”Det fungerar inte på högersidan. Där blåser den bara kalluft.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Citroën C5 2.2 HDI automat 2005 på vilken värmen inte fungerar på högersidan. Där blåser den bara kalluft.
Stig Eriksson
Svar:
Jag misstänker att det eller de spjäll som ska fördela luften inte fungerar som de ska. Antingen har det fastnat i ett läge eller så har helt enkelt elmotorn som styr det gått sönder. Prova först med olika justeringar, luften upp på rutan, ut genom luftmunstycken i panelen rakt fram, ned på fötterna för att se om du kan få spjället att fungera igen. Annars återstår verkstadsbesök för att fastställa felet och att åtgärda.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tror du att felet beror på?
Fråga:
Jag har en Citroën C5 2.2 HDI automat 2005 på vilken värmen inte fungerar på högersidan. Där blåser den bara kalluft.
Stig Eriksson
Svar:
Jag misstänker att det eller de spjäll som ska fördela luften inte fungerar som de ska. Antingen har det fastnat i ett läge eller så har helt enkelt elmotorn som styr det gått sönder. Prova först med olika justeringar, luften upp på rutan, ut genom luftmunstycken i panelen rakt fram, ned på fötterna för att se om du kan få spjället att fungera igen. Annars återstår verkstadsbesök för att fastställa felet och att åtgärda.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tror du att felet beror på?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"spjäll som skall fördela luften" - kan inte ge enbart kall luft på en sida.
Spjäll som reglerar temperaturen - sannolikt två - kan ge kall luft på en sida - om ett "hakat" sig.
Det är inte ovanligt med detta fenomen på gammla bilar med climatanläggning.
En trasig ställmotor eller en trasig tempgivare till den sidan eller ett kärvande spjäll.
Felkodsavläsning kan ge svar i bästa fall.
Ofta trångt till och ibland lättåtkomligt under instrumentpanelen.
Tvåzonsanläggning som man inte förstår sig på?
Troligen är det axeln mellan servomotorn och spjället som gått av, ett vanligt fel på dessa.
Jag fick fixa dem (lika bra att ta båda) på min.
Märkesverkstaden fixar det, kostar dessvärre några tusen.
Jaha, på den Senator vi hade justerades luftmunstyckena med Pneumatik, då slipper man krånglande elmotorer.
Trams borttaget
/Saabnisse
En bil upphör inte att fungera för att det är kalluft på ena sidan. Det går ju fortfarande att köra med den. Min Picasso fyller 10 år i år. Den har gått över 16 000 mil och 2-zons anläggningen fungerar utan några som helst problem.
Vilken tur att det inte var en tysk premiumbil, för då hade det slutat att fungera efter 5 år, vet av egen erfarenhet.
F-n kan ni inte svara på vettigt vis istället. Förbannat dumma kommentarer överhuvudtaget är ni inte vuxna?? Närmast rätta svaret har nog hultarn. Heder åt en som svarar på vettigt sätt. Man ställer frågor här och vill ha tips på åtgärd och inte massa floskler över fabrikat m.m. Häls från en irriterad bilägare......
Benny
Frågeställaren ställde frågan till ViB.
Men trevligt att folk avslöjar sin fascistiska sida och dragning åt att censurera andra...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.