "spåret" börjar jag nästan alltid med. Sist tändes ABS-lampan, och jovisst... -inget dyrt byte av ABS-givare, utan som vanligt var det bara lite glappkontakt saken handlade om. Ibland undrar jag lite över hur många ABS-givare som byts när det i själva verkat bara är lite glappkontakt (som i sin tur orsakas av att biltillverkarna har väldigt svaga kompetenser inom el- och elektronik)

Nästa tanke är att någon sensor är dålig, dvs bildatorn får fel information och svarar då lite knasigt, så nästa steg jag skulle kika på är nog lambdasonden. Självklart skulle jag nog ta en titt på insprutningen också, -någon slang som lossnat, ruttnat eller är skadad kan också få intressanta effekter.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-24 12:16
Hackenbush

En annan bilägare med liknande symptom hade följande fel.

"- Ryckig gång, speciellt vid 1700-2500 varv och jämn fart/ lite acc. Visade sig vara en tryckslang mellan turbo och intercoolern som delat sig i en skarv, hörde tydligt pysande ljud om man gasade och körde mellan hus eller liknande med nerdragra rutor. Blev värre och värre tills slangen slutligen släppte = "

#5 • Uppdaterat: 2015-11-25 11:38
L West

Om detta är en -06 RS (framkommer inte) skulle jag rekommendera att kolla den sk "cam followern". Sitter mellan kamaxeln och högtryckspumpen. Det förekom en serie av dessa med bristfällig härdning. Om denna slits ner sjunker bränsletrycket. Byte är ganska enkelt om man har lite erfarenhet. Det genereras nog en felkod (minns inte vilken, och nu verkade det inte ha upptäckts nån felkod?) men kontroll/byte rekommenderas ändå, det är ingen större kostnad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.