Mercedes CLS, 2010–2014.
”Uppdateras styrningen av växellådan vid service på märkesverkstad eller kan man beställa en särskild uppdatering?”
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag äger tre moderna Mercedes-modeller med likadana automatlådor: 7G-tronic. De sitter i en SLK 350 -11, en CLS 500 -13 och en GLK 350 4-Matic -14. Automatlådorna växlar lite olika. Den äldsta tycks växla hårdast. Frågan är om mjukvaran utvecklas. Uppdateras styrningen vid varje service på märkesverkstad eller kan man beställa en särskild uppdatering?
Mats F
Svar:
Mjukvaran utvecklas hela tiden hos fabriken. Att det skiljer i växlingsegenskap förklaras av att det handlar om olika bilmodeller med olika motorfamiljer.
I dessa fall handlar det dels om en SLK 172 med motor M276 (sugmotor), en CLS 218 med motor M278 (bi-turbo) och en GLK 204 (4-Matic) med motor M276. Samtliga dessa tre bilar har olika konfigurationer och har givetvis kalibrerats för att ge dem egenskaper som fabriken anser att de ska ha.
Alla våra automatväxellådor och motorstyrningar är av adaptiv typ, vilket innebär att både respons och växlingskaraktär kan ändras i fordonen beroende på typen av körning. Växellådan anpassar sig hela tiden för att växla optimalt under hela sin livscykel.
Givetvis kan programvaran till växellådorna vid behov uppdateras av verkstäderna.
Om kunden har synpunkter på växlingskvaliteten i något av sina fordon kan våra auktoriserade verkstäder ställa en diagnos om det föreligger behov av kalibrering.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige AB
Diskutera: I vilken bil sitter din favorit bland bilhistoriens automatlådor?
Fråga:
Jag äger tre moderna Mercedes-modeller med likadana automatlådor: 7G-tronic. De sitter i en SLK 350 -11, en CLS 500 -13 och en GLK 350 4-Matic -14. Automatlådorna växlar lite olika. Den äldsta tycks växla hårdast. Frågan är om mjukvaran utvecklas. Uppdateras styrningen vid varje service på märkesverkstad eller kan man beställa en särskild uppdatering?
Mats F
Svar:
Mjukvaran utvecklas hela tiden hos fabriken. Att det skiljer i växlingsegenskap förklaras av att det handlar om olika bilmodeller med olika motorfamiljer.
I dessa fall handlar det dels om en SLK 172 med motor M276 (sugmotor), en CLS 218 med motor M278 (bi-turbo) och en GLK 204 (4-Matic) med motor M276. Samtliga dessa tre bilar har olika konfigurationer och har givetvis kalibrerats för att ge dem egenskaper som fabriken anser att de ska ha.
Alla våra automatväxellådor och motorstyrningar är av adaptiv typ, vilket innebär att både respons och växlingskaraktär kan ändras i fordonen beroende på typen av körning. Växellådan anpassar sig hela tiden för att växla optimalt under hela sin livscykel.
Givetvis kan programvaran till växellådorna vid behov uppdateras av verkstäderna.
Om kunden har synpunkter på växlingskvaliteten i något av sina fordon kan våra auktoriserade verkstäder ställa en diagnos om det föreligger behov av kalibrering.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige AB
Diskutera: I vilken bil sitter din favorit bland bilhistoriens automatlådor?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och hur vet verkstaden att kalibreringsbehov föreligger? Min 722.9 (7G-Tronic, 2012) växlar grovt ner i vissa växlar men enligt verkstadskillen växlar alla grovt och verkstan, lägligt nog, ´hittade´ inget fel...
Lådan är visserligen adaptiv men endast när det gäller växlingspunkterna men inte växlingskvalitén!
Det Mercedes är riktigt bra på att bortförklara fel... istället för att se till att bilen från början har den kvalité man förväntar sig och betalar för!
Hur långt har lådan gått? Dags att spola rent kanske?
Det blir allt vanligare idag att biltillverkare försöker bortförklara alla missar och felkonstruktioner, det blir billigare för dem.
Frågan var: Bästa automatlådan?
Det är sannolikt den 8-vxl som jag har i min BMW - tillverkas av ZF - kalibrering gjord av BMW.
Förutom att jag tycker att den är fantastiskt bra, får den genomgående bra recensioner i "alla" biltidningar.
AMoS gav den högst betyg av alla i en jämförelse som egentligen var mellan dubbelkopplingsväxellådor.
Nu kommer det ett gäng 9- och 10 vxl lådor som kanske är ännu bättre.
Jag gillar BMW:s lådor. Min Mercedes GLK 220cdi 4-matic tycker jag dock växlar något mjukare än automaten i en BMW 520. Men skillnaden är så hårfin där, så det kan förklaras av setupen på lådan.
WV-koncernen är jag inte lika förtjust i när det gäller automater. Volvo har en aning gammalmodiga automater som visserligen växlar mjukt, men är extremt sega jämfört med de stora tyska tillverkarnas automater.
Annars är automaten som sitter i RangeRover (förra generationen, har inte provkört nuvarande) sanslöst mjuka.
Gillar också automatlådorna i gammla 70-tals "Grosse Mercedes". Helt otroligt mjuka för sin tid, men mycket effektförlust. Samma sak gäller också amerikanska lyxbilar från 60 och 70-talen.
Jag har nyligen köpt en E-klass coupe -10 med 722.9 lådan och jag har samma problem med hårda växlingar på dom lägre växlarna, spec 2-3, en uppdatering och nollställning av lådan har inte hjälpt.
Dessutom så "växlar" lådan på tvåans växel runt 2000rpm, verkstan har ingen aning om vad felet kan vara men dom ska pröva att lära om lådan från grunden, momentomvandlaren också tror jag.
Någon som varit med om nått liknande?
Jag vet att ambulanser haft problem med programeringen av lådan i Mercedes från tid till annan.
Kolla med någon Mercedes-mek som inte arbetar på en auktoriserad verkstad. De är ofta mer reparations och problemlösare än de stora verkstäderna, som mer har montörer och servicepersonal.
Här i Örebro finns åtminstone en som är riktigt, riktigt duktig på deras bilar. Kommer dock inte ihåg hans namn just nu, men om du är i trakten kanske jag kan ta reda på det.
Finns det någon bättre vx låda än BMW s steptronic låda, växlar helt gudomligt i min M235i.
OK, ett sent inlägg.
Enligt min mening är Mercedes växellådor nästan lika bra som BMW. Men inte riktigt.
Skönast automat har nästan gamla Cadillacs och Mercedes från 60-80 talen. Silkesmjuka. Men inte särskilt effektiva eller bränslesnåla.
Min Merca GLK växlar silkesmjukt, men jag vet att de har lite ojämn setup på sina bilar, på något sätt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.