På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Peugeot, Land Rover, Volkswagen, Volvo, Audi, Mercedes-Benz, BMW, Honda och säkert fler tillverkare har eller har haft motorer på 306 hk. Är det en ren slump eller finns det en orsak till just den effekten?
Gunnar Lindberg
Svar:
Det finns nog en mix av förklaringar. Dels kan en motor beroende på ägandeförhållande hamna i flera bilar. PSA-gruppen med Peugeot som äger Citroën och härom året köptes Opel av GM. Audi, Volkswagen, Skoda, Seat och Porsche hör också till samma koncern och nyttjar gemensamma komponenter. BMW ägde för övrigt Rover 1994 till år 2000, då Rover såldes till Ford. BMW äger för närvarande förutom Mini även Rolls-Royce. BMW säljer en hel del motorer till andra biltillverkare. Ford ägde som bekant även Volvo, innan Geely tog över. Därför hamnade någon Volvomotor tillfälligtvis också i Land Rover. 2007 sålde Ford i sin tur även Rover och Jaguar till indiska Tata Motors. Fiat äger Chrysler och Dodge. Nissan och Renault har sitt ihop och där finns ju också Dacia och Infinity. För att ta några exempel.
Dessutom finns ju en mängd samarbeten kors och tvärs.
Att många tillverkare har motorer med nästan samma effekt beror också på att man förstås vill matcha konkurrenternas prestanda i samma storleksklass. Både när det gäller effekt och ekonomi. Jag tror att mycket lite är tillfälligheter i bilbranschen!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Absolut att man delar motorer men det är inte alltid det är bakgrunden till det lite udda antalet hk. Ofta går det att omvandla hk till kWh för att få förklaringen. I fallet med 306 hk så blir det att man utvecklat en motor på 225 kWh. Andra vanliga hk-antal som vissa tillverkar använder sig av men som har en naturlig förklaring i kilowatt är 204 hk = 150 kWh, 136 hk = 100 Kwh, 612 hk = 450 kWh osv. Kilowatt är enhetligt i världen och ofta något dessa globala bolag har enklare att styra sina ingenjörer mot än hk.
Till ER:s förklaring ska läggas att en motors grundkonstruktion varierar allt mindre mellan motortillverkare.Dessutom kommer flera av de komponenter som möjliggör en viss maxeffekt kommer från samma underleverantörer, t.ex. insprutningssystem, turboaggregat mm. Detta märks mest på dagens 2-liters fyror som snart verkar bli kompatibla med varandra!
Kan beror på att effekten beräknas i kW. Då är en 306 hästars motor på 225 kW. Som är lite jämnare siffra. Precis som många dieselmotorer för några årsedan var på 136hk som är 100kW.
Sedan gäller det att komma ihåg att det är papperseffekter som presenteras.
Den verkliga effekten redovisas sällan och den varierar ofta mellan individer.
Naturligtvis är det kW som styr. Min nuvarande har 180 kW (245hk) och den gamla 200 kW (272hk). Hur svårt kan det vara?
Strandpalm: Jag får hoppas att du menar kW och inte kWh...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.