Varför smörjs inte handbromsen när man lämnar in sin Opel på service? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Vi köpte en Opel Astra Sports Tourer -11 och bilen har i dag gått cirka 3 200 mil. När man lämnar in nämnda bil för service räknar man med att företaget som utför servicen kollar till exempel handbromsen (som är elektrisk), men det behöver man inte enligt Opel Sverige. Och då kan man undra om Opel vill att detta med fastnande handbroms ska hända, så att vi Opelägare måste anlita verkstaden för att de mot extra betalning ska smörja upp de rörliga delarna i handbromskedjan.
Att vi Opelägare själva ska kunna hissa upp våra bilar och droppa på några droppar olja på de rörliga delarna har man ju satt stopp för, då Astran inte har någon domkraft över huvud taget.
Så Opel: varför inte smörja upp de rörliga delarna till handbromsen när bilarna ändå är inne på servicen, det vore väl inte för mycket begärt för en bil som kostar över 200 000 kr?
Kjell Sahlqvist
SVAR:
Att avsaknaden av några droppar olja skulle kunna låsa handbromsen i åtdraget läge låter inte sannolikt. Däremot kan det mycket väl vara så att mekanismen, som ligger under bilen, utsätts för annan klimatpåverkan i Sverige än på andra marknader. Systemet behöver kanske särskild service här och vi har därför vidarebefordrat informationen till importören.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Vi köpte en Opel Astra Sports Tourer -11 och bilen har i dag gått cirka 3 200 mil. När man lämnar in nämnda bil för service räknar man med att företaget som utför servicen kollar till exempel handbromsen (som är elektrisk), men det behöver man inte enligt Opel Sverige. Och då kan man undra om Opel vill att detta med fastnande handbroms ska hända, så att vi Opelägare måste anlita verkstaden för att de mot extra betalning ska smörja upp de rörliga delarna i handbromskedjan.
Att vi Opelägare själva ska kunna hissa upp våra bilar och droppa på några droppar olja på de rörliga delarna har man ju satt stopp för, då Astran inte har någon domkraft över huvud taget.
Så Opel: varför inte smörja upp de rörliga delarna till handbromsen när bilarna ändå är inne på servicen, det vore väl inte för mycket begärt för en bil som kostar över 200 000 kr?
Kjell Sahlqvist
SVAR:
Att avsaknaden av några droppar olja skulle kunna låsa handbromsen i åtdraget läge låter inte sannolikt. Däremot kan det mycket väl vara så att mekanismen, som ligger under bilen, utsätts för annan klimatpåverkan i Sverige än på andra marknader. Systemet behöver kanske särskild service här och vi har därför vidarebefordrat informationen till importören.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hm???
Det där begriper jag inte.
Handbromsen är ju en elmotor med elkablar, ingen vajer eller andra mekaniska delar, kan inte finnas mycket att smörja upp där???
Och en handbroms man använder fastnar normalt inte.
När jag haft problem med handbromsen har det alltid varit fel på vajern eller justeringen och här saknas ju det.
Och vadå ingen domkraft?
Kanske inte om man valt det kittet med reparationssats istället för reservdäck, men det är ju valfritt?
En verkstadsdomkraft kostar ju nästan ingenting att köpa om man vill pyssla med bilen själv.
Fasen, kom på att jag inte smort handbromsen på min Manta 1975a senaste 10 åren...
Varför importera bilar som inte tål vår klimatpåverkan? Skicka dom dit där det är torrt klimat.
Grejen är att man inte ska pyssla med bilen själv idag. Vi ska bara vara konsumenter av ett system som tillverkaren har bestämt att vi ska använda. Därutöver förväntas vi att överlämna systemet till en av tillverkaren anvisad organisation för att tillse att vi inte själva ingriper i detta system.
Det var kanske inte bättre förr, men det är sämre nu!
Finns ju olika konstruktioner på elhandbroms, dels den som bl.a VAG använder med en motor av dålig kvalité vid varje hjul, dels den som bl.a BMW har, men en motor i mitten av lite rejälare sort som drar i vajrar ut till hjulen.
Fast handbromsen sitter i bromsoken, finns inte mycket man kan göra med själva mekanismen, utan det som gäller är att plocka ner bakbromsarna och skruva in kolvarna i oken helt och smörja glidbultarna, och se till att beläggen sitter löst i hållaren. Men inte kan man väl begära att märkesverkstaden ska ha personal som är kompetent nog att göra det vid varje service? Bättre att åka till en allbilverkstad.
Väldigt enkelt att fixa smörjning till mekanismen i oken!
Man borrar ett litet hål in till handbromsaxeln, den är hårdare än materialet i oket, så man känner när man är igenom.
Sen borrar och gängar man till en smörjnippel, varpå man kan trycka i fett.
Något för den någorlunda händige att prova innan man kasserar oken pga. kärvande handbroms.
Gammal fix till Audi, gångbart på de flesta med samma system.
Har precis studerat handbromsen och kan konstatera att man numera har en mekanism som i princip inte har något som kan fastna eller gå trögt så länge man använder handbromsen regelbundet och de vanliga bromsarna bak fungerar klanderfritt.
Den enda mekanismen är en sving/vridaxel som drar åt de vanliga bromsbackarna på bakhjulen, en omgång fett där efter varje vinter skadar säkert inte, men i övrigt är systemet helt slutet i plast och gummi.
Elsystemet består av en enda central motor som drar i vajrar, eftersom bilarna också finns med vanlig mekanisk handbroms kan man på så sätt använda samma komponenter.
Noteras kan också att Opel inte har någon restriktion för att använda handbromsen som broms när bilen rullar, eftersom man använder vajersystem och inte elmotorer vid hjulen påverkar elmotorn inte funktionen.
Så länge man drar i knappen bromsar hjulen och slutar när man släpper.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.