Nästa artikel
Bilfrågan: Varför dör Dacian?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför dör Dacian?

Publicerad 3 mars 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställarens Dacia Duster har ingen kraft under 2000 varv.
”Verkstaden hittar inga koder förutom till luftmassemätaren som byttes ut men felet kvarstår. Vad mer kan vara fel?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har en Dacia Duster 1.5 dCi som ibland är tvärdöd under 2 000 v/min, trots att jag ger nästan full gas händer inget förrän vid 2 000 v/min. Detta gör att jag hamnat i farliga situationer i korsningar.
Att stänga av motorn och sedan starta igen hjälper ibland. Händer oftare med varm motor än kall. Verkstaden hittar inga koder förutom till luftmassemätaren som byttes ut men felet kvarstår.
Vad mer kan vara fel?
Roger
 
Svar:
Bilar med turbo kan ibland kännas besvärande klena innan motorvarvet ökat så pass att turbon börjar ladda. Det sker i många motorer först runt 1 500 v/min och innan dess kan gensvaret på gasen vara segt. Du kanske använder för hög växel i förhållande till den låga fart som du håller i korsningarna? Prova att växla ned och håll högt motorvarv så får du säkert mer kraft.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du att felet kan vara?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-03 07:28
McTar

Men allvarligt. Om det stämmer som Roger skriver - "att stänga av motorn och sedan starta igen hjälper ibland. Händer oftare med varm motor än kall. ", så uppträder ju inte felet hela tiden. Varför svara Marianne som om felet är hela tiden?

#2 • Uppdaterat: 2016-03-03 09:14
Hackenbush

Milky har säkert rätt. Folk har fått diesel på hjärnan idag och köper Dieselbilar trots att de knappt kör något eller alltid kör korta sträckor. För övrigt brukar ju dieselbilar ha bäst vridmoment vid lägre varvtal så även det tyder på felet milky beskriver.

#3 • Uppdaterat: 2016-03-03 09:33
Tvärnit

Det står om detta bekymmer i utländsk bilpress att turbon laggar (släpar efter ) och så pass att bilen upplevs som svårkörd i stadstrafik.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-03 14:33
Axelman

Det kan ju vara otätheter i slangar, rör och kopplingar så det kommer in tjuvluft och stör luftmassemätaren. Allt är så tunt och fippligt nu för tiden så man ska inte räkna bort den möjligheten.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-03 15:21
KaptenLöjtnant

Har haft samma problem på min Duster. Var en spridare som var trasig.

#6 • Uppdaterat: 2016-03-03 17:08
KaptenLöjtnant

Ingen aning, du får fråga Skobes i Nyköping.

#7 • Uppdaterat: 2016-03-03 20:59
Axa

I värsta fall hade Skobes fel och du fick en fungerande spridare utbytt i onödan, och ev med onödiga pengar.

#8 • Uppdaterat: 2016-03-03 09:50
milkylainen

EGR-ventil.

Typiskt beteende är ungefär det du beskriver på en diesel. Ventilen kärvar av allt sot och korta körsträckor så den ger upp tillslut. Det ger motorn fel luftmassa i avgasrecirkulationen.

redigerat: Ibland släpper EGR-ventilen lite och ger tillbaka vettigt beteende. EGR-ventiler är en jätteklassiker för i princip alla tillverkare. Annars finns det rätt mycket annat mekaniskt som kan gå sönder utan mycket till felkod. Turbo-vakuumdosa eller kärvande VNT-spjäll på turbon (av samma anledning, sot). Virvelspjäll.. även om jag inte tror din billiga motor har det. Kärvande MAP/temp-sensor i insugsloppet (fylld med sot från efter EGR-ventil?)...

#9 • Uppdaterat: 2016-03-03 16:39
milkylainen

KaptenLöjtnant:
Varför skulle spridaren vakna över 2000 rpm?
Om spridaren är helt paj så lovar jag att inte motorn går särskilt jämt och att ett antal motorparametrar hamnar helt konstigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.