På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag undrar varför min Volvo visar felmeddelande ibland? Det visar ”Låg Batterispänning”. Jag trodde det berodde på att min kille hade radion på i bilen medan jag var inne en snabbrunda i affären. Jag har läst om detta på nätet och att det kan vara en bugg i uppgraderingen? Stämmer det?
Marian
Svar:
Batteriet kan tappa mycket och inte hinna med att bli tillräckligt uppladdat, om man kör korta sträckor. Det gäller främst vintertid och särskilt om man dessutom har bilen stående en vecka mellan körningarna.
”Det är väldigt svårt att avgöra om meddelandet har lösts ut av låg batterispänning eller något annat, som en bugg i mjukvaran, svarar Annika Bjerstaf, Volvos pr-chef. Rekommenderat för kunden är att köra en längre stäcka med bilen för att ladda batteriet, alternativt använda en batteriladdare. Misstänker ägaren mjukvarufel är det bäst att besöka en verkstad för diagnosticering.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför inte ringa till eller åka in till Volvoverkstan och fråga istället för att skriva till VIB i förhoppning att få ett var någon månad senare.
Det är ju dieselmotor som tar urladdning fort från glödstift, radio och andra förbrukning med flera ggr start och kortkörning.
Om inte löser uppgraderar bättre för att slippa bugg.
Annars byt ut mot starkare annan batterimärken som bäst i test med samma ampere.
Två till tre dagar klarar min volvo utan att startas, sedan går den ner "sparläge".
Inget fel säger volvo, efter felsökning.
Det trista är att bränslevärmaren inte kan starta då om bilen inte är el-ansluten - vilket knappast är tanken med en bränslevärmare.
Min Megane står still 8 mån utomhus och den startar man bara som vanligt och kör iväg utan extra uppladdning. Skillnad på bil och bil. 10 år gammalt batteri dessutom.
Jete: det gör säkert Volvon också, men på grund av att den stänger ner alla strömförbrukare.
Jag kan tycka att en bränslevärmare skall fungera någon vecka efter en långkörning/uppladdat batteri.
Nu står det ju inget om vilken Volvo det är eller hur ny/gammal den är... Men Volvo har ju haft buggar i mjukvaran på nyare Volvo. Vi bilägares V90 fick väl också batteritorsk som åtgärdades med mjukvaruuppdatering. Det står heller inget om hur långt frågeställaren kör så vi kan ju inte utgå från att det är för många kortkörningar. Volvo har ju som sagt haft problem med detta... Min egen V70 skrek också ofta om "BATTERINIVÅ LÅG!" Det är ju bra att en Volvo själv säger till när den behöver laddas, men det verkar som den säger till onödigt tidigt...
fel tråd
Köp en ny dieselbil, kör gångavstånd vintertid och använd dieselvärmaren hela tiden = recept på att käka batterier fortare än vissa byter strumpor.
jete: Det där är ingen merit. Finns inget i mekanik och kemi som mår bra av att stå still i 8 månader.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.