På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Bilpriserna skjuter i höjden allt mer, och bilarna blir allt mer avancerade. Samtidigt finns det en del som är klart mycket billigare, exempelvis Dacia.
Vad är skillnaden? Skulle vara intressant att se ett test av vad de billigaste saknar gentemot en motsvarande ”normalprisbil”. Gärna ett långtest för att se eventuella kvalitetsbrister.
Själv har jag en Skoda Suberb, som tidigare ansågs tillhöra lågprisavdelningen, men i dag har ett ”fullt” pris.
Ingvar Lundborg
Svar:
Vi har gjort en del tester med detta tema. Vi har då ställt de billigare versionerna mot dyrare konkurrenter. Nyligen testades exempelvis småbilarna Audi A1, VW Polo, Seat Ibiza och Skoda Fabia. Skodas grundpris är avsevärt lägre än de tre andras. Och i fjol jämfördes Dacia Duster mot Subaru XV och Volkswagen T-Roc. Där korades Dacia som segrare.
Generellt finns skillnader främst i infotainmentsystemen, komfort och i säkerhetsutrustningen. Det var därför med viss tvekan som testlaget ändå utsåg Dacia som vinnare. Duster saknar nämligen autobroms, men bedömdes för övrigt vara synnerligen prisvärd. Testet visade också att Duster hade lägst bränsleförbrukning och därmed även minst miljöpåverkan av de tre testade bilarna.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dacia, hmmm..de är osäkra, vem kan rekommendera detta märke idag är för mig en gåta?. Det är som att köra runt i en Lada.
Citat: "Det är som att köra runt i en Lada"
japp!
Och eftersom Lada säljer och tillverkar Dacia under egen namn, så är det ju helt klart som att köra runt i en Lada.
(Dacia Logan MCV säljs i Ryssland under namnet Lada Largus)
Dessutom fick Lada fyra stjärnor 2016: https://www.lada.ru/en/press-releases/110643.html
Lada ingår i Renault sedan januari 2017, så visst är att köra Lada är att köra Dacia. Tekniken i Dacia är äldre och beprövad teknik, en mix av Clio-Kangoo och i fallet med Duster så är det även Nissan X-Trail. Jag skulle inte säga att det är farligare att krocka i en bil utan autobroms än en bil med. Krockar man mot ett träd så gör det ont i båda fallen.
Tobo, fast det är inte fyra stjärnor i EuroNCAP utan det är ett ryskt test av en rysk tidning. Jag är tveksam till dess bärighet.
Raphael: Helt riktigt finns vissa skillnader mellan ARCAP och Euro-NCAP:
"Euro NCAP standards are applied only in part, as only passive safety is tested, and only for the frontal part of the vehicle. No side crash tests are carried out. Active electronic components such as anti-lock braking systems or electronic stability programs are not considered."
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Autoreview_Car_Assessment_Program
Man kan i alla fall konstatera att sedan Lada börjat använda modernare Renault/Nissan-teknologi så faller inte bilarna ihop som korthus vid kollisioner längre.
Innan köp bör man vara medveten om att konstruktionen på dessa billigare bilar ofta är ganska usel. T.ex. dåligt rostskydd, om ens något över huvud taget. Oskyddade, utsatta skarvar och smutssamlande karossdetaljer. Jag inspekterade t.ex. Dusters bakre hjulhus och blev mycket besviken. Dacia hävdar att Duster är en från grunden helt ny konstruktion men trots det har man inte lyckats ta bort de "plåthyllor" i hjulhusen dit allt grus/salt kastas och samlas på hög. Där kommer blästring ske direkt bilen börjar rulla och ganska snart blir där plåtrent och rosten får snabbt fäste. Riktigt uselt konstruerat och dyrt att åtgärda om det blir lite grövre rost. Så det är kanske mer en bil för stadsgator än "bushen" (personlig åsikt).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.