Frågeställaren vill ha hjälp med att bena ut vilken rostskyddsbehandling som kan vara bra att göra.
”Vad är egentligen nödvändigt, vad är prisvärt och vad är bara onödigt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har köpt en Volvo V70 AWD 2013 som gått 7 000 mil och får råd från höger och vänster om hur jag ska behandla den: rostskydd med Tectyl, lackförsegling och så vidare. Eftersom det blir en saftig utgift om man ska göra alla typer av behandling undrar jag: Vad är egentligen nödvändigt, vad är prisvärt och vad är bara onödigt? Bilen har körts i Västerbotten och kommer fortsätta göra det under lång tid då min plan är att ha bilen åtta–tio år.
Daniel
Svar:
Egentligen är inga vårdande åtgärder onödiga, men det är förstås en fråga om hur mycket pengar du är beredd att lägga på att hålla din bil snygg. En rostskyddsbehandling kostar några tusenlappar men kan vara värd att göra om du ska behålla bilen länge. Vi har sänkt rostbetyget för Volvo V70 från en fyra till en trea efter Kimab-rapporten som granskade karossdelar på fyra till sju år gamla bilar. Den visade att V70 riskerade att rosta i punktsvetsar och skarvar. Galvning och grundfärg kan släppa under innerskärmarna.
En lackförsegling gör bilen blank och lättvättad men kostar runt 5 000 kr och ska dessutom bättras på med cirka 18 månaders mellanrum, vilket kostar ytterligare ett par tusen varje gång. Billigare blir det förstås att själv vaxa bilen, men det bör göras ett par gånger per år.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad skulle du råda frågeställaren att göra för behandling?
Fråga:
Jag har köpt en Volvo V70 AWD 2013 som gått 7 000 mil och får råd från höger och vänster om hur jag ska behandla den: rostskydd med Tectyl, lackförsegling och så vidare. Eftersom det blir en saftig utgift om man ska göra alla typer av behandling undrar jag: Vad är egentligen nödvändigt, vad är prisvärt och vad är bara onödigt? Bilen har körts i Västerbotten och kommer fortsätta göra det under lång tid då min plan är att ha bilen åtta–tio år.
Daniel
Svar:
Egentligen är inga vårdande åtgärder onödiga, men det är förstås en fråga om hur mycket pengar du är beredd att lägga på att hålla din bil snygg. En rostskyddsbehandling kostar några tusenlappar men kan vara värd att göra om du ska behålla bilen länge. Vi har sänkt rostbetyget för Volvo V70 från en fyra till en trea efter Kimab-rapporten som granskade karossdelar på fyra till sju år gamla bilar. Den visade att V70 riskerade att rosta i punktsvetsar och skarvar. Galvning och grundfärg kan släppa under innerskärmarna.
En lackförsegling gör bilen blank och lättvättad men kostar runt 5 000 kr och ska dessutom bättras på med cirka 18 månaders mellanrum, vilket kostar ytterligare ett par tusen varje gång. Billigare blir det förstås att själv vaxa bilen, men det bör göras ett par gånger per år.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad skulle du råda frågeställaren att göra för behandling?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När vi i familjen köpte en V70, så gjorde vi en rostskyddbehandling på den. Skall du ha bilen i ca tio år , så tycker jag det kan vara bra att rostskyddsbehandla.
Jag tycker inte att du behöver göra någonting. Eftersom du ska ha den i Norrland rostar den inte så mycket.
Känner du för det kan du ju göra en vaxning en gång om året det bör räcka.
Färdas man i saltslask i södra Sverige är det annat som gäller.
Saltslask i norra Sverige då? Mörkertalet avseende saltanvändningen är omfattande. Det saltas avsevärt många fler vägmil än vad trafikverkets plognings-och halkbekämpningskartor anger.
Köp en flaska pole'rwax och och en rulle polertrasor.
Det är nog bra om bu byter olja/filter vartannat år.
Gör ingenting. Allt extra du kostar på bilen är helt onödigt. Om 8-10 år är värdet på en stor bränsleslukande bil som V70 ändå 0 kr oavsett hur mycket du lagt ner på bilen och oavsett om den är rostfri och hur fräsch som helst. Byt olja/filter med jämna mellanrum och håll lite koll på grejerna så att den går genom besiktningen så är du hemma sedan.
Byter man in en bil på bilfirma så kollar dom i sin lista hur mycket man får för den. Årsmodell och miltal är det som styr, allt annat bryr de sig inte om som skick eller vad man kostat på den. Sedan är det förstås en annan sak när bilfirman skall sälja bilen, då betyder skick och allt extra på bilen väldigt mycket.
Att lägga ut många tusen på lack och rostskydd får man aldrig tillbaka men skall man behålla bilen länge så kan man ju kosta på sig det för egen del.
Håller med övriga. Tvätta å håll hyfsat rent. Själv köper jag bil ett år gammal samt säljer efter ca 1,5 år. Enda utlägg service samt rimlig värdeminskning. I vissa fall har jag lyckas hålla mig under 5 tusen i värdefall. Lite omständigt att byta så ofta kanske m är man i grunden bilintresserad så är det en hyfsad enkel match.
Hacken - inte ens listorna betyder så mycket längre för nu är det lägsta priset på Blocket i hela landet för en snarlik bil just då som styr inbytesvärdet.
Bilförsäljarna kollar på Blocket för pris när de byter in en bil? Visste jag inte.
Jodå Hacken, Pi har rätt. Lägsta pris på Blocket är väl använt bland bilförsäljare numer. Så ett tips är att kolla upp detta först själv och ha bra argument till varför din bil är värd mer än dom säljaren hittar. ;-)
Ska man köpa en -13 och behålla i 8-10år tycker jag det kan vara idé att rostskydda.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.