Numera får det inte finnas oövervakade övergångsställen på 70-vägar.
"Jag trodde inte det var tillåtet att ha övergångsställen på 70-vägar. Får man det?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
I Vi Bilägare nr 03/2017 fanns en körkortsfråga om vilken hastighetsbegränsning som gällde på en avbildad väg. Rätt svar skulle vara 70 km/ tim. Men på bilden syns ett övergångsställe långt bort. Jag trodde inte det var tillåtet att ha övergångsställen på 70-vägar. Får man det?
CN
Svar:
Tyvärr verkar det som om en gammal bild har smugit sig in i körkortsfrågan. Sedan lagen om fordonsförares väjningsplikt mot gående infördes får inga obevakade övergångsställen förekomma på vägar med hastighetsbegränsning över 60 km/tim. Anledningen är att gående lätt kan missbedöma en bils hastighet och kliva ut i gatan så sent att bilföraren inte kan stanna. Om bilen lyckas tvärbromsa och stanna är risken stor att en eventuell bil bakom kör på bakifrån och knuffar första bilen mot fotgängaren. När väjningsplikten infördes år 2000 togs många obevakade övergångsställen bort. Om det i dag ska finnas ett övergångsställe på 70-väg måste trafiken regleras med trafikljus.
Marianne Sterner, Vi Vilägare
Fråga:
I Vi Bilägare nr 03/2017 fanns en körkortsfråga om vilken hastighetsbegränsning som gällde på en avbildad väg. Rätt svar skulle vara 70 km/ tim. Men på bilden syns ett övergångsställe långt bort. Jag trodde inte det var tillåtet att ha övergångsställen på 70-vägar. Får man det?
CN
Svar:
Tyvärr verkar det som om en gammal bild har smugit sig in i körkortsfrågan. Sedan lagen om fordonsförares väjningsplikt mot gående infördes får inga obevakade övergångsställen förekomma på vägar med hastighetsbegränsning över 60 km/tim. Anledningen är att gående lätt kan missbedöma en bils hastighet och kliva ut i gatan så sent att bilföraren inte kan stanna. Om bilen lyckas tvärbromsa och stanna är risken stor att en eventuell bil bakom kör på bakifrån och knuffar första bilen mot fotgängaren. När väjningsplikten infördes år 2000 togs många obevakade övergångsställen bort. Om det i dag ska finnas ett övergångsställe på 70-väg måste trafiken regleras med trafikljus.
Marianne Sterner, Vi Vilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då är det ju tur att det är 60-vägar för då kan ju inte gående missbedöma hastigheten!
HaHa nej just de,
Så när en bil som redan stannat blir påkörd bakifrån och råkar åka framåt så det finns en chans på miljonen att den stackars gående ska bli nuddad - då är det inte att nån blir påkörd bakifrån som är problemet? Trafikverket slår till igen...
Självkörande bilar finns det ju flera som är skeptiska till, en självgående fotgängare med autopiloten på - obevakade övergångsställen, flerfiliga gågator etc - är inte lika ofta uppe till diskussion. Ett mobilförbud (vilket inte sällan är orsak till att zoombie-gångare bara går rakt ut på övergångsställen) som gäller för allt som rör på sig - kanske vore en lösning.
Nu ska vi se - man sätter upp stora blå skyltar och måla hela vägen randig. Men faan ta den som tror att man ska kunna passera NiBilägares egen väg ostraffat...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.