"Dags att byta NOx-sensor för femte gången. Är det verkligen rimligt att den har så kort livslängd?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Mercedes GLC årsmodell 2016. Bilen har gått ca 7 000 mil. Nu är det dags att för femte gången lämna in bilen för byte av NOx-sensor. Denna gång blev det extra tråkigt, eftersom vi fick vända tillbaka från en påbörjad resa till Funäsdalen, låna min fars Volvo V90, och börja om på 60-milaresan. Är det verkligen rimligt att denna sensor har så kort livslängd? Det innebär att man är väldigt orolig om man ska påbörja en längre resa. Som nyblivna pensionärer hade vi tänkt oss att bila i Europa när pandemin är över, men detta ser ut att inte gå med den osäkerheten som problemet orsakar. Skulle vara intressant vad både Vi Bilägare och Mercedes har att säga om detta.
”Besviken premiumbilsägare”
Svar:
Vi ställde frågan till Mercedes-Benz Sverige, som svarade följande: ”Vi använder fortfarande NOx-sensorer i våra bilar, dessutom två sensorer – en före SCR-katalysatorn och en sensor efter. Generellt kan man säga att hela avgasreningsprocessen är mycket komplex idag på våra moderna dieselmotorer. Det består av en långa rad komponenter som måste samarbeta för korrekt funktion. Avgasreningssystemet innehåller en mängd sensorik, katalysatorer av olika typer och partikelfilter. Hela processen är en omfattande lektion i kemi och denna påverkas av en mängd olika faktorer så som dieselbränsle, motorolja, AdBlue, samt temperaturer på motor och avgaser och givetvis också av körmönster. Korta körningar påverkar systemet då man har svårt att få upp temperaturen i avgassystemet och med detta bildas kondens (fukt) som kan påverka bland annat NOx-sensorerna. Det ständiga utvecklingsarbetet vid fabriken tillsammans med information från servicemarknaden har gjort att man har kunnat förbättra och förebygga driftstörningar i systemet. Dessa förbättringar kommer också kunder med tidigare modeller tillgodo – som kunden i detta ärende vid reparation på någon av våra auktoriserade verkstäder.”
Fråga:
Jag har en Mercedes GLC årsmodell 2016. Bilen har gått ca 7 000 mil. Nu är det dags att för femte gången lämna in bilen för byte av NOx-sensor. Denna gång blev det extra tråkigt, eftersom vi fick vända tillbaka från en påbörjad resa till Funäsdalen, låna min fars Volvo V90, och börja om på 60-milaresan. Är det verkligen rimligt att denna sensor har så kort livslängd? Det innebär att man är väldigt orolig om man ska påbörja en längre resa. Som nyblivna pensionärer hade vi tänkt oss att bila i Europa när pandemin är över, men detta ser ut att inte gå med den osäkerheten som problemet orsakar. Skulle vara intressant vad både Vi Bilägare och Mercedes har att säga om detta.
”Besviken premiumbilsägare”
Svar:
Vi ställde frågan till Mercedes-Benz Sverige, som svarade följande: ”Vi använder fortfarande NOx-sensorer i våra bilar, dessutom två sensorer – en före SCR-katalysatorn och en sensor efter. Generellt kan man säga att hela avgasreningsprocessen är mycket komplex idag på våra moderna dieselmotorer. Det består av en långa rad komponenter som måste samarbeta för korrekt funktion. Avgasreningssystemet innehåller en mängd sensorik, katalysatorer av olika typer och partikelfilter. Hela processen är en omfattande lektion i kemi och denna påverkas av en mängd olika faktorer så som dieselbränsle, motorolja, AdBlue, samt temperaturer på motor och avgaser och givetvis också av körmönster. Korta körningar påverkar systemet då man har svårt att få upp temperaturen i avgassystemet och med detta bildas kondens (fukt) som kan påverka bland annat NOx-sensorerna. Det ständiga utvecklingsarbetet vid fabriken tillsammans med information från servicemarknaden har gjort att man har kunnat förbättra och förebygga driftstörningar i systemet. Dessa förbättringar kommer också kunder med tidigare modeller tillgodo – som kunden i detta ärende vid reparation på någon av våra auktoriserade verkstäder.”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.