Nästa artikel
Bilfrågan: Vad är slitvärde?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad är slitvärde?

Publicerad 6 maj 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren vill ha en närmare förklaring om däckens slitvärde.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag saknar en förklaring till däckens slitvärde i sommardäckstestet i Vi Bilägare nr 4/2016. Är 240 maximal slitstyrka? Eller är 400 ett mått på bättre livslängd hos däcket?
Tommy O
 
Svar:
”Slitvärde” kommer från ett värderingssystem som är obligatoriskt i USA. UTQG är ett ratingsystem som, precis som EU:labelling, är avsett att ge konsumenterna hjälp att få reda på olika däcks prestanda. UTQG betyder Uniform Tire Quality Grading. Betyg anges för Treadwear (slitvärde), Traction (bromsning i väta) och Temperature (värmetålighet).
Treadwear ska ge en uppfattning om slithärdighet/livslängd och utgår från ett kontrolldäck som har värdet 100. Enligt uppgift körs testdäcket på en 640 km lång sträcka 18 varv under regelbundna mönsterdjupsmätningar (var 2 180:e km) för att få en predestinerad livslängd.
Traction är ett betyg på bromsförmåga/bromssträcka i väta. Högsta betyg är AA, därefter A, B och C.
Temperature handlar om värmeuppbyggnad, där A är bäst av A, B och C.
Testerna har gjorts i Texas på vanlig väg och med särskilt tillverkade referensdäck för att sätta testdäckens betyg. Tillverkarna sätter själva betygen som är mer av en vägledning för konsumenten än exakta värden. Det går bara att jämföra slitvärdena hos däck av samma fabrikat eftersom däcktillverkarna kan ha lite olika graderingsgrunder.
Ju högre värdet kommer från basdäckets siffra 100 desto bättre ska livslängden vara. Det betyder dock inte att ett däck som får slitvärdet 400 håller fyra gånger så länge som basdäcket.
EU har inte tagit efter slitvärdet utan anger bara våtgrepp, bränsleförbrukning (rullmotstånd) och buller när bilen passerar. Betyg A är bäst och G sämst.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-06 09:00
LeifV

@antifeministen: Inte helt säkert. I USA så har de stämningsverktyget, dvs om Nokian kört sitt testfusk där så hade risken varit mycket stor för en bunt dyra stämningar.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-06 09:37
Pi

....och aldrig mera en bil för M3 för alla fuskar - på nåt sätt.

#3 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Väldigt märkligt testsystem. Man själv uppger ett värde som jämförs med en egen godtycklig produkt ( däck). Man kan säga att värdet har inget värde! Jag har kört på ett par Michelin, Energi saver för sommar och X Ice 2 dubbad på vinter, 1500 mil per år, i tio år, totalt 15000 mil och mycket av monsterdjupet är kvar fortfarande. I år skall byta båda efter 10 år. Jag måste tillägga att jag har kört mycket " aktivt" :-) Jag antar att det blir Michelin Energi Saver och X Ice 3 den här gången.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-11 12:48
Bortom

Ju längre ett däck håller (högre slitvärde) desto hårdare är dess gummiblandning, vilket också innebär att det har sämre, ofta bra mycket sämre, fäste! Det är mindre avgörande på torrt och varmt underlag (Södra USA med sina 30-35 grader under halva året) men förödande på vått underlag och kall asfalt (under 20 + grader) hos oss på Norden.

#5 • Uppdaterat: 2016-10-06 20:43
saabnisse

Kommer någon ihåg de första Michelin X som ofta höll längre än bilarna de satt på!
Men i övrigt?
Men hände inget blev det ju billigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.