"Går det att rota fram information om medelålder och genomsnittlig körsträcka på svenska bilar när de skrotas?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Det skulle vara intressant att veta medelålder och genomsnittlig körsträcka på svenska bilar när de skrotas. Går det att rota fram den informationen?
Magnus A
Svar:
Vi ställde frågan såväl till Transportstyrelsen som till Statistiska Centralbyrån och Trafikanalys. Transportstyrelsen meddelade att de saknar den statistiken. Från Trafikanalys meddelar Anette Myhr att: ”2018 var en personbil som skrotades i genomsnitt 18 år gammal. Vi beräknar i dag årliga körsträckor med hjälp av mätarställningsuppgifter från Transportstyrelsen. Men då avregistrerade fordon försvinner ur registret krävs en hel del matchning för att kunna få fram körsträckan och det är tyvärr inget vi gjort”. Från SCB kom inget svar alls.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Det skulle vara intressant att veta medelålder och genomsnittlig körsträcka på svenska bilar när de skrotas. Går det att rota fram den informationen?
Magnus A
Svar:
Vi ställde frågan såväl till Transportstyrelsen som till Statistiska Centralbyrån och Trafikanalys. Transportstyrelsen meddelade att de saknar den statistiken. Från Trafikanalys meddelar Anette Myhr att: ”2018 var en personbil som skrotades i genomsnitt 18 år gammal. Vi beräknar i dag årliga körsträckor med hjälp av mätarställningsuppgifter från Transportstyrelsen. Men då avregistrerade fordon försvinner ur registret krävs en hel del matchning för att kunna få fram körsträckan och det är tyvärr inget vi gjort”. Från SCB kom inget svar alls.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har - av olika anledningar - koll på SAAB 9000. Min är 22 år och har gått 29500 mil, vilket jag tror är ganska typiskt för 9000.
Bilen konstruerades för en livslängd av 17 år och 1500 mil/år, och jag tror att det stämmer ganska bra. Det är oftare rosten än mekaniska problem som fört 9000 till skroten. Motorn - "järnspisen" - är en av marknadens mest hållbara - konstruerad och tillverkad av Scania.
Tjalle, med "Järnspisen", menar du sugmotorn på 2,3 liter? En otroligt fin motor som jag hade i en 900NG, även om den var lite törstig. Motorn var nog det bästa med den bilen...
Järnspisen fanns i flera versioner: 2.0 och 2.3: sug och turbo. Sugmotorerna var dom som var minst attraktiva - men nästintill outslitliga.
900NG är den "sämsta" bil SAAB tillverkat.
I genomsnitt 18 år låter väl ganska rimligt. Även de bästa kan ju ha stora rostproblem och värdet är nog så lågt att ingen kostar på dyrbara reparationer på en sådan gammal bil.
Tjalle, nu ska väl det här inte bli något "Saab-snack", men jag håller med dig om 900NG. Min rostade pga galvaniserande strömmar i lister, som var en blandning av plast och metall om jag inte minns fel. Packboxar strulade etc. Däremot har jag en Saab 9-3 OG i min ägo som snart fyller 18 och den har inte en rostfläck! Har varit väldigt problemfri genom åren, så något hände nog med kvaliteten, då det i stort sett är samma bil i grunden.
Jag har en gammal 2.0 turbomaskin i garaget från en skrotad 900 NG. BMW-växellådan den skulle monteras mot finns också kvar precis som bakaxeln från en 240, men Calibran som var tänkt mottagare hamnade på skroten den med.
Det heter stänkskydd, inte stänklappar.
Hoppas att inte krockade bilar är medräknade för då blir siffran helt missvisande. Jag brukar skrota mina bilar när de har passerat 30 år och 450000-500000' km. Eller sälja "till livs". Forden blev 33 år och Volvon 30 år. Ingen såldes för att den var "slut".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.