"Är det en skillnad som finns mellan dubbfria och dubbdäck?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag köpte en begagnad bil i fjol. Den var försedd med dubbfria vinterdäck. När det har varit halt har jag provbromsat några gånger och det verkar bita lika bra eller dåligt som vanligt. Men jag tycker att bilen har en tendens att kasa åt sidan när jag bromsat i svängar. En tendens jag inte känner igen från när jag kört med dubbdäck. Är det en skillnad som finns mellan dubbfria och dubbdäck eller är mina Hankook ovanligt dåliga?
Bo Nordström
Svar:
Nej, dina Hankook är inte ovanligt dåliga. Det handlar mer om den skillnad du själv nämner, vid vissa väglag. Dubb är förstås effektivare under bromsning där underlaget är extremt halt beroende på is eller hårdpackad snö. Om du då bromsar i en kurva, klarar inte de dubbfria däckens greppnivå att ta upp både bromsning och samtidigt styra, lika effektivt som dubbdäcken. Bilen rör sig därför långsammare eller trögare i svängen och det kan kanske upplevas som att den kasar åt sidan. Om du inte kör alldeles för fort, skulle du kunna släppa bromsen helt och låta bilens antisladdsystem reda ut situationen. Men det förutsätter att bilen är så pass ny att den har ESP!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag köpte en begagnad bil i fjol. Den var försedd med dubbfria vinterdäck. När det har varit halt har jag provbromsat några gånger och det verkar bita lika bra eller dåligt som vanligt. Men jag tycker att bilen har en tendens att kasa åt sidan när jag bromsat i svängar. En tendens jag inte känner igen från när jag kört med dubbdäck. Är det en skillnad som finns mellan dubbfria och dubbdäck eller är mina Hankook ovanligt dåliga?
Bo Nordström
Svar:
Nej, dina Hankook är inte ovanligt dåliga. Det handlar mer om den skillnad du själv nämner, vid vissa väglag. Dubb är förstås effektivare under bromsning där underlaget är extremt halt beroende på is eller hårdpackad snö. Om du då bromsar i en kurva, klarar inte de dubbfria däckens greppnivå att ta upp både bromsning och samtidigt styra, lika effektivt som dubbdäcken. Bilen rör sig därför långsammare eller trögare i svängen och det kan kanske upplevas som att den kasar åt sidan. Om du inte kör alldeles för fort, skulle du kunna släppa bromsen helt och låta bilens antisladdsystem reda ut situationen. Men det förutsätter att bilen är så pass ny att den har ESP!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett tips: Bromsa INNAN svängen.
Kör man på ett korrekt sätt ska man ha bromsat klart innan svängen för att sedan gasa lätt genom hela svängen s.k. Stödgas. Ibland kan det dock vara nödvändigt att bromsa även i sväng pga nedförslut, felläsning av kurvan eller plötsligt hinder. Kasar däcken har du haft för hög fart i kurvan.
I jissses... man bromsar aldrig i en kurva när det är halt och att man gasar ej heller utan låter bilen rulla igenom i en väl anpassad hastighet.
Jag har aldrig haft problem med varken dubbfritt eller dubb men kör med dubb för den extra säkerhetens skull då jag åker en del uppåt norr och ut i obygd där vägarna är som de är och endast huvudet hjälper....
Mest irriterande är att auroljus inte fungerar i snöväder dagtid. Bilen uppfattar att det är ljust men bilen syns inte alls bakifrån. Detta borde förbjudas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.