"Kan jag ställa krav när den behöver bytas 1-2 gånger per år?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Köpte en ny Nissan X-Trail 1.6 dci 2016. 1-2 gånger om året måste jag besöka verkstad för att byta syresensor/lambdasond. När vi köpte bilen informerade säljaren att dieselpartikelfiltret kunde behöva rengöras med regelbundna långkörningar. Denna har dock aldrig strulat trots att vi till vardags mest kör korta sträckor. Bekymret att återkommande behöva byta lambdasond kom därför som en överraskning. Nissan har hittills stått för kostnaden av ny sond, och vad jag förstår så är det utifrån den så kallade avgasreningslagen. Kan jag ställa något krav på Nissan nu när bilen fyllt 5 år, eller är det bara för mig att betala när lambdasonden åter behöver bytas? Nissan har vid ett tidigare byte av sond uppgett att de uppdaterat mjukvaran, vilket dock inte verkar hjälpa mot problemet.
Patrik Johansen
Svar:
Nej, det låter inte normalt. En lambdasond ska hålla längre om inget annat orsakar att den fallerar. Vi vände oss därför till Nissan Sverige som svarade: ”Vi har, på Nissan X-Trail 1.6 dci MY16, identifierat ett fåtal fall där lambdasonden måste bytas. Bytet sker självklart inom ramen för avgasreningsgarantin och våra tekniker arbetar med att finna en permanent lösning på problemet.” Jo, det förstår vi att Nissan står för kostnaden under garantitiden. Men frågan är ju vad ägaren kan förvänta sig när lambdasonden går sönder nästa gång? Vi bad om ett förtydligande om hur Nissan ser på problemet när avgasreningsgarantin löpt ut och fick då följande svar: ”Om samma problem uppstår igen, för de fåtal kunder som har bytt lambdasonden och där garantin har gått ut, rekommenderar vi att de kontaktar sin Nissanverkstad som gör en bedömning. Varje fall, utanför garantin, kommer att bedömas individuellt.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Köpte en ny Nissan X-Trail 1.6 dci 2016. 1-2 gånger om året måste jag besöka verkstad för att byta syresensor/lambdasond. När vi köpte bilen informerade säljaren att dieselpartikelfiltret kunde behöva rengöras med regelbundna långkörningar. Denna har dock aldrig strulat trots att vi till vardags mest kör korta sträckor. Bekymret att återkommande behöva byta lambdasond kom därför som en överraskning. Nissan har hittills stått för kostnaden av ny sond, och vad jag förstår så är det utifrån den så kallade avgasreningslagen. Kan jag ställa något krav på Nissan nu när bilen fyllt 5 år, eller är det bara för mig att betala när lambdasonden åter behöver bytas? Nissan har vid ett tidigare byte av sond uppgett att de uppdaterat mjukvaran, vilket dock inte verkar hjälpa mot problemet.
Patrik Johansen
Svar:
Nej, det låter inte normalt. En lambdasond ska hålla längre om inget annat orsakar att den fallerar. Vi vände oss därför till Nissan Sverige som svarade: ”Vi har, på Nissan X-Trail 1.6 dci MY16, identifierat ett fåtal fall där lambdasonden måste bytas. Bytet sker självklart inom ramen för avgasreningsgarantin och våra tekniker arbetar med att finna en permanent lösning på problemet.” Jo, det förstår vi att Nissan står för kostnaden under garantitiden. Men frågan är ju vad ägaren kan förvänta sig när lambdasonden går sönder nästa gång? Vi bad om ett förtydligande om hur Nissan ser på problemet när avgasreningsgarantin löpt ut och fick då följande svar: ”Om samma problem uppstår igen, för de fåtal kunder som har bytt lambdasonden och där garantin har gått ut, rekommenderar vi att de kontaktar sin Nissanverkstad som gör en bedömning. Varje fall, utanför garantin, kommer att bedömas individuellt.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.