Frågeställaren har läst om de låga betygen som Volvo V90 fått i Vi Bilägares rosttester och känner ovisshet om det är värt att köpa en.
”Varför har Volvo börjat slarva med rostskyddet på sina nya premiumbilar? Vågar man köpa en ny V90 eller inte?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Varför har Volvo börjat slarva med rostskyddet på sina nya premiumbilar S/V90? Jag läser Vi Bilägare nr 5 och ser att BMW 5-serie och Mercedes E-klass har ett rostskydd av mycket hög klass medan Volvo S90 bara får en trea i betyg.
Jag skulle vilja veta vad Volvo säger om detta. Jag har kört Volvo i 20 år men vågar man köpa en ny V90 eller inte?
Michael Alström
Svar:
Flera som är sugna att köpa en ny Volvo har farhågor om rostskyddet. Så här har Volvos egen rostskyddsexpert tidigare svarat på frågor om Volvos nya bilar får svårare att stå emot rostangrepp:
”Vi har aldrig haft någon invändig vaxbehandling i huv på någon modell och heller aldrig haft några korrosionsproblem. Med aluminiumhuv är det helt obehövligt.
Svar:
Om dagens nya Volvobilar är lika motståndskraftiga mot rost som de gamla går att se först om några år.
Den som gärna vill ha en ny Volvo och inte litar på fabrikens skydd kan naturligtvis låta efterbehandla bilen. Det kostar cirka 10 000 kronor hos en väletablerad rostskyddsfirma.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Varför har Volvo börjat slarva med rostskyddet på sina nya premiumbilar S/V90? Jag läser Vi Bilägare nr 5 och ser att BMW 5-serie och Mercedes E-klass har ett rostskydd av mycket hög klass medan Volvo S90 bara får en trea i betyg.
Jag skulle vilja veta vad Volvo säger om detta. Jag har kört Volvo i 20 år men vågar man köpa en ny V90 eller inte?
Michael Alström
Svar:
Flera som är sugna att köpa en ny Volvo har farhågor om rostskyddet. Så här har Volvos egen rostskyddsexpert tidigare svarat på frågor om Volvos nya bilar får svårare att stå emot rostangrepp:
”Vi har aldrig haft någon invändig vaxbehandling i huv på någon modell och heller aldrig haft några korrosionsproblem. Med aluminiumhuv är det helt obehövligt.
- När det gäller baklucka har vi inte använt invändigt rostskydd och heller aldrig haft korrosionsproblem eftersom den inre påkänningen är obefintlig
- Vi har lim i huvens plåtomvikningar. Det finns inget som process- eller materialmässigt skiljer mot tidigare S80 generation 1 och 2.
- Bakdörrarna är inte bara delvis limmade. De har den mest robusta limläggningen i branschen, baserat på Korrosionsinstitutets (Swerea-KIMAB) återkommande undersökningar av bildelar från återvinningsanläggningar.
- Vi har inga öppna skarvar under bakre innerskärmar som inte är tillräckligt skyddade av just innerskärmen.
- Tröskellådornas bottenskarv utgör förband mellan två aluminium-kisel-belagda borstål, som är mycket resistenta mot rost. Plasttröskeln skyddar mot direkt sprut från framhjulen.
- Frågan om hålrumsbehandling har avhandlats i och med introduktionen av nya XC90. Belagt borstål i hela bottenstrukturen ger mycket gott rostskydd i sig i varje skarv. Kompletterande vaxbehandling av hålrum är då obehövligt och ger heller inte fullständigt skydd (åtkomst) i alla skarvar.
- Vi har slitageskydd där det behövs, baserat på lång erfarenhet från fälttester och provning.”
Svar:
Om dagens nya Volvobilar är lika motståndskraftiga mot rost som de gamla går att se först om några år.
Den som gärna vill ha en ny Volvo och inte litar på fabrikens skydd kan naturligtvis låta efterbehandla bilen. Det kostar cirka 10 000 kronor hos en väletablerad rostskyddsfirma.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Litar man på Volvo så ska man givetvis köpa märket och då behöver man inte göra någon särskild behandling. Om motsatsen råder så köper man ett annat märke.
Min "metod" är att automattvätta bilen varje vecka vintertid. Då rostar den garanterat inte. På scoutheder.
Jag är nog ändå lite fundersam kring Volvos nuvarande rostskydd. Det verkar mest vara ändrat av ekonomiska skäl – för tillverkaren, alltså.
Stoor, vem vill köpa en krock?
För det första är inte Volvo premium och för det andra är det en ren cost cut att snåla in tillverkningskostnad på varje bil. Sen kan Volvo kalla det för vad man vill men det är ett experiment man gör som syns om några år, då tjänstebilföraren bytt in bilen sedan några år. Välj ett premiummärke om det är premium som önskas annars funkar väl volvo jämfört med Mondeo, Superb och Insigna.
Stoor
Trams! Om man betalar 500 000 för en bil ska det inkludera fullgott rostskydd. Egentligen gäller det samtliga bilar oavsett peng. Snacka om att man gör biltillverkarna en björntjänst när man på egen hand kompletterar rostskyddet. Klart som 17 att biltillverkare isåfall snålar med den biten.
Har man kört Volvo i 20 år är det väl absolut dags att vidga sina vyer och pröva något annat bilmärke. Det finns massor av treviga bilar med varierande karaktär att välja på.
J.L: Vad är "premium"? Att det är "skönt" att ta på plasten i kupén? Att det låter "rätt" när du stänger dörren? LOL Det viktigaste är att bilen fungerar och att den är säker. Premium är bara ett marknadsföringsord som branschen planterat i lättlurade konsumenters hjärnor.
Saabium
Det är klart det finns konkreta skillnader mellan budget och premium. Sedan är väl frågan om man anser att det är värt merkostnaden och vilka egenskaperna man själv prioriterar.
Nuförtiden hhar många modeller avancerade säkerhetssystem. Men tidigare när enbart vissa dyrare bilar hade det så skulle jag vilja säga att det var premium med den biten. Att en bil är väldigt tyst är väl premium, särskilt om man eftersöker sådana egenskaper.
Allt sedan 850-tiden rostar väl Volvo rätt friskt eller?
Axa; många av säkerhetssystem som sitter i Volvo är unika, d.v.s de har inte suttit i dyrare bilar tidigare. Och nog är en Volvo förhållandevis välisolerad? På det viset kan den utan problem jämföras med premium. Det jag tycker saknas är viss kördynamik (bättre i nya bilarna än tidigare) och högfartsprestanda. Där är de traditionella premiumvagnarna bättre. Man kan som bekant i få allt givet den peng kunden skall betala. Angående rostskydd har Volvo tidigare tillhört marknadens bästa (i praktiken) Hur nya modellerna står sig ute i verkligheten återstår att se. MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.