"Har lämnat in bilen på märkesverkstad två gånger, men de hittar inte felet. Var hittar jag någon specialist på elsystem i bilar?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en VW Polo årsmodell 2011. Varningslampan för airbag lyser. Jag har lämnat in bilen på märkesverkstad två gånger, men de hittar inte felet. Var hittar jag någon specialist på elsystem i bilar? Bor i Gävle.
Svar:
Sannolikt har kunden råkat ut för ett sporadiskt fel som gick att åtgärda genom att radera bilens händelseminne. Sporadiska fel är engångshändelser som inte sker när bilen är på verkstad och det är därför ofta väldigt svårt att hitta orsaken. Verkstaden har i det här fallet anledning att tro att problemet ligger i airbagens elledningar och föreslår därför ett byte. Det löser troligen problemet då det sannolikt är dålig kontakt någonstans. Att de föreslår ett komplett byte av ledningsknippet beror på att det inte är tillåtet att laga dessa ledningar genom att skarva eller liknande. Alternativet är att kunden återkommer om felet återkommer och inte försvinner.
Marcus Thomasfolk, VW Personbilar
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har en VW Polo årsmodell 2011. Varningslampan för airbag lyser. Jag har lämnat in bilen på märkesverkstad två gånger, men de hittar inte felet. Var hittar jag någon specialist på elsystem i bilar? Bor i Gävle.
Svar:
Sannolikt har kunden råkat ut för ett sporadiskt fel som gick att åtgärda genom att radera bilens händelseminne. Sporadiska fel är engångshändelser som inte sker när bilen är på verkstad och det är därför ofta väldigt svårt att hitta orsaken. Verkstaden har i det här fallet anledning att tro att problemet ligger i airbagens elledningar och föreslår därför ett byte. Det löser troligen problemet då det sannolikt är dålig kontakt någonstans. Att de föreslår ett komplett byte av ledningsknippet beror på att det inte är tillåtet att laga dessa ledningar genom att skarva eller liknande. Alternativet är att kunden återkommer om felet återkommer och inte försvinner.
Marcus Thomasfolk, VW Personbilar
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Airbag kablaget eller airbag elektronikenheten. Kablaget är sannolikt "billigare".
Om kablaget: mest troligt kontakterna vid de två sensorerna - som sitter i motorrummet - utsatta för fukt. Jag skulle prova kontaktspray på kontakter där.
Likaväl som verkstaden kan byta ledningar, kan dom demontera/lossa och behandla med kontaktspray och återmontera.
Inget av detta är gratis - förutom att själv behandla med kontaktspray.
Hmm, elfel igen i en VW.
Hur skall det bli när VW bara säljer elbilar? Törs man ens tänka tanken?
ViB: Är ni så mycket VW-älskare att jag inte får hålla med "Kanske" om det självklara. Att påstå att jag redan "röstat" är väl höjden. 4 st "Gasa" fanns innan och jag har aldrig läst artikeln innan. Det är inte första gången. En annan sak som retar mej är alla artiklar man inte kommer åt utan att mata er med pengar. Jag prenumererade på er tidning under väldigt många år från 70-talet t.o.m. 00-talet men när jag inte kunde husera fler tidningar fick det vara nog. Ni kan säkert kontrollera detta. Är detta tacken? Hagalenhet kallas detta.
Hagalenhet, alla utom jag vet förstås vad det är, men berätta för mej från landet.
Jag själv skulle göra som denna personen:
07 nov 2015
Då har bilen varit på verkstad. Felkoden visar på den ring/klockfjäder/kontaktrulle som sitter i ratten. Verkstaden släkte felkoden,
plågade ratten o sen kom det tillbaka. De demonterade ratt och mätte denna kontaktrulle samt airbag men visade inget fel. Återmonterade
allt och var ute o körde o då tändes den inte igen. Igår när jag hämtade bilen o hade kört 20m så tändes den igen.
Hittade en video på Youtube hur man byter denna kontaktrulle vilket inte såg så svårt ut. Gäller bara att göra bilen strömlös och lossa minuspolen
från batteriet, så det blir att byta den själv. Ny kostar 2200kr men går hitta begagnade för 500kr o sen köpt mig en OBD2 läsare så jag kan läsa o släcka felkoden
också.
fabi 11 m.fl. Säger inte ordet vad det betyder? Man vill bara ha och ha, d.v.s. man är aldrig nöjd. Ordet är kanske vanligast här i Skåne. Jag prenumererade på papperstidningen från ca 1980 t.o.m 2007 sen kunde jag inte hysa fler tidningar.
Hade exakt likadant problem på en aningens äldre bil. Lösningen var inte speciellt svår och berodde på dålig kontakt. Jag orkade inte ens felsöka, utan drog ut och stoppade tillbaka samtliga kontakter jag såg, samt samma "motionering" av hela säkringsboxen (en massa säkringar och reläer sitter där). Det hela bygger på att metall kan oxidera med åren och ge dålig kontakt, när man drar ut/stoppar tillbaka kontakter, säkringar etc så skrapas oxiden bort (oftast tillräckligt mycket). Gillar inte kontaktspray, men använder det ibland ändå. På köpet löstes ett mindre problem med ABS:en där lampan någon gång i månaden tändes omotiverat. (ps. se till att ha koden till bilradion tillgänglig -kan behövas när man drar ur säkringen till radion)
Hela jobbet tog sådär 10 minuter, och kostade inte ett öre...
Vi har en Volkswagen Polo 2013 som hade samma fel . Kollade felkoder själv och där fanns dock en felkod på avstängnings vred till airbag( sitter i hands facket.)
Tydligen ett vanligt fel enligt VW verkstäder köpte ny brytare och monterade själv inga fel längre
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.