På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Jag läste en artikel angående nitrogen i däck. Jag har det i min husvagn och det finns ingenstans där jag frågat som man kan fylla på detta. Så min fråga är om jag alltså kan fylla på med vanlig luft? Ska jag tömma först eller bara fylla på? Och hur är rätt lufttryck?
Mattias Svenlert
SVAR:
Kvävgas, eller nitrogen som det också kallas, finner du vanligast hos gummiverkstäder och hos dem som gör däckservice på lastvagnar, där det är vanligare än på personbilar. Det går utmärkt att fylla på och blanda med vanlig luft men då förlorar nitrogenen sina egenskaper, det vill säga att vara stabil trots temperaturskillnader och inte läcka ut lika lätt som vanlig luft. Det är ingen skillnad på tryckrekommendationen. Skillnaden mellan luft och nitrogen är att luft innehåller ungefär 78 procent kvävgas medan ett däck med nitrogen kan innehålla upp till 100 procent.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur ofta kontrollerar du däcktrycket på din bil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket bra svar av Bengt Dieden
Jag brukar säg att jag har däcket till 80 % fyllda med Nitrogen - Wow säger folk, är inte det dyrt ??
Nä....det är vad vanligt luft innehåller - Då fattar de att de blivit blåsta (kul ord i det här sammanhanget)
" Det går utmärkt att fylla på och blanda med vanlig luft men då förlorar nitrogenen sina egenskaper, det vill säga att vara stabil trots temperaturskillnader och inte läcka ut lika lätt som vanlig luft. "
JASSÅ?? Vilka egenskaper förlorar nitrogenet då med tanke på att luften till 78% består av just nitrogen? Blir nitrogenet instabilt (explosivt) då? Läcker oxygen (syre) snabbare genom ventilerna än kväve??
Nitrogenpåfyllning är en fluga och har ingen praktisk nytta för vanliga bilister. Endast tävlingsbilar med höga (uppemot 80-100 grader) däcktemperaturer behöver kväve i däcken.
"ett däck med nitrogen kan innehålla upp till 100 procent."
Vilket svammel! Nitrogen är 100% kvävgas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4ve
Bara att instämma med föregående skribenter.
Mr Wheeler:
"Vilket svammel! Nitrogen är 100% kvävgas."
Visst, men såvida du inte vacuumsuger det ned på molekylnivå rengjorda däcket innan påfyllning så kommer det aldrig att vara 100 % kvävgas i det. "Upp till 100 %" är inte svammel.
Bortom:
"Läcker oxygen (syre) snabbare genom ventilerna än kväve??"
Ja, och genom gummit i däcket (och i förekommande fall genom gummit i slangen). Kvävgasmolekyler är större än syrgasmolekyler, och diffunderar alltså långsammare eller inte alls genom material som är permeabla för mindre molekyler.
Men visst är "nitrogenfyllda däck" mestadels bondfångeri.
@Konservator: Vad jag menade är att Nitrogen och kvävgas är samma sak, oavsett renhetsgrad.
@Konservator, 2014-09-01 19:09,
Syre är nr. 8 i det periodiska systemet medan kväve är nr. 7... syrgasmolekylen är således större än kvävemolekylen.
Det finns bara en molekyl (väte) som är så liten att den diffunderar igenom täta material, alla andra gaser stannar inuti en tät behållare... och ett däck är en tät behållare (om ventilen är tät :)
@Bortom
Vad menar du? Atomnumren (massan) på ingående atomer i en molekyl är ju inte ett mått på molekylens storlek. N2 är en lättare men ändå större molekyl än O2 (beklagar avsaknaden av subscript på min telefon).
"Täta material"? Gummi hör till materialen vars polymerkedjor en syrgasmolekyl kan passera.
Fast det tar ju viss tid innan såpass många molekyler har smugit ut för att det ska ge en praktiskt mätbar tryckförändring...
Som sagt - Det där med nitrogen-fyllda däck ÄR bara en gimmick (som så mycket annat här i världen) där man gör de klassiska knepen för att tjäna pengar.
1 - Sätt ett tufft namn på "produkten" - Engelska ordet Nitrogen låter tuffare än svenska ordet kvävgas
2 - Prångla ut det på marknaden med hjälp av racing/flygindustrin - Det gillar folk "min bil MÅSTE ju vara bättre om den har samma "Luft" som racingförarna i F1 har i sina. Sedan använder man det sedan länge i FLYGINDUSTRIN.....wow då MÅSTE det ju vara bra alltså.
3 - Kör på med lite halvsanningar och vridna budskap och gör det lite superhightech så tar det ett tag innan svensson fattar att det bara är ...................BLUFF.
Däremot kan du slänga in det i din Ferrari F1 bil innan nästa tävling på Silverstone. Men i din vanliga sketna Ferrari eller Lamborghini är det FULLSTÄNDIGT meningslöst.
Jag tror vi kommer skratta åt hur dumma vi var om några år !!
Minns ni gummistropparna som hängde och dinglade under somliga bilar? Eftermonterade för att leda bort statisk elektricitet. Ingen upplyste kunderna om att det var större motstånd i dessa stroppar än i luft. En vanlig jordfläta hade gjort ett betydligt bättre jobb. Problemet vara bara att när de behövdes - vid låg luftfuktighet och torrt underlag - så funkade inte de heller.
Det fanns också någon magnet som skulle fästas runt bensinslangen. Det var ganska roande att läsa den pseudovetenskapliga utläggningen om hur det hela funkade.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.