Nästa artikel
Bilfrågan: Tar Volvo smällen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tar Volvo smällen?

Publicerad 9 juni 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Airbagen på frågeställarens Volvo S80 från 1999 utlöstes utan anledning, men Volvo vill inte stå för reparationen.
"Jag tycker att reparationen borde gå på goodwill. Borde inte Volvo, som är berömt för sitt säkerhetstänkande, gå in och ta sitt ansvar?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Utan anledning small krockkudden i min Volvo S80 från 1999. Det hände när jag höll på att vända på en slät och fin väg. Att få dit en ny kudde kostar, enligt en verkstad, cirka 6 000 kronor plus arbete.
Jag har varit i kontakt med Volvo för jag tycker att reparationen borde gå på goodwill. Krockkudden är ju en viktig säkerhetsdetalj. Men Volvo vill inte ställa upp. Bilen har bara trafikförsäkring och försäkringsbolaget ersätter inte reparationen. Borde inte Volvo, som är berömt för sitt säkerhetstänkande, gå in och ta sitt ansvar? Ska man behöva vara rädd för att köpa en begagnad Volvo i fortsättningen?
SOS
 
Svar:
Att krockkudden löser ut utan anledning är en mycket ovanlig händelse, ett enstaka fall. Vi förstår dock att detta måste ha varit en obehaglig upplevelse för bilägaren och det beklagar vi. I fall som dessa finns ingen generell goodwill att använda. Det har aldrig varit något problem som lett till återkallande på grund av krockkuddar i Volvo S80.
Vi tycker inte heller att man ska känna osäkerhet inför ett köp av en begagnad Volvo S80 om man går i sådana tankar.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-06-09 10:53
Hackenbush

Herregud, bilen är arton år gammal, hur länge tror man att man skall få "goodwill"? Finns inga bilar med livstids garanti.
(som en inflik kan jag nämna att en kompis till mig "bilhandlare" sålde en gammal bil till en dam för många år sedan , en Morris Minor och damen ville ha livstids garanti på bilen förstås. "ok" sade min kompis, det kan du får men det kommer att kosta 1800:-/månad. Damen köpte bilen utan garanti. :-) )

#2 • Uppdaterat: 2017-06-09 10:58
Mattse

Helt rätt av Volvo. Biltillverkarna kan inte och ska inte ta ansvar för enstaka fel på nästan 20 åriga bilar. Mer omfattande fel som leder till återkallning är en annan sak men så verkar det inte vara i detta fall. Vill bilägaren skydda sig mot dyra reparationer får denne teckna mer omfattande försäkringar än bara trafikförsäkring.

#3 • Uppdaterat: 2017-06-09 11:28
Saabium

Bilen är nog lite för gammal... Museiföremål brukar inte omfattas av garanti.

#4 • Uppdaterat: 2017-06-09 12:44
Hans Berglund

På en del bilmärken står det i instruktionsboken att man bör byta krockkuddarna efter 10 år jag vet inte hur det är med Volvo

#5 • Uppdaterat: 2017-06-09 14:05
N-iklas

Sensorn till krockkuddarna fram sitter i mittkonsolen vid växelspaken, ett utsatt ställe, tappar man något tungt på det stället?
Den tål dessutom inte fukt, så spiller man...

Och en varningslampa skall varna om fel på systemet, tydligen fungerade inte det heller.

Självklart skall man ställa högre krav på någon som Volvo än på andra i denna fråga, är det inte kvalitet på just dessa punkter som Volvo ständigt framhåller som köpargumentet?

En Volvo kan du alltid lita på osv...

Jovisst, ända tills det blir fel och den inte fungerar längre, då ändrar man genast på argumenten och hävdar plötsligt att det inte är någon skillnad mellan Volvo och andra...

Då är det plötsligt så dumt att förvänta sig mer från Volvo...

Jo jo... Genomskinligt...

#6 • Uppdaterat: 2017-06-09 15:57
trasten

Sensorn i bilen sitter vanligtvis i airbagstyrdonet som oftast är monterat bakom mittkonsolen mot torpeden. Den kommer man inte åt i första taget. Här handlar det troligtvis om en kortslutning vid ratten. Coil- spring som blivit dålig eller skavd kabel.

#7 • Uppdaterat: 2017-06-09 17:02
PNI

Att det kan kosta 6000kr att laga en 18 år gammal bil är inget att bråka om.
Skrota eller laga.
Det som är allvarligt är att airbagen kan gå av. Och därefter orsaka en olycka för att föraren blir överraskad, och tappar kontrollen över fordonet (tänk er bil som kommer upp på en trottoar).
Även föraren och ev passagerare, löper risk att skadas allvarligt om farten är hög.

En airbag är en sprängladdning. Och att man absolut inte ska sätta en bakåtvänd barnstol framför airbagen - Det har sina skäl.

En representant från Volvo skall däremot göra en teknisk undersökning av bilen. För utredning om någon, hemmamekaniker varit där och pillat, eller om det är fel på konstruktionen medfört detta.
Detta bör göras av ett företag som tar säkerhet på största allvar.
Åtgärden är givetvis beroende på orsaken.

#8 • Uppdaterat: 2017-06-09 18:11
Focus

Inte ens förskringsbolaget ens om ägaren har helförsäkring skulle åta sig betala för en sådan reparation på en så pass gammal bil.

#9 • Uppdaterat: 2017-06-09 23:04
Eric H

I stället för alla snorkiga kommentarer om skrot, gammalbil etc, vore det ju tacknämligt om ViB t ex frågade tillverkarna (Kanske inte Takata..) om vad är den förväntade livslängden för en krockkudde?
Den innehåller ju en typ av gasbildande krutladdning, ren kemi alltså, och jag skulle gissa att den är säkert fuktkänslig.
Livbåtar kollas ju regelbundet, slangar på klimatsystem läcker (om än lite) inget är ju långtidsmässigt helt tätt.
Vad säger, eller snarare, vad är sannolikheten att en 15 år gammal krockkudde skulle fungera, när det smäller?

#a • Uppdaterat: 2017-06-10 07:27
Kermit75

En 18 år gammal bil kan ju varit med om en del, tidigare krockad? Import? Hemma mekad?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.