"På alla fyra hjulen, eller räcker det med två?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Var ska man sätta snökedjor på en bil med fyrhjulsdrift och med husvagn tillkopplad? På alla fyra hjulen, eller räcker det med två?
Marlene
Svar:
Det här är en fråga då man som bilägare och förare måste ha klart för sig vilka restriktioner och regler som biltillverkaren har satt upp och som vanligtvis finns i instruktionsboken. Det kan finnas inskränkningar på vilka däckdimensioner som över huvud taget får förses med slirskydd såväl som av vilken typ. Och i instruktionsboken finns förstås föreskrivet maximal hastighet och på vilket hjulpar man får sätta dem, faktiskt oftast fram (på bilar som i grunden är framhjulsdrivna). Man kan tycka att snökedjor på bakhjulen vore mest logiskt med en husvagn på dragkroken, men det är alltså inte tillåtet på många fyrhjulsdrivna bilar. Här finns ingen patentlösning. Vad man kan göra beror främst på hur bilens fyrhjulsdrivna system fun-gerar. Och om man har gjort fel och skadat drivningen så gäller inga garantier. Det kan bli dyrt att inte kolla i instruktionsboken eller med respektive auktoriserad återförsäljare!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du använt snökedjor någon gång?
Fråga:
Var ska man sätta snökedjor på en bil med fyrhjulsdrift och med husvagn tillkopplad? På alla fyra hjulen, eller räcker det med två?
Marlene
Svar:
Det här är en fråga då man som bilägare och förare måste ha klart för sig vilka restriktioner och regler som biltillverkaren har satt upp och som vanligtvis finns i instruktionsboken. Det kan finnas inskränkningar på vilka däckdimensioner som över huvud taget får förses med slirskydd såväl som av vilken typ. Och i instruktionsboken finns förstås föreskrivet maximal hastighet och på vilket hjulpar man får sätta dem, faktiskt oftast fram (på bilar som i grunden är framhjulsdrivna). Man kan tycka att snökedjor på bakhjulen vore mest logiskt med en husvagn på dragkroken, men det är alltså inte tillåtet på många fyrhjulsdrivna bilar. Här finns ingen patentlösning. Vad man kan göra beror främst på hur bilens fyrhjulsdrivna system fun-gerar. Och om man har gjort fel och skadat drivningen så gäller inga garantier. Det kan bli dyrt att inte kolla i instruktionsboken eller med respektive auktoriserad återförsäljare!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du använt snökedjor någon gång?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Delete
Jag gissar att Marlene tänkt sig en längre resa - norra Sverige? -med monterade snökedjor - sannolikt på alla 4 hjulen - med husvagn.
Gör inte det! Framkomligheten ökar, men allt annat försämras, förutom - möjligen bromsförmågan på blankis.
Att köra - första gången? - med husvagn efter bilen, på snö/is - 30 - 80 mil? - är ett vågspel - med eller utan snökedjor.
Snökedjor skall väl inte behövas annat än som en tröst i skuffen på en 4-hjulsdriven bil, inte ens på en 2-hjulsdriven med drivningen bak om man har riktiga däck med dubbar. Enligt min erfarenhet från många års körning med husvagn vintertid. Kör du iväg Marlene, men ta det försiktigt i början och känn dig för hur ekipaget uppför sig. Var inte rädd, bara försiktig.
Var? På hjulen? Fast det är ju klart. Man kan säkert ha snökedjor som huvudbonad också..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.