Frågeställaren har sett nya vägskyltar bli fläckiga och oläsbara.
”När det frusit på har de blivit helt ”fläckiga” och i vissa fall oläsbara. Är det något fabrikationsfel?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en fråga om den nya typ av vägskyltar som har satts upp de senaste åren. De tycks vara tillverkade med något superreflekterande ytskikt då de syns väldigt bra. Men jag har märkt att de verkar suga åt sig fukt eller något annat. Under hösten och då främst på morgon och kväll har skyltarna varit täckta av ett tunt lager vatten som gjort dem lite svårare att läsa än vanligt och när det frusit på har de blivit helt ”fläckiga” och i vissa fall oläsbara. Det ser nästan ut som att ytan är täckt med snömodd men utan att det varken finns snö eller något annat på vägarna som kan orsaka detta. Är det något fabrikationsfel? Problemet tycks bara drabba nyare skyltar, de gamla som är av mindre reflektivt material håller sig rena.
Kristoffer
Svar:
Du skriver inte var någonstans i Sverige de oläsliga vägskyltarna står. Trafikverket ställer sig frågande till skyltproblemet. Landets vägskyltar hålls rena och läsbara av många entreprenörer men ingen tycks ha noterat någon oförklarlig isbildning, inte ens i norra Sverige. Det kan förstås vara fråga om ett fabrikationsfel på skyltarna i just ditt område, men Trafikverket har inte fått någon rapport om detta från någon väghållare.
Den som upptäcker något fel på vägskyltar eller annat kan ringa Trafikverket och påtala problemet. Kundtjänsten på tel 0771-921 921 rapporterar vidare till trafikledningen och felen brukar därefter snabbt åtgärdas.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du noterat samma sak på nyare vägskyltar?
Fråga:
Jag har en fråga om den nya typ av vägskyltar som har satts upp de senaste åren. De tycks vara tillverkade med något superreflekterande ytskikt då de syns väldigt bra. Men jag har märkt att de verkar suga åt sig fukt eller något annat. Under hösten och då främst på morgon och kväll har skyltarna varit täckta av ett tunt lager vatten som gjort dem lite svårare att läsa än vanligt och när det frusit på har de blivit helt ”fläckiga” och i vissa fall oläsbara. Det ser nästan ut som att ytan är täckt med snömodd men utan att det varken finns snö eller något annat på vägarna som kan orsaka detta. Är det något fabrikationsfel? Problemet tycks bara drabba nyare skyltar, de gamla som är av mindre reflektivt material håller sig rena.
Kristoffer
Svar:
Du skriver inte var någonstans i Sverige de oläsliga vägskyltarna står. Trafikverket ställer sig frågande till skyltproblemet. Landets vägskyltar hålls rena och läsbara av många entreprenörer men ingen tycks ha noterat någon oförklarlig isbildning, inte ens i norra Sverige. Det kan förstås vara fråga om ett fabrikationsfel på skyltarna i just ditt område, men Trafikverket har inte fått någon rapport om detta från någon väghållare.
Den som upptäcker något fel på vägskyltar eller annat kan ringa Trafikverket och påtala problemet. Kundtjänsten på tel 0771-921 921 rapporterar vidare till trafikledningen och felen brukar därefter snabbt åtgärdas.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du noterat samma sak på nyare vägskyltar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag känner inte igen problemet. Det kan nog vara så att det är bara just "Kristoffers" område fått felaktiga skyltar. Däremot tycker jag att de nya skyltarna är alldeles för reflekterande. I många fall är det som att köra rakt mot en spegel. Man ser absolut ingenting bortom skylten ifall man inte bländar ner till halvljus, och då ser man ändå ingenting långt bort.
Frågeställaren har rätt i att fenomenet finns, alltså att vägmärken kan bli belagda med frostfläckar, och i ogynnsamma fall kan frosten bli såpass tjock att informationen undertill inte syns.
Jag observerade fenomenet ibland när jag bodde i Norrland för 30 år sen... så det har inte med ´nya´ eller ´gamla´ skyltar att göra. Och skyltarna kan ej suga åt sig fukt heller.
Frostutfällning är ett komplext fenomen, små avvikelser i hur mycket smuts det finns på ytan, små avvikelser i skyltens materialtjocklek, mikroluftströmmar på skyltens yta, o.s.v. kan leda till fläckvis utfällning, först nästan osynlig som senare blir tjockare och tjockare, sen ser man den, sen täcker den delar av skylten.
Att en förare av en rengöringsmaskin inte lägger märke till nåt är inget bevis på att fenomenet inte existerar. Fenomenet är ovanligt. Skyltar rengörs högst någon gång per år. En frostutfällning kan uppstå på några timmar eller dagar... sen försvinner det på några dagar, även om det är under noll hela tiden, ty isen kan direkt avdunsta, det kallas för sublimation.
Då fick vi lära oss ett nytt ord!
Det här "fenomenet" har alltid funnits. Nog för att det är väldigt ovanligt men att det förekommer kan jag definitivt intyga. Bortoms's förklaring om frostutfällning låter väldigt logiskt.
Att Trafikverket "ställer sig frågande till skyltproblemet" visar bara på den inkompetens som många där verkar besitta. Fråga bara viken yrkeschaufför som helst i norra Sverige så kan de vittna om dessa skyltar!
Detta fenomen är inte nytt och har inte bara med kylan att göra. Förekommer ofta på sommaren.
sublimation, (af lat. sublimatio, gen. sublimationis, af sublimis 'høj, med retning opad'), fordampning af et fast stof uden forudgående smeltning. Sublimation kan kun foregå ved temperaturer under stoffets tripelpunkt. Ved afkøling af dampen under uforandret tryk fås stoffet i fast form, ofte som krystaller. Ammoniumklorid (salmiak) og kviksølv(II)klorid (sublimat) er eksempler på stoffer, som kan sublimere ved atmosfæretryk. Vand (is) kan sublimere under vakuum, hvilket er grundlaget for frysetørring af levnedsmidler.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.