Lägre mönsterdjup en trend?
"Har hört att nylevererade bilar haft ett lägre mönsterdjup på däcken, kan detta vara sant?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Har nu hört från två olika håll att nylevererade bilar har haft ett lägre mönsterdjup på däcken, kan detta vara sant? Kusligt om så är fallet, kan väl inte vara så stora förtjänster på att spara in några millimeter per däck?
Undrande Lasse
Svar:
Jag kan inte säga att jag känner till att nya bilar förses med särskilda däck med litet mönsterdjup. Det är däremot riktigt att vi ser en trend där däcken successivt fått ett lägre mönsterdjup. Tidigare motiverades detta främst med jakten på minskat rullmotstånd. Numera drivs tekniken framåt främst genom förbättringar i stommens konstruktion och i nya material och gummiblandningar. Mönsterdjupet skiljer en hel del mellan olika däcktillverkare, men också egenskaperna. I Vi Bilägares senaste däcktest, som gällde suv-däck, hade tillverkaren med lägst mönsterdjup 7,4 mm och den med störst 8,6 mm. Ändå vann däcket med lägst mönsterdjup hela testet, med bäst egenskaper i väta, med kortast bromssträcka på både torr och våt väg. Det däckets rullmotstånd var däremot inte lägst. Tyvärr kan vi inte säga något om livslängd.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Har nu hört från två olika håll att nylevererade bilar har haft ett lägre mönsterdjup på däcken, kan detta vara sant? Kusligt om så är fallet, kan väl inte vara så stora förtjänster på att spara in några millimeter per däck?
Undrande Lasse
Svar:
Jag kan inte säga att jag känner till att nya bilar förses med särskilda däck med litet mönsterdjup. Det är däremot riktigt att vi ser en trend där däcken successivt fått ett lägre mönsterdjup. Tidigare motiverades detta främst med jakten på minskat rullmotstånd. Numera drivs tekniken framåt främst genom förbättringar i stommens konstruktion och i nya material och gummiblandningar. Mönsterdjupet skiljer en hel del mellan olika däcktillverkare, men också egenskaperna. I Vi Bilägares senaste däcktest, som gällde suv-däck, hade tillverkaren med lägst mönsterdjup 7,4 mm och den med störst 8,6 mm. Ändå vann däcket med lägst mönsterdjup hela testet, med bäst egenskaper i väta, med kortast bromssträcka på både torr och våt väg. Det däckets rullmotstånd var däremot inte lägst. Tyvärr kan vi inte säga något om livslängd.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är inte så konstigt att man har mindre mönsterdjup än tidigare. Folk köper stridsvagnar som XC90 eller liknande och förväntar sig egenskaper som personbilar. En flexande slitbana blir alldeles för oprecis.
Och så går det ju betydligt snabbare för däcket att bli slitet ner till minsta mönsterdjup och därför måste bytas snabbare.
Det blir alltså mer ekonomiskt.
För tillverkaren!
Inte konstigare än att laserskrivare levereras med färgkassett som inte är fylld!
edit..
Bättre köpa kinesiska bilar och däck - de har inte nått fram till den punkten där de känner sig tvugna att fiffla med t ex kortare livslängder på däck i den heliga mammons giriga namn...
Nja LeifV, har bara haft dåliga erfarenheter av kinesiska däck tyvärr, men de blir väl bättre och bättre får man hoppas.
Billiga kinagrejor blir ofta dyrare i längden,dom ramlar sönder fortare är min erfarenhet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.