Frågeställaren undrar varför Volvo V90 inte kan utrustas med laminerad bakruta.
"Laminerade sidorutor OCH bakruta är ju ett ypperligt inbrottsskydd, speciellt på en kombi. Hur motiverar Volvo detta?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
I broschyr och specifikationer för nya Volvo V90 står att om den beställs med laminerade rutor så gäller det inte bakrutan. Hur motiverar Volvo detta?
Laminerade sidorutor OCH bakruta är ju ett ypperligt inbrottsskydd, speciellt på en kombi. Min Volvohandlare kunde inte ge besked.
”V90-spekulant”
Svar:
Den bakre vindrutetorkaren behöver ett hål i rutan och det har inte varit möjligt att kombinera med laminerat glas. Dock kommer en lösning på detta framöver och vi kommer att kunna erbjuda laminerat glas även för bakrutan.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
Diskutera: Vad tycker du om att det inte går att få laminerad bakruta på Volvo V90 än?
Fråga:
I broschyr och specifikationer för nya Volvo V90 står att om den beställs med laminerade rutor så gäller det inte bakrutan. Hur motiverar Volvo detta?
Laminerade sidorutor OCH bakruta är ju ett ypperligt inbrottsskydd, speciellt på en kombi. Min Volvohandlare kunde inte ge besked.
”V90-spekulant”
Svar:
Den bakre vindrutetorkaren behöver ett hål i rutan och det har inte varit möjligt att kombinera med laminerat glas. Dock kommer en lösning på detta framöver och vi kommer att kunna erbjuda laminerat glas även för bakrutan.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
Diskutera: Vad tycker du om att det inte går att få laminerad bakruta på Volvo V90 än?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej det är inte för att tjäna pengar, svaret är enligt ovan tillverkningstekniskt. P.g.a. att det behövs ett hål i rutan för bakrutetorkaren.
Lösningen är en sedan?
Blir lite dumt att köpa en sedan om man vill ha en kombi.
Lösningen för alla kombiägare är inte Sedan. Jag har sedan början på 70-talet kört kombibilar. För 3 månader sedan blev det en halvkombi och jag saknar redan en riktig kombi.
Lösningen hade ju varit att sätta torkaren 5 cm längre ner, i plåten där L:et sitter och ha namnet nedanför. Men vad vet jag om bildesign.
Fast ur designsynpunkt tycker i alla fall jag att torkare-genom-rutan ser bra mycket bättre ut än torkare fäst under rutan. Det var en av flera saker som sänkte akterdesignen på sista V70.
Anledningen till att man inte använder laminerat glas i bakluckan är enkel: härdat glas är stryktåligare, en laminerad ruta riskerar att spricka när man smäller igen luckan, samma sak om något del av lasten trycks mot glaset.
Dessutom är den härdade billigare, vilket tillverkaren självklart föredrar.
Volvo ger ett märkligt svar. Det är inte lättare att borra i härdat glas.
Instämmer med hultarn.
Optimum, min kommentar var lätt ironisk eftersom det alltså inte går alls.
Tack för den övriga informationen!
Multilaminerat glas är givetvis bäst ur både hållbarhets-, inbrotts- och isoleringssynpunkt.
En av nackdelarna med härdat glas är att det kan bli ojämna spänningar i det. I viss mån kring hål men framförallt när glaset är böjt. (Ses lätt med polaroidfilter.)
Hål i glas som inte härdats kommer att ge upphov till sprickor, ganska omgående - även om hålets kant slipats mycket fint.
Av detta skäl härdar man alltid glas som skall ha hål i sig.
Jag är fortsättningsvis skeptisk till den inbrottsskyddande effekt som man får av laminerade glas - och faktiskt även den luftljudsreducerande dito.
Ut inbrottshänseende så tar man sig med en yxa igenom även ett laminerat glas på några sekunder. Att detta är många gånger längre tid än de nanosekunder som det tar för ett härdat glas att granulera, är kanske fog för att kalla det inbrottshämmande. Men jag betvivlar effekten.
Vad gäller luftljudisoleringen, så har jag hört många som lovordar laminerade glas som dämpande, men har själv svårt att höra skillnad. En förhalvning av ljudet upplevs omkring -10dB reduktion. Att de laminerade glasen skulle hålla ett viktat reduktionsvärde på -10 dB, jfrt med originalglasen, har jag svårt att tänka mig. Kanske -2 till -3 dB reduktionsskillnad är mer relaistisk.
Vidare så utgör glasen en förtvivlat liten del av kupén, där det mesta av ljudet bör bestå av vibrationer i chassie och monocock.
Jag har aldrig sett några siffror på vilken reduktion som volvo hävdar sig uppnå med sina laminerade glas - eller för den delen hur mycket ett laminerat glas skulle sinka en inbrottstjuv - och det kanske finns en anledning att de inte uppgivit några siffror..?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.