Frågeställaren har köpt en bil från 2008 och befarar att bilhandlaren inte varit helt ärlig vid försäljningen.
”Bilen är från 2008 och har inte varit på service på tre år. Tror ni jag blivit lurad? Vad kan jag göra nu?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har köpt min första bil via en bilhandlare som jag nu upptäckt verkar oseriös. Bilen är från 2008 och har inte varit på service på tre år.
Det var tätare serviceintervaller i början. Tror ni jag blivit lurad? Vad kan jag göra nu? Jag tänkte lämna in bilen till en verkstad och se vad som behöver göras och hoppas på att det inte blir svindyrt. Bakdäcken är väldigt slitna också.
Sanna
Svar:
Du berättar inte hur mycket bilen kostade men om priset var över 30.000 kronor skulle det ha funnits en varudeklaration på bilen. Om bilen avviker från deklarationen ska den anses felaktig och säljaren har skyldighet att åtgärda felen. Ett fel som upptäcks inom sex månader efter köpet anses ha funnits med vid försäljningen.
Även om försäljaren sålt bilen ”i befintligt skick” fritas han/hon inte från ansvar för fel. Är bakdäcken så slitna så de är olagliga ska säljaren byta ut dem. Du bör reklamera så snart som möjligt.
Konsumentköplagen är stark men för att undvika problem efter ett bilköp bör man själv undersöka bilen så långt det är möjligt innan man slår till. Serviceboken ska finnas och vara ifylld och om den saknas bör man bli misstänksam. En auktoriserad verkstad kan dock kolla om bilen är servad som den ska.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag har köpt min första bil via en bilhandlare som jag nu upptäckt verkar oseriös. Bilen är från 2008 och har inte varit på service på tre år.
Det var tätare serviceintervaller i början. Tror ni jag blivit lurad? Vad kan jag göra nu? Jag tänkte lämna in bilen till en verkstad och se vad som behöver göras och hoppas på att det inte blir svindyrt. Bakdäcken är väldigt slitna också.
Sanna
Svar:
Du berättar inte hur mycket bilen kostade men om priset var över 30.000 kronor skulle det ha funnits en varudeklaration på bilen. Om bilen avviker från deklarationen ska den anses felaktig och säljaren har skyldighet att åtgärda felen. Ett fel som upptäcks inom sex månader efter köpet anses ha funnits med vid försäljningen.
Även om försäljaren sålt bilen ”i befintligt skick” fritas han/hon inte från ansvar för fel. Är bakdäcken så slitna så de är olagliga ska säljaren byta ut dem. Du bör reklamera så snart som möjligt.
Konsumentköplagen är stark men för att undvika problem efter ett bilköp bör man själv undersöka bilen så långt det är möjligt innan man slår till. Serviceboken ska finnas och vara ifylld och om den saknas bör man bli misstänksam. En auktoriserad verkstad kan dock kolla om bilen är servad som den ska.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oavsett pris, "hästhandlartagen" tycks aldrig gå ur en bilförsäljare !
Hur svårt ska det vara att ta reda på bilens skick och historik INNAN köpet ingås? Då går det oftast att undvika sånt här. Var lite "på" och fråga om allt som verkar osäkert. Och be även att få skriftligt på det. Tycker handlaren att du är obekväm och ställer för mycket frågor är det bara att gå därifrån. För då kan man ana att inte allt ligger rätt till.
Det är tråkigt att det ska bli så här, det skulle inte behöva vara så.
Det här kallas lärpengar, nästa gång kanske man tänker till före, bilhandlarna är inga välgörenhetsarbetare, deras jobb går ut på att kränga bilar med största möjliga förtjänst och gör de det dessutom på ett sätt så kunden blir nöjd har de en god chans att kunden kommer tillbaka.
Jag tror att det är väldigt vanligt att folk är godtrogna och gemene man eller kvinna vet inte riktigt vad man skall fråga efter eller tänka på.
Det är ju förmodligen många år mellan bilbytena och ingen vardaglig grej.
@saab, nja lärpengar behöver det inte vara, bara att gå till ARN om något fel har begåtts, sen om det är en oseriös handlare som inte följer ARN kanske det blir snålt med kompensation, då återstår stämning om man känner att man har rätt. Finns ingen anledning att ta det som "lärpengar" om man vet att man har rätt. Sen ska man givetvis kolla igenom bilen själv innan affär, men som sagt, en handlare MÅSTE varudeklarera alla fel, annars är denne ansvarig för felen som reklameras inom 6 månader, gäller även köp från privatperson (krävs ingen varudeklaration, men fel ska påvisas), men då kan inte ARN hjälpa till, då är det stämning som gäller om inte säljaren gör rätt för sig.
Kollar man inte serviceboken innan man köper?? Nä, är man dum och blåögd så får man skylla sig själv.
ikke godt olieskift er meget vigtigt, men er det en toyota så går det nok. ik
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.