Vindrutetorkarna stannar i fel läge, vad är felet? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Toyota Carina -94. Jag bytte vindrutetorkarmotor för ett år sedan. Från början gick vindrutetorkarna bra men efter ett halvår började de att krångla på så sätt att när jag stänger av dem så stannar de på halva rutan. De går inte ner till startläget där de ska vara. När jag kör dem i normal drift går de bra ända tills jag stänger dem, då ställer de sig på halva rutan. Har Vi Bilägare någon idé om vad som kan vara felet?
G.W.
SVAR:
Vindrutetorkarnas återgång till viloläge är en funktion som bygger på ett samspel mellan elektronik och mekanik. På en 20 år gammal bil kan ingen av dessa funktioner uteslutas som felkälla. För att utröna var felet sitter måste du uppsöka en verkstad.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?
FRÅGA:
Toyota Carina -94. Jag bytte vindrutetorkarmotor för ett år sedan. Från början gick vindrutetorkarna bra men efter ett halvår började de att krångla på så sätt att när jag stänger av dem så stannar de på halva rutan. De går inte ner till startläget där de ska vara. När jag kör dem i normal drift går de bra ända tills jag stänger dem, då ställer de sig på halva rutan. Har Vi Bilägare någon idé om vad som kan vara felet?
G.W.
SVAR:
Vindrutetorkarnas återgång till viloläge är en funktion som bygger på ett samspel mellan elektronik och mekanik. På en 20 år gammal bil kan ingen av dessa funktioner uteslutas som felkälla. För att utröna var felet sitter måste du uppsöka en verkstad.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Torkarna styrs med ett relä, som automatiskt ska stänga av torkarna så snart som når nollläge.
Det svåra är att hitta ett fungerande sånt.
Skandal att Toyotan pajar efter 20 år. dags för återkallning av alla Carina 94:or för kontroll och ev. åtgärd av torkarna.
Tyder på avsaknad av jordförbindelse som skall parkera torkaren. Byttes hela mekanismen? I så fall är det ju en garantifråga. Eller byttes bara själva motorn? Förr fanns inga reläer och konstigheter, det var bara + och - och sen gick torkaren. När man slog till torkaren så slog man till jord (inte +) som hjälpte torkaren bort från parkeringsläget och sedan tog jorden över från parkeringsbrytaren i mekanismen. När man då tar bort tillslaget av jord så fastnar torkaren i parkeringsläget så fort den kommer dit på första varvet.
Det enklaste och billigaste är utan tvekan att besöka Laga eller Bildelsbasen på nätet. Där kan man hitta delar till det mesta. Eller beställa från ex.vis 24 eller Mister Auto. (Har sidor på svenska, sänder hem till dörr). Bilen går inte genom besiktning som den är. Mannen har tydligen bytt torkarmotor själv innan och då bör det inte vara något problem. Man får ha i åtanke att en verkstad tar mins en tusenlapp för att öppna dörrarna.
Otroligt att inte rosten tagit den. Bara det är anmärkningsvärt, de årsmodellerna hade inte bästa rostskyddet.
Kolla länksystemet till torkarna. Någonstans finns en parkeringsbrytare. Någonting har flyttat på sig, varit dåligt åtdraget.
Kommer man bara åt så borde felet vara lätt att se.
Finns ingen "parkeringsbrytare" eller nåt sånt.
För att få torkarmotorn att tvärstanna kopplar man (ofta mekaniskt) om den som generator och kortsluter utgången,dvs den fgs extremt hög belastning och stannar då direkt..
"Bryter man bara spänningen" stannar elmotorn långsamt, dvs ute på halva rutan..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.