"Byggs bilarna avsiktligt så att man skall tjäna mera pengar på service och reservdelar?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vår älskade Peugeot 208 blev 5 år direkt efter vår senaste service. Den har gått 3 600 mil och servats varje år efter cirka 700 mil. Den är pedantiskt skött och pensionärskörd. Motorn går tyst och inga missljud. Vid servicen uppgavs att kamremmen skulle bytas efter 10 000 mil eller 5 år. Kostnaden med tillhörande paket skulle bli häpnadsväckande 10 000 kronor. Vi Bilägare skrev i nummer 1/2019 att kamremmen ska bytas efter 12 år/20 000 mil. På internet står att Peugeot anger att kamremmen ska bytas efter 6 år eller 12 000 mil. Vad är det som gäller? Förekommer kamremsbrott verkligen så tidigt på lågmilare? Den går ju i olja och borde hålla längre. Avsikten är att byta kamremmen om ett år då bilen rullat 4 300 mil. Gäller maskinförsäkringen om en skada sedan inträffar? Byggs bilarna avsiktligt så att man skall tjäna mera pengar på service och reservdelar?
Peugeotägare
Svar:
Tyvärr är inte något av de tre alternativ du nämner korrekt. Möjligen kan intervallet ha ändrats, men vi har inte fått sådan information från importören. Därför kontaktades en auktoriserad verkstad i Stockholm som uppgav att rekommendationen från tillverkaren är 5 år eller efter 17 500 mil. Från importören KW Bruun påpekar PR- och kommunikationsansvarige Ola Martinsson att ovanstående intervall gäller för det aktuella motoralternativet och att det kan skilja sig från andra motoralternativ. Något som kan förklara varför olika uppgifter cirkulerar på internet. Försäkringsbolagen uppger att bilen ska underhållas så som tillverkaren anger, annars kan eventuell ersättning bli nedsatt eller i värsta fall helt utebli. Det är inte bara körsträcka med det slitage som då uppstår som avgör byte. Materialet i kamremmen åldras också, därav 5-årsgränsen. Jag kan hålla med om att det är en dryg servicekostnad men råder er att inte frångå rekommendationen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Vår älskade Peugeot 208 blev 5 år direkt efter vår senaste service. Den har gått 3 600 mil och servats varje år efter cirka 700 mil. Den är pedantiskt skött och pensionärskörd. Motorn går tyst och inga missljud. Vid servicen uppgavs att kamremmen skulle bytas efter 10 000 mil eller 5 år. Kostnaden med tillhörande paket skulle bli häpnadsväckande 10 000 kronor. Vi Bilägare skrev i nummer 1/2019 att kamremmen ska bytas efter 12 år/20 000 mil. På internet står att Peugeot anger att kamremmen ska bytas efter 6 år eller 12 000 mil. Vad är det som gäller? Förekommer kamremsbrott verkligen så tidigt på lågmilare? Den går ju i olja och borde hålla längre. Avsikten är att byta kamremmen om ett år då bilen rullat 4 300 mil. Gäller maskinförsäkringen om en skada sedan inträffar? Byggs bilarna avsiktligt så att man skall tjäna mera pengar på service och reservdelar?
Peugeotägare
Svar:
Tyvärr är inte något av de tre alternativ du nämner korrekt. Möjligen kan intervallet ha ändrats, men vi har inte fått sådan information från importören. Därför kontaktades en auktoriserad verkstad i Stockholm som uppgav att rekommendationen från tillverkaren är 5 år eller efter 17 500 mil. Från importören KW Bruun påpekar PR- och kommunikationsansvarige Ola Martinsson att ovanstående intervall gäller för det aktuella motoralternativet och att det kan skilja sig från andra motoralternativ. Något som kan förklara varför olika uppgifter cirkulerar på internet. Försäkringsbolagen uppger att bilen ska underhållas så som tillverkaren anger, annars kan eventuell ersättning bli nedsatt eller i värsta fall helt utebli. Det är inte bara körsträcka med det slitage som då uppstår som avgör byte. Materialet i kamremmen åldras också, därav 5-årsgränsen. Jag kan hålla med om att det är en dryg servicekostnad men råder er att inte frångå rekommendationen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ViB "glömmer" att svara på frågan om biltillverkarna gör, i detta fallet kamremmen, medvetet svag för att tjäna pengar på täta serviceintervaller. Svaret är naturligtvis Ja. PSA har tidigare haft (bensin-)motorer med bytesrekommendationer på mer än dubbelt så långa intervaller utan att problem uppstod så det är egentligen inga problem bara viljan finns.
Konstig intervall, hur många privatpersoner kör 17500mil på 5år? Milantalet är rimligt men att behöva byta kamremm redan efter 5år
och ca 7500 mil som är väl ungefär snittsträckan privatbilister kör på 5år. Jag förstår att även åldern påverkar livslängden, men 10 års ålderslivslängd på en kamremm är vad jag förväntar mig på en bil.
@Stefan Det är väl bara att chansa om du vill, men kom inte till tillverkaren och klaga om kamremmen går av.
Det är förklarligt att tillverkarna sätter defensiva bytesintervaller på en komponent som kan orsaka rejält "kolv med mos". Skulle den gå av tidigare än bytesintervallet får de ju stå för hela kalaset.
Begriper dock inte varför inte fler kör med kamkedja...
Vad är förhållandet material/arbete? Biltillverkarna tjänar väl endast på materialet?
Jag lät byta kamrem efter 5år och 4000 mil på min Miata. Den står ju rätt mycket stilla, så remmen såg med min amatörblick fräsch ut. Ska köra ett år till om situationen upprepas.
Peugeot har väl alltid haft korta intervaller på kamrem? Hade en 307SW med väldigt kort intervall.
Kamrem ger lägre kostnad vid tillverkningen - bl.a. för att det inte behövs kedjesträckare. Ger också extra förtjänst för åf - vilket tillverkaren har "glädje"av.
Uppgiften att kamremmen går i olja förvånar mig - är det så?
Kamremmen i dom tidigare 1.2 Puretech från Peugeot är av betydligt sämre kvalité än den uppdaterade varianten, då risken med den oljegående kamremmen inte är att den går av utan att den släpper ifrån sig (material) från remmen som sätter igen oljesil etc.
Hej!
Du verkar ha koll. Jag köpte just en Peugeot 308 puretech 1,2 med årsmodell 2018, dock uttagen 2017. Den har bytt kamrem trots att den inte hade gått så långt och oljesilen var rensad. Den tidigare ägaren sa att den har gått bra men att den fick problem med trycket i motorn och då bytte de kamrem samtidigt. Ett garantijobb. Nu blir jag ju orolig att detta ska hända snart igen?? Ska jag behöva ångra mitt köp?
Mvh Josephine
Så är det idag. Ockerpriser på prylar som inte håller.
Å andra sidan är det såhär att äga en bil som inte går särskilt långt.
Servicekostnaderna per mil blir fånigt höga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.