På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Volvo C30 D2 DRIVe 2011. Enligt instruktionsboken ska den dra 0,35 l/mil vid landsvägskörning.
På sommardäck drar den vid landsvägskörning 0,46 l/mil. På dubbade vinterdäck drar den däremot vid landsvägskörning 0,44 l/mil. Jag har alltid samma lufttryck.
Beror skillnaden i min mätning på att vinterdäcken är smalare och eventuellt har mindre rullmotstånd tack vare dubbarna eller är det kvaliteten på däcken? Vad sitter det för däck på när tillverkaren testar?
R Silfver
Svar:
Du är inte ensam om upptäckten att bilen är lite snålare med vinterdäck. Det har vi också noterat, bland annat på Vi Bilägares långtestbilar. Gummiblandningen i en del vinterdäck – vanligen av dyrare fabrikat – ger lite lägre rullmotstånd och även bredden kan ha viss betydelse.
Det finns inget normdäck för testerna av bränsleförbrukning. Tillverkarna väljer de däck som de finner snålast.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du märkt skillnad på förbrukningen mellan sommar- och vinterdäck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man undrar ju, bara två centiliters skillnad. Körde R Silfver i motvind eller medvind vid testet, och i sådant fall var vinstyrkan lika i båda fallen.
Svårt att jämföra rakt av då det är många parametrar som spelar in.
Används motorvärmare vintertid så motorn är uppe i arbetstemp fortare?
Körs bilen lugnare på vintern?
Är det samma dimension på sommar och vinterdäcken?
Annars är det vanligt att folk går ner både en och två tumstorlekar när det köps vinterdäck, dessa är inte bara smalare utan brukar också ha en lägre hastighetsklass vilket sammantaget bidrar till lägre bränsleförbrukning.
Vinterdäck är inte snålare än sommardäck på barmark. Däremot på snö/is kan vinterdäck vara snålare p.g.a. den lägre friktionen (=sämre ´fäste´).
Jag tycker att en förbrukningsskillnad på 0,02l/mil faller inom felmarginalet, det kan bero på yttertemparatur, mängden last, variationer i bränslets kemiska sammansättning, vindförhållanden, trafikintensiteten o.s.v.
@Prestigelös, lägre hastighetsklass på ett däck ökar förbrukningen ty ju lägre hastighetsklass desto svagare däcksida. Svagare däcksida betyder mer rörelser i däcket (det trycks mer ihop vid rullning) och det leder till förluster (värmeutveckling). Samma typ av förlust (ökad förbrukning) som uppstår när man kör med för lite lufttryck.
Förare med omdöme är mer rädda om sina vinterdäck, speciellt dubbade. Acceleration och inbromsning med större försiktighet, för övrigt liknande den simulerade körningen i offentliga förbrukningstest, medför lägre förbrukning. Dessutom, många turbomotorer går bättre vid lägre temperatur på insugsluften, märks speciellt vid fuktig luft. Vår turbodiesel drar mätbart mindre bränsle vid regn eller blötsnö runt nollan,
Bortom
Intressant, jag upplever att med sommardäck i samma dimension så drar ett lägre hastighetsklassat däck mindre soppa än ett med högre klass.
Kan ju dock bero på att jag kanske kör lugnare med ett mindre "sportigt" däck... :-)
Mina erfarenheter är att bredare däck drar mer bränsle än smalare däck. På mina bilar har vinterdäcken haft samma bredd som sommardäcken och sommardäcken av lättrullad modell har alltid dragit mindre bränsle än både dubbade och odubbade vinterdäck. Vid test av bredast tillåtna däck och smalast tillåtna däck på samma bil har skillnaden varit 0,1 dl/mil.
Måste först gratulera R Silfver till att kunna köra på runt 0,45. Hade en V50 med samma motor och det var helt omöjligt att komma under 0,5 ens vid landsväg och låg närmare 0,6 i stad. Betr. frågan om sommar/vinterdäck så noterade jag ingen skillnad. Men, på min nuvarande Toyota hybrid har jag lägre förbrukning nu under sommaren, trots breda lågprofil, än i vintras med smalare odubbade vinterdäck.
Har samma fenomen på de senaste bilarna jag kört, V40CC, Mitsubishi ASX samt Subaru Outback. Samtliga med dieslar. Kan det vara rullmotstånd kombinerat med hårdare däck samt att man kör försiktigare kombinerat med mindre AC....? Ligger lika 0.2-0.4cl/mil. Kör V40 på ca 0.41 på vintern och 0.43-0.44 på sommaren.
Här är mina påstående
1. Mindre hjul och smalare däck
2. Kör lugnare och lite saktare, inte lika hårda accelerationer
3. Mjuka däck med lågt rullmotstånd
Jag har alltid haft lite lägre förbrukning vintertid, dock inte mycket lägre men det har synts när man tankat att man kommit lite längre. Färddatorn visar också en aningen mindre förbrukning. Har ingen motorvärmare men mina bilar har alltid haft bensinmotorer som blivit varma snabbt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.