Drar bilen mer om det är varmt ute? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Skoda Fabia TSI 1,2. Datorn börjar visa den genomsnittliga förbrukningen när jag kört 0,3 km efter kallstart. Förbrukningen är givetvis hög i början, medan kallstartventilen ger ett bränsletillskott. Vid en yttertemperatur på +10 grader ligger den först visade förbrukningen kring 12 l/100 km. Är temperaturen +25 grader visas en förbrukning kring 25 l/100 km. När vi hade choke i bilarna var man van att choka mer ju kallare det var. Jag tolkar de siffror min bils dator visar som att bilen chokas mer ju varmare det är. Jag har gjort felanmälan till Skoda men fått svaret att det är normalt. Jag har begärt förklaring men får ingen.
Lars-Erik Larsson
Svar:
Det är svårt att göra en förbrukningsvärdering under de första kilometrarna. När motorn går i kallstartsläge (med choken aktiverad) är färddatorns visning i momentan eller genomsnittlig förbrukning (sedan start) extremt känslig för vilket gaspådrag som ges. Bara någon millimeter mer nedtryckt gas ger ett helt annat förbrukningsvärde och det är inte möjligt att jämföra förbrukningen från gång till annan. Förbrukningen påverkas även av om vägen är plan eller lutar. Vi rekommenderar bilägaren att låta en Skodaverkstad funktionstesta motorn/färddatorn för att säkerställa att det inte är något fel.
Håkan Grentzelius, Skoda Sverige
Diskutera: Har du upplevt att bilen drar mer när det är varmt?
Fråga:
Jag har en Skoda Fabia TSI 1,2. Datorn börjar visa den genomsnittliga förbrukningen när jag kört 0,3 km efter kallstart. Förbrukningen är givetvis hög i början, medan kallstartventilen ger ett bränsletillskott. Vid en yttertemperatur på +10 grader ligger den först visade förbrukningen kring 12 l/100 km. Är temperaturen +25 grader visas en förbrukning kring 25 l/100 km. När vi hade choke i bilarna var man van att choka mer ju kallare det var. Jag tolkar de siffror min bils dator visar som att bilen chokas mer ju varmare det är. Jag har gjort felanmälan till Skoda men fått svaret att det är normalt. Jag har begärt förklaring men får ingen.
Lars-Erik Larsson
Svar:
Det är svårt att göra en förbrukningsvärdering under de första kilometrarna. När motorn går i kallstartsläge (med choken aktiverad) är färddatorns visning i momentan eller genomsnittlig förbrukning (sedan start) extremt känslig för vilket gaspådrag som ges. Bara någon millimeter mer nedtryckt gas ger ett helt annat förbrukningsvärde och det är inte möjligt att jämföra förbrukningen från gång till annan. Förbrukningen påverkas även av om vägen är plan eller lutar. Vi rekommenderar bilägaren att låta en Skodaverkstad funktionstesta motorn/färddatorn för att säkerställa att det inte är något fel.
Håkan Grentzelius, Skoda Sverige
Diskutera: Har du upplevt att bilen drar mer när det är varmt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vid start i +25 har L-EL förmodligen AC inkopplad. Vid start/nedkylning kan kompressor+kylfläkt (tvångsinkopplad?)+ kupefläkt dra uppemot 10 hk.
Tjalle - Det där har jag faktiskt inte tänkt på men det har säkert en ganska stor inverkan på bränsleförbrukningen. Har bilen stått i solen och det är kokhett i kupén går ju fläkten igång för fullt när AC:n försöker sänka temperaturen. Men åtminstone jag betalar nog den lilla kostnaden för att få en behaglig temp så fort som möjligt.
Motvind eller medvind? När jag för länge sedan körde en slö bensindriven lastbil (3,5 tonare) i fruktansvärd motvind var toppfarten ca 75 km. När jag sedan vände på samma väg och fick fruktansvärd medvind gick bilen upp i 120km :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.