Frågeställaren undrar vilka trafikregler som gäller om vägmarkeringar är borttagna vid beläggningsarbeten.
”Vilka trafikregler gäller om en vägmarkering är tillfälligt borttagen inför ny beläggning av vägbanan?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag undrar vilka trafikregler som gäller om en vägmarkering är tillfälligt borttagen (bortfräst) inför ny beläggning av vägbanan? Om skyltar finns, gäller dessa då? Vad gäller för en borttagen heldragen mittlinje och eller riktningspilar? Vad gäller vid en eventuell olycka?
Martin
Svar:
Vägmarkeringarna förtydligar, eller kan ange undantag från trafikreglerna om hur man placerar bilen på körbanan. Om vägmarkeringarna inte finns kvar får man helt enkelt tillämpa trafikreglerna. Finns ingen mittlinje kan man ändå avgöra var mitten av körbanan borde vara belägen. Beroende på körbanans bredd kan man också bedöma hur många körfält som den rymmer: ett körfält är en del av en körbana som är tillräckligt bred för färd i en fil med fyrhjuliga fordon.
Byta körfält eller annars förflytta fordonet i sidled får man bara göra om man inte orsakar fara eller onödigt hinder för andra trafikanter. Den som ska svänga till vänster i en vägkorsning ska använda vänster körfält om det finns flera körfält i färdriktningen och sväng till höger görs förstås från höger körfält. Rakt fram kör man från det körfält som passar bäst för den fortsatta färden.
Finns vägmärken som anger hur vägen är indelad i körfält för olika färdmål ska man naturligtvis ta ledning av dessa.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag undrar vilka trafikregler som gäller om en vägmarkering är tillfälligt borttagen (bortfräst) inför ny beläggning av vägbanan? Om skyltar finns, gäller dessa då? Vad gäller för en borttagen heldragen mittlinje och eller riktningspilar? Vad gäller vid en eventuell olycka?
Martin
Svar:
Vägmarkeringarna förtydligar, eller kan ange undantag från trafikreglerna om hur man placerar bilen på körbanan. Om vägmarkeringarna inte finns kvar får man helt enkelt tillämpa trafikreglerna. Finns ingen mittlinje kan man ändå avgöra var mitten av körbanan borde vara belägen. Beroende på körbanans bredd kan man också bedöma hur många körfält som den rymmer: ett körfält är en del av en körbana som är tillräckligt bred för färd i en fil med fyrhjuliga fordon.
Byta körfält eller annars förflytta fordonet i sidled får man bara göra om man inte orsakar fara eller onödigt hinder för andra trafikanter. Den som ska svänga till vänster i en vägkorsning ska använda vänster körfält om det finns flera körfält i färdriktningen och sväng till höger görs förstås från höger körfält. Rakt fram kör man från det körfält som passar bäst för den fortsatta färden.
Finns vägmärken som anger hur vägen är indelad i körfält för olika färdmål ska man naturligtvis ta ledning av dessa.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
...fast även den självkörande bilen kommer att bli förvirrad i en situation där det saknas linjer och har temporär skyltning...
Det som gäller vid asfaltering, och vid allt annat trafikarbete, är att sänka hastigheten och det rejällt.
Att sänka hastigheten vid vägarbeten är nog lika vanligt som blinkersanvändning.
"Byta körfält eller annars förflytta fordonet i sidled får man bara göra om man inte orsakar fara eller onödigt hinder för andra trafikanter. "
Det där skulle behöva hamras in i vissa söndagsförare på motorvägarna... för att inte tala om LASTBILSCHAFFISAR som kör om i uppförsbacke....
Hur naiv en fråga än tycks vara finns det ingen anledning idiotförklara frågeställaren. Sådana svar hör
Inte hemma här.
Möter kanske hellre en som är ödmjuk och tar det försiktigt än en som tror att hen vet allt.
Om man inte vet vilken sida man skall köra på bara för att mittlinjen är borttagen så utgör man en risk för övriga trafikanter.
Frågan i sig sätter ljuset på ett annat och mycket större problem:
Borde vi ha obligatoriska teorikurser/prov med jämna mellanrum för att få behålla körkortet?
Idag är många de facto extremt okunniga om vilka regler som gäller i trafiken. Man kanske klarar av att köra bil på ett hyfsat säkert sätt, men man har inte följt med i vad som händer med regelverk de sista årtiondena. Och det man en gång lärde sig har man kanske glömt - och därför kör man "som man alltid gjort".
Det stämmer, en kärring blev förbannad för att jag som körde på gatan inte stannade och lämnade företräde för henne när hon skulle ut från Kvantums parkering. Hon tyckte väl att hon kom från höger och detta visar att hon hade noll koll. Kör man ut från en parkering så har man alltid "lämna företräde" med eller utan skylt.
Fast frågan gällde ju egentligen specifikt bl a en borttagen heldragen mittlinje och det är ju inte så enkelt att känna till att den skulle finnas där om den inte syns.Och en heldragen mittlinje kan ju vara en hjälp för att uppmärksamma t ex en svacka i körbanan som kan vara svår att se och därmed hindra omkörning av den orsaken. Tycker att vissa varit lite väl snabba att dra slutsatser avseende frågeställarens teoretiska kunskaper - det kanske tvärtom var p g a att han har kunskaper som frågan ställdes...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.