Nästa artikel
Bilfrågan: Undersökningar om magnetfält i elbilar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Undersökningar om magnetfält i elbilar?

Publicerad 15 oktober 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
"I en elbil sitter man bokstavligt uppe på ett stort batteri. Finns undersökningar om magnetfält?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det var en ganska stor diskussion angående magnetfält i bilar med batteriet bak. I en elbil sitter man bokstavligt uppe på ett stort batteri samt ett flertal elmotorer och kablar. Finns det några undersökningar angående detta?
Lasse

Svar:
Det här är en fråga som varit uppe tidigare i Vi Bilägare. Placeras ett vanligt startbatteri på annan plats än i motorrummet uppstår inte förhöjda värden om plus- och minuskabel dras invid varandra, istället för att bara låta karossen fungera som minus. Enligt Tesla Club Sweden gav Model S vid mätning låga värden. Vi Bilägare testade också hybriden Prius som hade lågt magnetfält. 2010 publicerade Strålsäkerhetsmyndigheten en rapport om olika färdmedels magnetfält: olika tåg, T-bana, spårvagn samt bussar och bilar. Man fick då högsta värdena i vissa tåg men med stora variationer och ändå väl under rekommenderade högsta nivåer. Oberoende mätningar av magnetfält i elbilar har så vitt jag känner till inte genomförts – ännu.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Oroar du dig för magnetfältet i elbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-15 13:28
Jordnära

Eftersom alla elbilar använder växelströmsmotorer (Utom farmor ankas) bildas det en annan sorts magnetfält mellan frekvensregulatorn och motorn. Likström bildar inte för människan lika skadliga magnetfält. Det beror alltså lite på layouten hur mycket magnetfält som når människorna i bilen. Förmodligen är det inget vi vanliga dödliga behöver oroa oss för. Det är ju väldokumenterade och mätbara fenomen. Magnetfält har givetvis en viss inverkan på teknisk utrustning.

#2 • Uppdaterat: 2019-10-15 17:30
humor

Lasse detta är inget problem. Finns viktigare frågor.

#3 • Uppdaterat: 2019-10-15 20:34
rnilson

För personbilar finns det lagkrav som anger hur mycket elektromagnetisk strålning de får avge. Certifieringsprov görs.
Lagkravsmässigt är det generellt mycket högre krav på personbilar än på andra typer av fordon.

#4 • Uppdaterat: 2019-10-15 21:16
N-iklas

"Enligt Tesla Club Sweden gav Model S vid mätning låga värden."
Njae...
Det är kraftigt förenklat och nonchalant uttryckt.

"Håller man jämn fart uppmätte vi mellan 0.1-0.2 µT i huvudhöjd vid förarstolen. Vid acceleration ökade magnetfältet till 0.4-0.8 µT."

"Högsta nivåerna på 1.2 µT i bilen uppmättes vid baksätet där man sitter ovanpå motorn. Vid körning i jämn fart sjönk nivåerna där till 0.4 µT."

0.1-0.2 µT är jämförelsevis låga värden ja, men övriga uppmätta värden är inte låga, 0,3 Mikrotesla µT är gränsen, högre än det är absolut inte bra och måste anses som underkänt.

Vill man vara väldigt välvillig kan man kanske acceptera 0.4, men frågan är om detta är något man kan eller bör vara välvillig emot?
Förmodligen inte.
Och huruvida andra värden fanns i andra delar av bilen kommenteras inte.

Det som skadar och strider mot majoritetens intressen och åsikter brukar vanligen systematiskt förringas och förtryckas.

Detta är ett stort problem i flertalet moderna bilar, några undantag finns märkligt nog men de är undantag.

En vanlig VW Golf har allmänt skyhöga värden lite överallt vilket jag själv mätt upp och därför mycket väl vet.

En Toyota Yaris Hybrid har genomgående lägre värden där de högsta huvudsakligen ligger runt batteriet under baksätet, men det är också en mindre och enklare utrustad bil vilket därför medför lägre värden av den orsaken.

Ju mer elektronisk och digital utrustning som finns i utrustningen desto mer omfattande strålning.
Vilket man kan förvänta sig hitta i mer eller mindre alla moderna nya bilar, eftersom det ökar vikten och kostar pengar att skärma av och använda dyrare teknik för att förhindra sådant.

Problemet är omfattande och enda orsaken till att det inte mäts är dumhet.
Eller mer korrekt beror det på att människor är så lätta att lura.

Industrin och politikerna vill dölja riskerna med den moderna tekniken eftersom samhället skulle kollapsa och viktiga industrier som har miljontals anställda skulle få stora problem om farorna erkändes, därför gör man allt för att förhindra att allmänheten kommer till insikt.

Detta är samma kategori som försöket att bevisa att rökning inte är skadligt som tobaksindustrin körde med i 20 år genom köpa forskare och falska forskningsresultat, de s.k. klimatförnekarna och deras falska argument, religiösa extremisters "Intelligent Design" och Scientologins argument och läror.

Kort sagt, förnekar man problemet med elektromagnetism och mikrovågor är man en suspekt typ med dolda ljusskygga motiv eller tomtar på loftet.

https://www.youtube.com/watch?v=My5leLBbNqI

#5 • Uppdaterat: 2019-10-15 21:36
L. Mäkinen

Intelligentes,
Myndigheten heter Strålsäkerhetsmyndigheten och bör inte mixas med galenpannorna i Strålskydsstiftelsen som saknar all form av teknisk förståelse.
5G har kortare räckvidd än 4G och knappast större risk än den nuvarande som är att anse som ofarlig.

#6 • Uppdaterat: 2019-10-16 11:43
N-iklas

Aj aj, då får man väl plocka fram dynamitlådan och ge sig ut på mastsprängarturné då, hå jaja...
Nåja det finns ju andra sätt att få själviska och ansvarslösa kapitalister att ta sitt förnuft till fånga.

#7 • Uppdaterat: 2019-10-16 13:58
L. Mäkinen

Att masterna sitter tätare innebär inte "mer strålning". Man kompenserar för att fältet absorberas mer effektivt av omgivningen.
Fast med de ryska medierna som sprider sin desinformation får man små folkstormar av okunniga som vill förbjuda allt från GMO till 5G eller elbilar.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-18 13:08
Roger Skagerström1

Hade vi tagit något märkbar skada av mobilmaster eller magnetfält i bilar hade vi dött ut i apstadiet.Varje solstorm hade inneburit armageddon.

#9 • Uppdaterat: 2019-10-19 15:35
PREVIA

Ingen har frågat hur det ser ut med magnetfälten i pendeltågen där 12 000 kW letar sig ner från Växelriktare på taket till motorerna i boggin! Pendeltågen har återmatning vid inbromsning likt elbilarnas enpedalkörning så att de mekaniska bromsarna behövs först när tåget står nästan l still för att det inte skall börja rulla iväg!
https://docplayer.se/4297221-Matning-av-lagfrekventa-magnetfalt-i-bilar.html

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.