Nästa artikel
Bilfrågan: Undersökningar om magnetfält i elbilar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Undersökningar om magnetfält i elbilar?

Publicerad 15 oktober 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
"I en elbil sitter man bokstavligt uppe på ett stort batteri. Finns undersökningar om magnetfält?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det var en ganska stor diskussion angående magnetfält i bilar med batteriet bak. I en elbil sitter man bokstavligt uppe på ett stort batteri samt ett flertal elmotorer och kablar. Finns det några undersökningar angående detta?
Lasse

Svar:
Det här är en fråga som varit uppe tidigare i Vi Bilägare. Placeras ett vanligt startbatteri på annan plats än i motorrummet uppstår inte förhöjda värden om plus- och minuskabel dras invid varandra, istället för att bara låta karossen fungera som minus. Enligt Tesla Club Sweden gav Model S vid mätning låga värden. Vi Bilägare testade också hybriden Prius som hade lågt magnetfält. 2010 publicerade Strålsäkerhetsmyndigheten en rapport om olika färdmedels magnetfält: olika tåg, T-bana, spårvagn samt bussar och bilar. Man fick då högsta värdena i vissa tåg men med stora variationer och ändå väl under rekommenderade högsta nivåer. Oberoende mätningar av magnetfält i elbilar har så vitt jag känner till inte genomförts – ännu.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Oroar du dig för magnetfältet i elbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2019-10-16 13:58
L. Mäkinen

Att masterna sitter tätare innebär inte "mer strålning". Man kompenserar för att fältet absorberas mer effektivt av omgivningen.
Fast med de ryska medierna som sprider sin desinformation får man små folkstormar av okunniga som vill förbjuda allt från GMO till 5G eller elbilar.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-18 13:08
Roger Skagerström1

Hade vi tagit något märkbar skada av mobilmaster eller magnetfält i bilar hade vi dött ut i apstadiet.Varje solstorm hade inneburit armageddon.

#9 • Uppdaterat: 2019-10-19 15:35
PREVIA

Ingen har frågat hur det ser ut med magnetfälten i pendeltågen där 12 000 kW letar sig ner från Växelriktare på taket till motorerna i boggin! Pendeltågen har återmatning vid inbromsning likt elbilarnas enpedalkörning så att de mekaniska bromsarna behövs först när tåget står nästan l still för att det inte skall börja rulla iväg!
https://docplayer.se/4297221-Matning-av-lagfrekventa-magnetfalt-i-bilar.html

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.