"Subaru har tänkt sig stå för 75 procent av kostnaden. Jag tycker att felet är ursprungligt och att de ska ta hela kostnaden." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Subaru Outback 2016 där regnsensorn plötsligt började ge ifrån sig en vätska som rann i en tunn sträng på insidan av vindrutan. Vätskan har visat sig vara silikon som av värme blivit flytande. Enligt verkstaden är felet ursprungligt genom att fel blandning har använts. Subaru har tänkt sig stå för 75 procent av kostnaden och jag får ta resterande kostnad på cirka 700 kr. Jag har frågat Subaruverkstaden och även Subaru Nordic om konsekvenser av att inte åtgärda detta, men inte fått svar. Jag tycker att felet är ursprungligt och att Subaru ska ta hela kostnaden.
Anders
Svar:
Spontant kan jag hålla med. ”Ursprungligt fel” finns reglerat i konsumentköplagen. I det här fallet har verkstaden uttalat att tillverkaren använt en felaktig komponent och därför kommit med ett goodwill-erbjudande. Vi vände oss till konsumentverket och där svarade Johan Westergren: ”Om det passerat tre år sedan konsumenten köpte bilen, och denne inte har garanti som ännu gäller, har konsumenten inte rätt att reklamera. Då får konsumenten acceptera Subarus goodwill-erbjudande. Om köpet däremot gjordes inom tre år, eller efter tre år men konsumenten fortfarande hade garanti, får denne reklamera. Säljaren har då ansvar för felet om det är ursprungligt – då ska säljaren stå för hela reparationskostnaden.” Så vitt vi kan se har det passerat mer än tre år sedan köpet i det här fallet. Bilägaren beslutade sig för att avvakta efter att ha tagit reda på att det endast var tätningen mot rutan som påverkades och inte funktionen i övrigt. Ägaren har bestämt sig för att avvakta eftersom sensorn fungerar och åtagandet gäller i ett år.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du fått något reparerat på din bil på goowill från biltillverkaren?
Fråga:
Jag har en Subaru Outback 2016 där regnsensorn plötsligt började ge ifrån sig en vätska som rann i en tunn sträng på insidan av vindrutan. Vätskan har visat sig vara silikon som av värme blivit flytande. Enligt verkstaden är felet ursprungligt genom att fel blandning har använts. Subaru har tänkt sig stå för 75 procent av kostnaden och jag får ta resterande kostnad på cirka 700 kr. Jag har frågat Subaruverkstaden och även Subaru Nordic om konsekvenser av att inte åtgärda detta, men inte fått svar. Jag tycker att felet är ursprungligt och att Subaru ska ta hela kostnaden.
Anders
Svar:
Spontant kan jag hålla med. ”Ursprungligt fel” finns reglerat i konsumentköplagen. I det här fallet har verkstaden uttalat att tillverkaren använt en felaktig komponent och därför kommit med ett goodwill-erbjudande. Vi vände oss till konsumentverket och där svarade Johan Westergren: ”Om det passerat tre år sedan konsumenten köpte bilen, och denne inte har garanti som ännu gäller, har konsumenten inte rätt att reklamera. Då får konsumenten acceptera Subarus goodwill-erbjudande. Om köpet däremot gjordes inom tre år, eller efter tre år men konsumenten fortfarande hade garanti, får denne reklamera. Säljaren har då ansvar för felet om det är ursprungligt – då ska säljaren stå för hela reparationskostnaden.” Så vitt vi kan se har det passerat mer än tre år sedan köpet i det här fallet. Bilägaren beslutade sig för att avvakta efter att ha tagit reda på att det endast var tätningen mot rutan som påverkades och inte funktionen i övrigt. Ägaren har bestämt sig för att avvakta eftersom sensorn fungerar och åtagandet gäller i ett år.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du fått något reparerat på din bil på goowill från biltillverkaren?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.