Nästa artikel
Bilfrågan: Varför duger inte kontanter?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför duger inte kontanter?

Publicerad 5 juni 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
Ett parkeringsbolag måste enligt lag inte erbjuda betalning via kontanter eller kort. Illustration: Johan Isaksson.
Vi Bilägare får många frågor om varför det inte alltid går att betala med kontanter i p-automater. Så här svarar Konsumentverket.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Bilfrågan har fått flera irriterade kommentarer och frågor om varför man inte alltid kan betala parkeringsavgifter med kontanter som ett alternativ till särskilda appar eller sms. Vi ställde därför frågan till Konsumentverket – är inte kontanta medel en tvingande möjlighet vid betalning för parkering?

Svar:
Det finns inget hinder för näringsidkare att vägra ta emot kontanter som betalning enligt lagen om betaltjänster (2010:751).
Utgångspunkten är att sedlar och mynt är lagliga betalningsmedel, 5 kap 1 § Riksbankslagen. Denna regel kan dock avtalas bort. Näringsidkare väljer själva vilka betalsätt de vill erbjuda, till exempel betalning via en app. Ett parkeringsbolag måste således inte erbjuda betalning via kontanter eller kort.
Det finns undantag från detta, exempelvis får sjukhus och vårdcentraler inte vägra att ta emot kontantbetalning vilket Högsta förvaltningsrätten slog fast i mål nr 2793-14, detta omfattar patientavgifter. 
Rudina Muliqi, Jurist Konsumentverket

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-05 08:44
Hackenbush

Jag handlar ytterst sällan med kontanter, har aldrig kontanter på mig.
Jag kan dock förstå de som helst använder kontanter. För övrigt lär väl de flesta i detta land ha ett bankkort.
Vill man betala räkningar med kontanter får man ju gå till banken och de tar inte emot kontanter eller så kostar Det skjortan i avgifter att betala räkningarna i banken.

#2 • Uppdaterat: 2019-06-05 10:45
stonebreaker

Det är för jävligt att när det inte ens går att betala med med kort i en automat, utan du tvingas släpa på en telefon med rätt app, detta ser man tyvärr i huvudstaden, jävla (M, MP, etc) politiker!

#3 • Uppdaterat: 2019-06-05 11:13
Kanske

Hustrun parkerade och betalade SMSpark via en app. Vad hon missade var att det även fanns en hyrbil registrerad i hennes app. Hyrbilen hade hon hyrt sex månader tidigare. När hon kom åter till bilen satt det en böteslapp. Hon ringde dem direkt och förklarade problemet. De kunde se att hon betalat för hyrbilen, som självklart inte fanns i närheten, men var helt oförstående till att åtgärda parkeringsavgiften.
Så SMSPark fick både betalt för parkering och "felparkering"!
Sk*t på er SMSpark.

#4 • Uppdaterat: 2019-06-05 11:24
Hackenbush

Du kan väl knappast klandra smspark för att din hustru gjort ett misstag?

#5 • Uppdaterat: 2019-06-05 11:35
L. Mäkinen

Det är en av fördelarna med att ha flera bilar. Man är van att kolla i appen vilken bil man betalar för.

Sämst lösning har Parkster vars app enbart registrerar bilen och betalning sker via faktura i efterhand.

Kontanter behöver jag sällan i Sverige, men i u-länder som Frankrike och Tyskland envisas exempelvis taxichaufförer med att helst ta gammaldags betalning.

#6 • Uppdaterat: 2019-06-05 12:19
Kanske

@Hackenbush. Alla kan göra ett misstag. Hon ringde och förklarade vad hon gjort. De såg i datorn att hon betalat för fel bil. Det hade varit enkelt för dem att korrigera. Men det struntade de i. Hade det varit möjligt att betala i en maskin och få en parkeringsbiljett och lägga i vindrutan så hade hustrun inte fått parkeringsavgiften.
Så de kan sk*ta på sig ordentligt.

#7 • Uppdaterat: 2019-06-05 12:21
Henrik M

Mäkinen: Jag tycker tvärtom att Parksters lösning är helt kanon! Man får allt samlat på en faktura en gång i månaden oavsett vilken bil du parkerat, superlätt lägga till en lånebil eller så med. Samt när du parkerar får du direkt upp vilken zonkod och allt med tydliga linjer på en karta m.m. Du kan även sätta en sluttid om man är benägen att glömma "parkera av".

#8 • Uppdaterat: 2019-06-05 12:49
N-iklas

Jag betalar alltid kontant och har ingen "smartphone" bara för att "jävlas" med samhället och människor som tycker det är kanon att bli av med pengarna.
Det ska fan lägga sig platt för en massa idioters påfund.

#9 • Uppdaterat: 2019-06-05 14:04
bgl

Vi ska göra skillnad på om markägaren som parkeringsbolaget är privat eller offentlig,t.ex. en kommun.
Det är fullt möjligt för markägaren att i sitt avtal med parkeringsbolaget kräva att kontanter ska kunna användas.
Denna fråga bör istället ställas till i första hand berörda offentliga markägare för att få reda på varför dessa också medverkar till dessa betalningsbegränsningar.
Nu repeterar jag min beskrivning av 2 händelser som redan är given i en tidigare tråd:
I senaste julhandeln skulle vi besöka en butik i Krämaren,Örebro. Vid parkering väster om ån på en gata med både mynt- och kortmöjlighet fungerade inte kortet för en rullstolburen äldre man. Han försökte använda mynt men inkastets utformning gjorde det omöjligt för honom. Vi hjälpte, såg till att lappen kom rätt i bilen och att han kunde rulla mot sitt mål. Inne på Krämaren hade kommunen just infört SMSbetalning som enda alternativ, trenne utlandsfödda kvinnor blev allt mer upprörda så vänliga personer i omgivningen betalade in alla 3 med sina telefoner!
Livet kan vara ett helvete.

#a • Uppdaterat: 2019-06-05 14:30
L. Mäkinen

Henrik,
Det är väl lika enkelt med EasyPark? Skillnaden är att man är klar direkt och slipper få fakturor nån månad senare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.