Nästa artikel
Bilfrågan: Tillåten konvertering?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tillåten konvertering?

Publicerad 5 februari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Skoda Fabia 2010, med projektor-halvljus. Får jag konvertera hel- och halvljus till xenon?
Sunaree Pakum

Svar:
Nej, det är inte tillåtet. All belysning ska vara E-märkt och godkänd för just den aktuella bilen. Xenon ger så starkt ljus att automatisk höjdreglering och strålkastarspolning också är ett krav.           
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du gjort några förändringar av ljuset på din bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-05 19:31
Eric H

Pillat lite med husbilen fr -91 i somras. Är H4-lampor så modif möjligheterna är begränsade. Nån kines H4-xenon var inte att tänka på, är ju inte ensam på vägen.
Nån LED H4? ser inte det som god möjlighet, LED-enheten är ju fysiskt fjärran från H4 och passar trol inte alls till strålkastarens optik..
Prövade med att byta lampor till 24V/75/70W, matade via DC/DC-omvandlar från 12V till 24V.
Tyvärr med nedslående resultat. Prövade med ända upp med 28V matningsspänning.
Sämre än jag trodde..Återvändsgränd.
Ska fortsätta fiffla nar jag återfår husbilen från vinterförvaringen. Troligen blir det två nya insatser ihop med en rätt kul kabelhärva med reläer från ett känt BildelsföreTag.
Mkt fiffigt gjort. 12V hämtas direkt från batteri (via säkr) och ordinarie hel/halvljuskablar matar bara reläerna så krämen till belysningen har bara en kort väg att gå Batteri - säkring - relä - lampa.
Minimalt med kopplimgsarbete krävs.
Var detta begripligt?.

#2 • Uppdaterat: 2019-02-06 06:02
Magnus.J

Eric H
Att koppla direkt från batteri via relä ska vara ett effektivt sätt att få bättre ljus vad jag förstått. Har dock inte prövat själv.
Däremot så ersatte jag mina H4:or med ett par Osram Night breaker, och upplever att ljuset blev bättre.

#3 • Uppdaterat: 2019-02-06 08:04
Eric H

Magnus J
Målet är ju korta ledningar, tjocka kablar och få kontaktpunkter som kan korrodera...
Nominell spänning för en "12V-lampa" är 13.2V. 15% underspänning ger halva ljuset..(om jag nu minns rätt)
Tittade lite på databladen för dessa superlampor typ Nightbreaker och man tycks ha löst problemet på enklaste sätt, man har sänkt nom spänning en smula och man får då mer ljus i utbyte mot lite kortare livslängd

#4 • Uppdaterat: 2019-02-09 11:39
bgl

Börja alltid med att mäta generatorspänningen.
Är den högre än vad som finns på andra möjliga anslutningsställen, prova att mata direkt (via säkring!) från generatorn.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.