På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Citroën C3 Aircross 2018 som det inte går att uppdatera GPS-kartan på. Många fel vartefter vägar byggs om och till. Jag har gjort en uppdatering när jag köpte den 2019 via My Citroën-appen. Provar nu på nätet men mitt VF7-nummer är inte giltigt! Besöker återförsäljaren som inte kan hjälpa mej. Startar appen igen som rapporterar 2 uppdateringar skärm och karta. Följer instruktionerna till punkt och pricka 3 gånger. Men får svaret att ”ingen giltig media har upptäckts”. Det är TomTom-karta som kräver serienummer på enheten så där blir det stopp. Jag har inga problem med att betala för en karta men hur gör jag?
Ulf Söderholm
Svar:
Jag kollade uppdatering mot Citroën Service Store. Där uppges att nya bilar har åtkomst till alla tjänster i Connected Navigation Pack under tre år. Därefter kan ägaren prenumerera på en förlängning mot en avgift.
Vände mig därefter till importören KW Bruun som bekräftar att ”om bilen varit utrustad med Connected Navigation och TomTom ingått i den tjänsten går det att förlänga mot betalning efter att den löpt ut efter tre år. Kartorna i sig är inget som kostar. Vi rekommenderar kunden att besöka en auktoriserad Citroënverkstad för
hjälp”.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 22 augusti 2022 Jag har en C5 Aircross och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.