Familjens Volkswagen Sharan ska bytas ut till en mindre familjebil med baksäte för tre personer. Vad ska vi välja? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Efter tre år med en VW Sharan är det nu dags att byta bil. Trots att jag trivs mycket bra med en ”buss” har vi inte längre behov av en så stor bil; inget av de tre barnen sitter längre bakåtvänt, vagn har vi aldrig med och blöjor, välling och en massa ombyteskläder är nu historia. Dock har barnen blivit bortskämda med att de har var sin riktig plats i baksätet.
En snabb scanning av marknaden visar dock att de flesta vanliga kombibilar har två riktiga sittplatser och en bula/ armstöd i mitten. Jag har sökt en del på nätet efter tester av ”baksäten för tre personer” men gått bet. Vilken modell skulle ni rekommendera att jag tittar närmare på?
Trebarnsfar
Svar:
Eftersom du gillar en bussig biltyp skulle du kanske kunna titta på en något mindre sådan. Tre mer eller mindre riktiga säten bak finns exempelvis i Citroën C4 Picasso, Renault Scenic, Peugeot 5008, Ford C-Max och S-Max, Opel Meriva och Opel Zafira.
Marianne Sterner
Fråga:
Efter tre år med en VW Sharan är det nu dags att byta bil. Trots att jag trivs mycket bra med en ”buss” har vi inte längre behov av en så stor bil; inget av de tre barnen sitter längre bakåtvänt, vagn har vi aldrig med och blöjor, välling och en massa ombyteskläder är nu historia. Dock har barnen blivit bortskämda med att de har var sin riktig plats i baksätet.
En snabb scanning av marknaden visar dock att de flesta vanliga kombibilar har två riktiga sittplatser och en bula/ armstöd i mitten. Jag har sökt en del på nätet efter tester av ”baksäten för tre personer” men gått bet. Vilken modell skulle ni rekommendera att jag tittar närmare på?
Trebarnsfar
Svar:
Eftersom du gillar en bussig biltyp skulle du kanske kunna titta på en något mindre sådan. Tre mer eller mindre riktiga säten bak finns exempelvis i Citroën C4 Picasso, Renault Scenic, Peugeot 5008, Ford C-Max och S-Max, Opel Meriva och Opel Zafira.
Marianne Sterner
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När jag tittade på nya Avensis (generation III som kom 2009) så har denna ingen "kardantunnel" på golvet i baksätet, dvs någon behöver inte sitta med benen på var sin sida om denna "tunnel". Dock är jag osäker på om den där "bulan" på mitten platsen finns. Avensis är en stor och trygg familjebil, fast lite tråkig att köra.
Har man en gång haft en bil med riktiga stolar bak vill man aldrig gå tillbaka till en traditionell kombi. Tycker att de exempel Marianne radar upp låter som utmärkta val allihop. Väljer man sedan en 7-sitsig variant, men låter låtsassätena längst bak vara nerfällda så har man en bagageutrymme som slår de flesta kombibilar.
Janne G, har säkert rätt i att en "buss" lastar mer än en kombi. Men de uppradade alternativen som Marianne Sterner listade är alla lite vanskliga att äga, många fel och brister och det kan bli dyrt i slutändan. PSA gruppens bilar hade jag inte vågat ge mig på, möjligtvis Ford/Opel kan vara något som kanske håller lite bättre. Till stor del handlar det väl också om hur pass ny bil man kan köpa för att slippa problem.
Om "Trebarnsfar" är nöjd med VW så finns det ju en mindre "buss" hos samma tillverkare med separata stolar bak, nämligen Touran. Många bra alternativ har redan räknats upp, men Toyota Verso är ett japanskt alternativ på samma tema. Ett "annorlunda" alternativ kan vara Skoda Yeti, som är en cross over med separata stolar bak, om den räcker till storleksmässigt...
Skribenten vill köpa en mindre bil än en Sharan, och här sitter ni och rekommenderar "S-Max", "7-sitsig bil utan låtsassätena", osv...
HALLÅ. Fadern vill ha en mindre bil än vad han har idag.
Touran skulle nog vara ett ypperligt val om du är nöjd med Sharan. Den har i mångt och mycket samma rymd som Sharan, utan att vara särskilt bussaktig.
C-Max kan fungera, men tre ungar i baksätet på den känns högst tveksamt.
Någon Peugot, Renault eller Cittra hade jag inte rekommenderar min värsta fiende.
Annars finns det ju en hoper av rymliga vanliga kombis. Tycker nog att ni kanske skulle provsitta och provköra några sådana innan ni utesluter det helt. Då får ni ett rejält större valalternativ. Varför inte en Skoda Superb där man sitter som en kung i baksätet? Kan inte tänka mig att något barn skulle sitta dåligt i den, oavsett sittplats. Visserligen en stor bil, men trots allt "bara" fem-sitsig.
Avensis som någon redan nämnt kan vara ett annat bra alternativ. Utan kardantunneln i mitten har jag även där svårt att tro att något barn skulle sitta särskilt dåligt.
Tack för era svar.
Jag tror dock att Skalman1 bäst förstod min kanske något oklara fråga. Jag är INTE ute efter en buss igen, varken liten eller stor och absolut inte nåt franskt, då hade jag behållit den jag har. Det jag vill ha är en vanlig kombi/sedan med ett baksäte som duger för tre personer. Mercedes E-klass verkar efter lite mer studier har ett hyfsat baksäte och prismässigt är det ju inte så svettigt som jag först trodde (ja, det är en ny tjänstebil jag skall ha).
Ja, Touran är väl ett bra val. Dock är det en gammal modell som är på utgående och den är ju lite familjebussig den också.
"Vad ersätter bussen?"
Svar: tåget såklart!
RobertSt2: konstigt nog är det ju precis tvärtom i Sverige. Det är ju väldigt sällan det är bussarna som står still och tågen som går...
Kanske Skoda Superb är ett alternativ, där kan vi tala om "slösande" utrymme för baksätespassagerarna. Dock verkar transmissionstunneln ta mycket av fotutrymmet för mittenpassageraren. Toyota Avensis har ju endast en mindre upphöjning i mitten (som Styggavargen sa). Nya Passaten kanske känns rymlig i baksätet med?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.