Motorlampan på frågeställarens Opel Vectra lyser gult.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Opel Vectra -04. Vad kan det vara för fel när motorlampan på instrumentpanelen lyser gult? Trots att lampan med motorsymbolen lyser går bilen som en klocka.
Micke
Svar:
Lampan med motorsymbolen indikerar att det troligen har uppstått något elektronikfel. Bilen kan gå bra ett tag, men bör in på verkstad för en felanalys innan något allvarligare händer. Undersökningen kan säkert klaras av på någon timme hos en auktoriserad märkesverkstad. Kostnaden kan variera mellan olika verkstäder. Du bör göra upp om priset innan bilen lämnas in.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Fråga:
Jag har en Opel Vectra -04. Vad kan det vara för fel när motorlampan på instrumentpanelen lyser gult? Trots att lampan med motorsymbolen lyser går bilen som en klocka.
Micke
Svar:
Lampan med motorsymbolen indikerar att det troligen har uppstått något elektronikfel. Bilen kan gå bra ett tag, men bör in på verkstad för en felanalys innan något allvarligare händer. Undersökningen kan säkert klaras av på någon timme hos en auktoriserad märkesverkstad. Kostnaden kan variera mellan olika verkstäder. Du bör göra upp om priset innan bilen lämnas in.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag hade en Corsa 2005 som motorlampan lyste, bilen var inne hos säljare flera gånger men dom lyckades aldrig fixa det. Från det man släckte det, så tändes det igen efter ca 10 mils körning. Men bilen gick bra, och körde med bilen ca 3 år, tills jag bytte bil. Så jag tror det var nåt med givaren, fast jag vet inte. Köpte från biltema instrument så jag kunde släcka lampan själv. Men den tändes som sagt efter omkring 10 mils körning igen. Men var tvungen att kunna släcka för att kunna besikta bilen.
En av de mest typiska felen är att en av O2-sensorerna har ett fel. Oftast fel i strömförsörjning eller fel resistans i värmeelementet.
Kör man "gammalt skrot bil" <2005 då fixas lampan oftast med enkelt metod: koppla ur batteriet för 15min eller lämna övernatt avkopplad.
Kör man "ny garanti bil" då lampan fixas gratis hos aukt. verkstad.
Kör man relativt "ny bil utan eller efter garanti" då hamnar man oftast i oändliga kostsamma felsökningar och även felaktig diagnostik och man spenderar pengarna på onödiga reparationer. Välkommen till helvete!
Enligt Bosse Bildoktor :-) så ska man skita i gula motorlampor på äldre bilar så länge bilen går bra.
Normalt ska det innebära att motorn går ner på ett nödläge med reducerad effekt, om det inte inträffar är det inte så troligt att det är ett verkligt fel utan mer någon sensor i diagnossystemet som krånglar.
Men trots det får man väl ge det en chans genom att undersöka om det finns något verkligt fel, men det där med den dumma besiktningen är ju ett problem.
Det som daem0n skrev är det första man ska prova - Koppla ur batteriet och gör en "norsk reset"
Hjälper inte detta så är det ofta ABS-bromsgivaren som det kommit fukt i - Åtminstone är det här man ska börja felsöka. En ny givare kostar inte många kronor på bildelsbasen.se
OBD2 verktyg för att läsa ut felkoder kostar inte så mycket nu för tiden, förutsatt att man inte köper biltillverkarnas egna, för dom kostar skjortan.
Det finns flera varianter. Ex.vis. dom med egen skärm, eller enklare som bara är en dongle där man får koppla till en smartphone eller dator med programvara.
Kanske kan låta krångligt, men är något dom flesta bör klara av.
OBD2 uttaget i Vectra sitter under askkoppen.
"Undersökningen kan säkert klaras av på någon timme hos en auktoriserad märkesverkstad"
Varför just hos dem? Det finns ju massor av billigare alternativ, även om märkesverkstaden kan förväntas kunna bilen bäst.
Jag skulle hellre gå till en välrenommerad allbilsverkstad.
En bit eltejp framför så slipper man se eländet
Hultarn : Sen när allbilverkstaden läst av koderna skickar dom den vidare till märkesverkstaden för att lagas. =)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.