”Varför anger inte Transportstyrelsen “modellår” istället för “fordonsår”?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
När jag söker info om ett visst fordon på nätet via Transportstyrelsens hemsida får jag – liksom alla andra – reda på såväl tillverkningsdatum (år och månad), liksom vilket “fordonsår” som en bil är knuten till. Eftersom det så gott som uteslutande i båda fallen handlar om samma år, undrar jag varför uppgiften “fordonsår” inte ersätts med “modellår”, eftersom det är den uppgift som alldeles säkert de flesta vill ha reda på.
Om jag exempelvis finner en bil på Blocket så beskrivs bilen med “modellår” och “tillverkningsår”.
Jag bedömer det sannolikt att uppgifter på Blocket är knutna till de fordonsuppgifter som finns tillgängliga från Transportstyrelsen.
Varför anger inte Transportstyrelsen “modellår” istället för “fordonsår”? Om nu “tillverkningsår” och “fordonsår” är samma sak behöver knappast denna info lämnas två gånger. “Modellår” är däremot en kompletterande och värdefull uppgift vilken både underlättar och tydliggör situationen för den som tänker köpa en bil.
Bilspekulant
Svar:
Hur bilarnas ”födelseår” ska benämnas har blivit en djungel av dunkla begrepp. Begreppet ”årsmodell” togs bort redan 1999. Innan dess ändrades och piffades bilarna ofta upp framåt slutet av året (vanligen efter sommarsemestern) vilket motiverade att de kallades ”ny årsmodell”. Numera görs förändringar lite då och då men många bilhandlare väljer ändå att kalla bilarna som tillverkas efter sommaren för ny årsmodell. Det är inte rätt. Det är därför viktigt att man som bilköpare noga kollar när bilen är tillverkad och när den togs i bruk första gången. Tillverkningsdatum är rätt ”fordonsår” och registreringsdatumet ligger till grund för garantierna. Men när man ska sälja en ny bil som tillverkats förra året och alltså har förra året angivet som ”fordonsår” så brukar bilhandlaren hävda att bilen har ”modellår” innevarande år. En bil som exempelvis är tillverkad i juli 2012 har fordonsår 2012 men kan säljas som ”modellår” 2013. Men när bilen så småningom byts in kommer den med all säkerhet att värderas som en 2012:a.
Fordonsår definieras i 1 kap. 5 § vägtrafikskattelagen (2006:227):
”Med fordonsår avses uppgift i vägtrafikregistret som anger ett fordons årsmodell eller, om sådan uppgift saknas, tillverkningsår. Om båda uppgifterna saknas i registret, avses med fordonsår det år under vilket fordonet första gången togs i bruk”.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
När jag söker info om ett visst fordon på nätet via Transportstyrelsens hemsida får jag – liksom alla andra – reda på såväl tillverkningsdatum (år och månad), liksom vilket “fordonsår” som en bil är knuten till. Eftersom det så gott som uteslutande i båda fallen handlar om samma år, undrar jag varför uppgiften “fordonsår” inte ersätts med “modellår”, eftersom det är den uppgift som alldeles säkert de flesta vill ha reda på.
Om jag exempelvis finner en bil på Blocket så beskrivs bilen med “modellår” och “tillverkningsår”.
Jag bedömer det sannolikt att uppgifter på Blocket är knutna till de fordonsuppgifter som finns tillgängliga från Transportstyrelsen.
Varför anger inte Transportstyrelsen “modellår” istället för “fordonsår”? Om nu “tillverkningsår” och “fordonsår” är samma sak behöver knappast denna info lämnas två gånger. “Modellår” är däremot en kompletterande och värdefull uppgift vilken både underlättar och tydliggör situationen för den som tänker köpa en bil.
Bilspekulant
Svar:
Hur bilarnas ”födelseår” ska benämnas har blivit en djungel av dunkla begrepp. Begreppet ”årsmodell” togs bort redan 1999. Innan dess ändrades och piffades bilarna ofta upp framåt slutet av året (vanligen efter sommarsemestern) vilket motiverade att de kallades ”ny årsmodell”. Numera görs förändringar lite då och då men många bilhandlare väljer ändå att kalla bilarna som tillverkas efter sommaren för ny årsmodell. Det är inte rätt. Det är därför viktigt att man som bilköpare noga kollar när bilen är tillverkad och när den togs i bruk första gången. Tillverkningsdatum är rätt ”fordonsår” och registreringsdatumet ligger till grund för garantierna. Men när man ska sälja en ny bil som tillverkats förra året och alltså har förra året angivet som ”fordonsår” så brukar bilhandlaren hävda att bilen har ”modellår” innevarande år. En bil som exempelvis är tillverkad i juli 2012 har fordonsår 2012 men kan säljas som ”modellår” 2013. Men när bilen så småningom byts in kommer den med all säkerhet att värderas som en 2012:a.
Fordonsår definieras i 1 kap. 5 § vägtrafikskattelagen (2006:227):
”Med fordonsår avses uppgift i vägtrafikregistret som anger ett fordons årsmodell eller, om sådan uppgift saknas, tillverkningsår. Om båda uppgifterna saknas i registret, avses med fordonsår det år under vilket fordonet första gången togs i bruk”.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan ställa till det ibland.
Själv har jag en bastard när det gäller detta.
Bilen är tillverkad i Feb 2003 men enl. tillverkaren är det en 04.
Faktum är att interiören är av modell 2004 men extriören är modell 2003.
Detta ställde till det vid ett skadejobb då dom beställde delar till en 2004, vilket regnr i deras databas sa att min bil var.
Den fina bilen är en årsmodell 2018 tillverkad i skiftet apr/maj 2017 men med en interiör som endast fanns till årsmodell 2017.
Samma tillverkare på båda bilarna.
Marianne skriver att det är ”bilhandlaren som hävdar” div modellår, det stämmer inte enligt mig. Det är ju biltillverkare/generalagent som sätter modellåret. Handlarn kan ju bara vidarebefordra den info’n till konsumenten.
Håller med om att hela grejen MY är något förvirrande för kunderna.
När nya E-klassen lanserades i april 2016 såldes den som MY17.
Samma sak med nya Hyundai i30 året därpå.
Årsmodell/modellår är något som bilhandlarna, även auktoriserade återförsäljare, ljuger mest om. I vissa fall har det inte så stor betydelse för kunden, utom vid inbyte, då fordonen är identiska över modellårsskiftet. I andra fall, t.ex Nissan Leaf och Renault Zoe, är fordonsåret, dvs när bilen är tillverkad, avgörande för att köparen ska få det fordon han tror sig ha köpt.
Fast min förra bil t ex var tillverkad i augusti eller nåt sånt med MY kommande år och vid inbytet värderades den enligt MY och inte enligt tillverkningsår - och så skedde hos alla handlare jag talade med, inte bara märkeshandlaren.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.