Nästa artikel
Bilfrågan: Var sitter sensorn?
Bilfrågan

Bilfrågan: Var sitter sensorn?

Publicerad 21 januari 2015
Var kan jag hitta skisser och reparationsinformation till min Skoda? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har problem med min Skoda Octavia 4X4. ABS-lampan lyser. Enligt felkoden är det den längsgående accelerationssensorn som spökar. Jag har sökt med ljus och lykta efter en skiss eller liknande, som tydligt kan förklara var sensorn sitter men tyvärr utan framgång. Finns det något tips på hur jag kan lösa problemet?

Filip Unnermyr

Svar:
Skoda erbjuder en Internettjänst (erWin) där man kan hitta reparationslitteratur, el-scheman, monteringsanvisningar med mera: https://erwin.skoda-auto.cz.

Informationen i erWin är dock inte gratis, utan en kostnad tas ut per nedladdat dokument. Sajten förutsätter också att man är registrerad användare. På startsidan går det att registrera sig och få ett eget användarnamn och lösenord. erWin innehåller framför allt dokument på tyska och engelska men även en del svenska dokument.

I detta fall vill vi dock hänvisa kunden till en Skoda-verkstad för hjälp.

Mikael Sandberg, Skoda Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-21 09:54
Bortom

Googla på engelska: skoda longitudinal acceleration sensor location. Kolla bilderna du får upp.
t.o.m. årsmodel 2002 sitter den bredvid handsfacket på höger sidan bakom instrumentbrädans sido(gavel)panel.
fr. årsmodell 2003 (bilar med ESP) sitter den under instrumentbrädan strax höger om rattstången.
Men jag skulle inte mixtra själv med sådana sensorer, vissa kan kräva injustering med instrument o.d. Vem vill ha ett säkerhetssystem som inte funkar som det ska när det mest behövs?

#2 • Uppdaterat: 2015-01-21 10:11
L West

Och eftersom en felkod kunnat avläsas på ett eller annat sätt utgår jag ifrån att nollnig av koden inte löst problemet, dvs sensorn är trasig eller kontaktfel? Helt riktigt får man fram riktigt fina bilder på Google, att byta en "standardsensor" borde inte vara svårt. Men sensorer som har att göra med säkerhet borde väl nog bytas på verkstad, vad jag förstått har denna betydelse för hur krockkuddarna utlöses.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-21 10:39
1storstark

Milkylainen och alla! Prova, nästa gång du / ni köper en bil att få ut en riktig manual, alternativt login till reparationsmanual för just din bil. Förmodligen står de på bilfirman bara och ser ut som fågelholkar och säger "näää, det går inte".

#4 • Uppdaterat: 2015-01-21 10:47
Kalle2

Biltillverkare stöttar de auktoriserade verkstäderna genom att göra information om felsökning, reparationer och service hemlig för alla andra, möjligen kan man som verkstad få köpa en del information mot rundlig betalning. Som bilägare ska du helst inte få öppna motorhuven, men att tvätta bilen med shampo köpt från auktoriserad återförsäljare och dammsuga invändigt är fortfarande tillåtet utan att garantin påverkas....

#5 • Uppdaterat: 2015-01-22 14:32
Bortom

Original reparationshandböcker säljs inte till allmänheten, tyvärr (frågade faktiskt). Det är anledningen till att Haynes m.fl. förlag är så populära. De gör böckerna själva, dock blir resultatet, av förståeliga skäl, inte lika utförligt som en original reparationshandbok.
Sen är det också så att dagens bilar i mindre och mindre omfattning lämpar sig för DIY (gör det själv). Allt är sönderdatoriserat, många delar går ej att reparera bara byta, det krävs specialverktyg o.d. Levnadsstandarden har blivit så hög att folk har råd att inte göra jobbet självt. Samt bilarna är så optimerade att de har en fördefinierad livslängd (ca. 20.00 mil) och efteråt rasar allt nästan samtidigt, medan det är relativt få fel på bilarna innan dess.

#6 • Uppdaterat: 2015-04-02 15:48
Henrik-Andersson

http://www.matthewames.co.uk/briskoda/guides/51175020.pdf

Varsågod - Du skrev dock inte till vilken årsmodell.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-21 10:18
milkylainen

Tycker det är hutlöst att ta betalt för manualer till produkter som man äger.
All form av manual och reparationslitteratur borde vara gratis, till alla produkter.
Jag tror att ett rätt steg att fixa slit och slängsamhället är att KRÄVA att det finns fullvärdiga reparationsmanualer till alla produkter man köper att hämta/ladda ner/fås vid begäran.
Implementationsmanual och implementationer lämnas givetvis orörda och tillhör tillverkaren.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.