Frågeställaren undrar över en anmärkning som fordonet fick vid en kontrollbesiktning nyligen.
”Har bilprovningen att göra med hur motorn låter när miljövärdena är godkända?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag äger en Hyundai Accent -03. Vid senaste besiktningen visade knacksensorkretsen ett fel, det låter som att en ventillyftare tickar. Avgasvärdena var bra och därför undrar jag om bilprovningen har med att göra hur motorn låter när miljövärdena är godkända?
Marita Svensson
Svar:
Den aktuella bilen har vid senaste kontrollbesiktningen fått anmärkning för att det identifierats en felkod vid kontroll av bilens omborddiagnossystem (OBD). Felkoden P0325 (Knacksensorkrets 1 fel) ingår i den felkodsstandard som används vid kontrollbesiktning. Den är föreskriven av Transportstyrelsen och används av alla besiktningsföretag.
Utläses någon av felkoderna P0001–P0499 samt felkoden P0650 blir det en anmärkning då dessa koder indikerar fel i bilens avgasrenande system.
Förutom kontroll av bilens omborddiagnossystem ingår även avgasmätning, men en godkänd avgasmätning är ingen bekräftelse på att det avgasrenande systemet fungerar som det ska. Det är därför som det inom EU är krav på kontroll av omborddiagnossyetm.
”Knacksensorn” ska känna av om det sker en felaktig förbränning (spikning) i någon av motorns cylindrar och informera styrdonet om detta. Därför är det viktigt att knacksensorn fungerar korrekt annars kan motorn skadas.
Morgan Isacsson, Bilprovningen
Diskutera: Har du varit med om något liknande?
Fråga:
Jag äger en Hyundai Accent -03. Vid senaste besiktningen visade knacksensorkretsen ett fel, det låter som att en ventillyftare tickar. Avgasvärdena var bra och därför undrar jag om bilprovningen har med att göra hur motorn låter när miljövärdena är godkända?
Marita Svensson
Svar:
Den aktuella bilen har vid senaste kontrollbesiktningen fått anmärkning för att det identifierats en felkod vid kontroll av bilens omborddiagnossystem (OBD). Felkoden P0325 (Knacksensorkrets 1 fel) ingår i den felkodsstandard som används vid kontrollbesiktning. Den är föreskriven av Transportstyrelsen och används av alla besiktningsföretag.
Utläses någon av felkoderna P0001–P0499 samt felkoden P0650 blir det en anmärkning då dessa koder indikerar fel i bilens avgasrenande system.
Förutom kontroll av bilens omborddiagnossystem ingår även avgasmätning, men en godkänd avgasmätning är ingen bekräftelse på att det avgasrenande systemet fungerar som det ska. Det är därför som det inom EU är krav på kontroll av omborddiagnossyetm.
”Knacksensorn” ska känna av om det sker en felaktig förbränning (spikning) i någon av motorns cylindrar och informera styrdonet om detta. Därför är det viktigt att knacksensorn fungerar korrekt annars kan motorn skadas.
Morgan Isacsson, Bilprovningen
Diskutera: Har du varit med om något liknande?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Avgastesterna vid bilprovningen är kraftigt förenklade vilket innebär att man inte kan säga så mycket om utsläppen i vanlig trafik baserat på testresultatet. Om man däremot kombinerar testet med att läsa ut felkoder från OBD-systemet blir det säkrare resultat.
OBD ska inte bara indikera om utsläppen är fel utan även om motorn fungerar dåligt så att utsläppen kan öka senare. Ett exempel är om bränsle kommer till katalysatorn, t ex pga dålig förbränning i cylindern, kommer katalysatorn skadas. Därför ska det bli en felkod om tändsystemet fallerar på något sätt. I moderna motorers styrsystem måste mer än hälften av programkoden jobba med diagnos på olika sätt. Att göra en motor som funkar OK är enkelt men att fixa till OBD och felkoder tar sjukt mycket resurser. Om det blir en felkod är det mycket sannolikt att avgasvärdena i riktiga tester (inte hos bilprovningen) ger för höga värden eller kommer att ge för höga värden i en snar framtid.
Därmed var det korrekt av bilprovningen att underkänna din bil trots att testresultatet från avgasröret var OK.
Det finns ju ett antal saker som EU infört vid kontrollbesiktningen, men en sak som de inte infört är att man kan kontrollbesiktiga sin bil var som helst inom EU. Självklart ska det vara så, samma regler i Sverige som i Rumänien. Att de anmärker på felkod är ju ett EU direktiv så det är ju helt ok. Däremot det som Pejle säger att utsläppen kan öka senare är ju inte kontrollbesiktigarens uppgift, de värdena är här och nu, de tar ju inget ansvar för att bromsarna fungerar 1 minut efter att de testat dom. De kikar bara på att det fungerat på den tid mellan besiktningarna, och gör en bedömning om att det "kanske" håller ett år till. Så till saken att olyckor pga tekniska fel var för några är sedan runt 3%, resterade orsaker är förare mm. Så ur miljöaspekt är kontrollen viktig, för trafiksäkerheten försumlig.
Hade en Accent från -00 som vid 12000 fullservade mil 5 år gammal var slut i motorn så att avgasvärdena satte stopp för fortsatt användande. Tyckte inte att det var värt 16000:- att kanske få en fungerande bil igen även om jag "bara" hade behövt betala 8000:- om reparationen inte hjälpt. Auktoriserade Hyundai-verkstäder stod inte högt i värde då kan man säga.
Kan det aldrig vara fel på felkodsregistreringen? Hur kontrolleras och kalibreras denna utrustning? Hur ofta och mot vad?
Det kan vara ett mekanisk knack i motorn som utlöser fecod från knacksensor tex sotskärning av kolvmantel
Usch så mycket fel det kan bli på en bil, därför ska man välja bilmärke som dokumenterat vet hur man bygger bilar som fungerar och välja en så ny sådan som möjligt
Helt korrekt av bilprovningen. Däremot så tror jag inte på att knacksensorkretsens "misshavande" gör att din motor låter som ventiltick.
Ventilticken beror på att din motor är slut (om det verkligen är ventiltick eller ramlager). Ofta så misstolkar man något annat som ventiltick, typ kassa spridare och liknande. Det är inte lika farligt.
I vilket fall som helst. Tickande motor och knacksensorkrets är två olika problem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.