Nästa artikel
Bilfrågan: Varför bästa däcken bak?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför bästa däcken bak?

Publicerad 16 november 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar varför Vi Bilägare rekommenderar att sätta bästa däcken bak.
”Ni skriver att de bästa däcken ska sitta bak. Jag kan inte komma på en enda anledning till att det ska vara så.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Ni skriver att de bästa däcken ska sitta bak. Att däckfirmorna gör det kan jag förstå. Men inte att ni gör det. Jag kan inte komma på en enda anledning till att bästa däcken ska sitta bak, men många för att sätta dem fram. Om man tvärbromsar så snurrar bilen runt med de bästa däcken bak och man får bäst bromsverkan med de bästa däcken fram. En sladd klarar de flesta att häva. Oberoende av hur bra däck man har så släpper det till slut och då vill jag inte sitta i bilen som inte har något grepp på framhjulen. När vintersäsongen närmar sig och man behöver byta framdäcken medan bakdäcken är okej – säg den däckförsäljare som inte säljer på dig fyra nya däck och så kastar du fungerande däck! Finns det olycksstatistik om däck och slitage?
Jan Ohlis

Svar:
Nej, dagens bilar gör inga volter om man bromsar hårt med mer slitna däck bak än fram. Jag anser också att du i ditt resonemang överdriver skillnaderna i slitage. Man bör över huvud taget inte ha två helt nya däck och två med bara två, tre millimeters däckmönster. Tanken är att man ska skifta däcken mellan fram- och bakvagn så att slitaget blir så jämnt som möjligt. Då behöver man inte kassera däck förrän man i samråd med sin gummiverkstad väljer att byta till förhoppningsvis en helt ny uppsättning efter att ha kört ner den gamla med förhållandevis jämnt slitage. Men om jag hade två helt nya däck och två begagnade skulle jag absolut sätta de slitna fram och de nya bak. Det gör man för att få mer stabilitet och som du är inne på, undvika sladd när bakhjulen tappar greppet. Om framvagnen tappar greppet först har man chans att återfå greppet när farten minskar. Man känner också tydligt att det är halt redan då man kör rakt fram. Gasar man till så slirar hjulen någon sekund. Upptäcker du att bilen sladdar i en kurva så blir det i värsta fall besök vid sidan av vägen. Och det vill man inte vara med om, med bilen sidledes. Bättre att köra rakt fram med all krocksäkerhet framför sig. Först i fjol lades en motion i riksdagen om att däck på olycksbilar ska kontrolleras.           
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.